کد خبر: ۸۴۳۴۳۰
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲

استولتنبرگ: روسیه نمی‌تواند مانع عضویت اوکراین در ناتو شود

دبیرکل ناتو با اعلام اینکه اعضای ناتو موافق عضویت اوکراین در این ائتلاف هستند، گفت: مسکو نمی‌تواند مانع عضویت اوکراین در ناتو شود.
استولتنبرگ: روسیه نمی‌تواند مانع عضویت اوکراین در ناتو شود
آفتاب‌‌نیوز :

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در آستانه نشست رسمی وزیران خارجه ناتو در اسلو به خبرنگاران گفت: ما در حال حرکت رو به جلو هستیم، متحدان توافق کردند که اوکراین به عضویت ناتو درآید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در واکنش به حملات اخیر پهپاد‌ها علیه مسکو که ادعا می‌شود توسط کی یف انجام شده است، گفت که اوکراین حق دفاع از خود را دارد. وی پیش از نشست غیررسمی وزرای خارجه ناتو در اسلو، در پاسخ به این سوال که آیا موضع ائتلاف در مورد قابل قبول بودن حمله به خاک روسیه تغییر کرده است، گفت که ناتو حق دارد از اوکراین حمایت کند و تا زمانی که نیاز باشد این کار را انجام خواهد داد.

او تاکید کرد: ما تا زمانی که طول بکشد در کنار اوکراین خواهیم بود و این باعث نمی‌شود که ناتو و متحدان ناتو به یک طرف درگیری تبدیل شوند. ما حق داریم از اوکراین بدون تبدیل شدن به یک طرف درگیری حمایت کنیم و البته، اساساً، ناتو باید این کار را انجام دهد. دو وظیفه در این مناقشه هست: یکی حمایت از اوکراین مانند ما، دیگری جلوگیری از این درگیری... تا فراتر از اوکراین تشدید شود.»

رئیس ناتو همچنین گفت که برای این منظور، این بلوک مدتی است که جناح شرقی خود را تقویت کرده است و می‌خواهد پیام روشنی را ارسال کند که آمادگی دفاع از خود را نیز دارد.

دبیرکل ناتو همچنین گفت که پس از انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، «در آینده نزدیک» به آنکارا سفر خواهد کرد تا برای تصویب عضویت سوئد اعمال فشار کند.

وی افزود: «البته مطمئن هستم که سوئد به عضویت ناتو در خواهد آمد، اما تلاش می‌کنیم تا هر چه زودتر این اتفاق بیفتد».

استولتنبرگ گفت که اوایل این هفته با اردوغان تلفنی صحبت کرده تا بر اهمیت پیشرفت در عضویت سوئد تاکید کند.

ترکیه و مجارستان تنها کشور‌های ناتو هستند که هنوز درخواست عضویت سوئد را تایید نکرده‌اند. فنلاند به طور رسمی در ماه آوریل به این اتحاد نظامی پیوست.

اردوغان که روز یکشنبه برای یک دوره پنج ساله دیگر به عنوان رئیس جمهور ترکیه انتخاب شد، سوئد را متهم کرده که پناهگاه "تروریست‌ها" به ویژه اعضای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) است. توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سوئد گفت استکهلم به "تمام تعهدات" برای پیوستن به ناتو عمل کرده است و از ترکیه و مجارستان خواست تا به کشورش اجازه ورود به ناتو را بدهند.

 وی گفت: زمان آن فرا رسیده است که ترکیه و مجارستان تصویب عضویت سوئد در ناتو را آغاز کنند. "این هرگز یک دوی سرعت نبود، یک ماراتن است و ما اکنون پایان آن را می‌بینیم. "

بیلستروم به اجرایی شدن قانون جدید تروریسم در سوئد در روز پنجشنبه به عنوان آخرین گام در توافقنامه امضا شده با ترکیه در سال گذشته اشاره کرد. بیلستروم گفت که امیدوار است در هفته‌های آتی شاهد گام بزرگی در جهت عضویت در نشست با نمایندگان ترکیه باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین