کد خبر: ۸۴۳۵۷
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۳:۲۶

نرخ تورم سال آینده؛ کاهنده یا فزاینده!

با اجرای طرح تحول تورم به 36.5 درصد می‌رسد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: افزایش قیمت‌ها ناشی از اجرای هدفمند شدن یارانه‌ها به گونه‌ای است که حتی مسئولین دولت نیز آن را پذیرفته‌اند به طوری‌که رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی ونظارت راهبردی رییس جمهور در زمینه تورم ناشی از اجرای طرح تحول اقتصادی می‌گوید: «بر اساس مطالعات و مدل‌های بانک مرکزی با تورم موجود که 20 تا 22 درصد است، پس از اجرای طرح، نرخ تورم به 5/36 می‌رسد که حداکثر 14 تا 16 درصد تورم ناشی از اجرای طرح است».

دکتر محمد‌خوش چهره، اقتصاددان و نماینده سابق مجلس درباره حذف یارانه‌ها و تورم ناشی از آن معتقد است: «متاسفانه در اظهار‌نظر مسئولان در مورد این طرح هیچ‌گونه توجهی به آثار منفی بلندمدت و شکننده‌ای که جهش تورمی بر اقشار کم‌درآمد جامه دارد مشاهده نمی‌شود. مسئولان دولت درواقع در مورد بار سنگینی که بر دوش دهک‌های پایین گذاشته می‌شود سخنی به میان نمی‌آورند». 

مسئولان دولت با اینکه آثار تورمی طرح تحول و به طور خاص هدفمند کردن یارانه‌ها را پذیرفته‌اند اما می‌گویند که این آثار و گرانی‌های حاصل از آن تا یک سال ونیم در اقتصاد باقی خواهد ماند و پس از آن کنترل می‌شود.

خوش‌چهره که با خبرنگار اقتصادی آفتاب گفت و گو می‌کرد در این خصوص می‌گوید: «حتی اگر آنچنانکه دولت معتقد است اثر این طرح در جهش قیمت‌ها به مدت یک سال و نیم باشد، خطای این طرح محسوب می‌شود و به هرحال مردم و کشور را درگیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی شدید می‌کند».

به گفته خوش‌چهره فشار اقتصادی که با اجرای این طرح به مردم وارد می‌شود علاوه بر آثار سوء اجتماعی و اقتصادی موجب تضعیف نظام و دولت خواهد شد.

از سوی دیگر لایحه بودجه 88 نیز در حالی به حذف یارانه کالا و به خصوص حامل‌های انرژی وابستگی دارد که مجلس هنوز درمورد لایحه جنجالی و پر بحث هدفمند شدن یارانه‌ها هیچ تصمیمی نگرفته است.

به گفته کارشناسان، تنظیم بودجه سالانه به این شکل که در هیچ دولتی سابقه نداشته است خصوصیت غیر واقعی و غیر عملیاتی بودن بودجه 88 را مشخص می‌کند!

اما رحیم ممبینی در پاسخ به این انتقادات به «وجود انعطاف لازم در بودجه سنواتی دولت» اشاره می‌کند و می‌گوید: «ان‌شاءالله که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس تصویب می‌شود ولی با فرض تصویب نشدن آن چون هزینه‌های مربوط به این لایحه به طور مشخص و جداگانه محاسبه شده به راحتی قابل کم کردن از اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی است».

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با وجود آنکه به تورم 36.5 درصدی حاصل از طرح تحول اشاره داشت می‌گوید: «براساس بودجه تدوین شده توسط دولت برای سال آینده، کشور با کاهش تورم روبرو خواهد شد. در لایحه بودجه 88 مصارف ارزی از 64 میلیارد دلار در سال جاری به 37 میلیارد دلار کاهش یافته و این از مبانی کاهش تورم است». 

در مقابل این اظهارات خوش‌چهره نادیده گرفتن مشکلات مردم و بی‌توجهی به تاثیر جهش قیمت‌ها در اجرای حذف یارانه‌ها، حتی به مدت یک سال و نیم را بیانگر ساده‌انگاری دولت در اداره امور کشور می‌داند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین