کد خبر: ۸۴۳۷۷۴
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲

چرا چانگان‌های وارداتی از قیمت مصوب شورای رقابت گران‌تر است؟

قیمت عرضه خودرو‌های چانگان وارداتی که از سوی سایپا اعلام شده، با نرخ مصوب شورای رقابت، متفاوت و گران‌تر است، در این‌باره یکی از مسوولان مرکز ملی رقابت گفت که در فروش نهایی، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد برای خودرو‌های وارداتی و درصد‌هایی پایین‌تر برای خودرو‌های مونتاژی و تولید داخل، به مبلغ پایه اعلامیِ شورای رقابت، اضافه می‌شود.
چرا چانگان‌های وارداتی از قیمت مصوب شورای رقابت گران‌تر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

بعد از گذشت بیش از ۴ سال توقف واردات خودرو، اولین عرضه خودرو‌های وارداتی با عرضه چانگان آغاز شد. براین اساس شرکت واردکننده خودرو (سایپا) فراخوان داده است که آن دسته از متقاضیانی که در بهمن ماه ۱۴۰۱ با اعلام وزارت صمت نسبت به تعریف حساب وکالتی نزد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اقدام و سپس در سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی نسبت به ثبت‌نام و انتخاب خودروی چانگان CS۳۵ پلاس اقدام کرده‌اند، با اولویت ثبت‌نام هر متقاضی بر اساس سامانه عرضه خودرو‌های وارداتی، واریز وجه کنند. 

اما نکته حائز اهمیت در قیمت عرضه این خودرو‌ها توسط واردکننده این است که قیمت این ۲ مدل چانگان +CS۳۵ تیپ ۲ و تیپ ۳ به ترتیب هر کدام ۲۶۵ و ۲۷۸ میلیون تومان بیشتر از قیمت‌های مصوب شواری رقابت است.

به عبارتی در حالی که شرکت سایپا به عنوان واردکننده خودرو چانگان +CS۳۵ تیپ ۲ را به قیمت ۱۱.۱۴۴.۱۹۰.۰۰۰ ریال و خودرو چانگان +CS۳۵ تیپ ۳ را به قیمت ۱۱.۸۲۸.۶۲۰.۰۰۰ عرضه می‌کند قیمت‌های مصوب شورای رقابت برای خودرو‌های چانگان +CS۳۵ تیپ دو ۸.۴۹۶.۲۸۸.۸۸۳ ریال و چانگان +CS۳۵ تیپ سه ۹.۰۴۴.۷۰۸.۷۲۲ ریال تعیین شده است. 

براین اساس این سوال از سوی متقاضیان خرید این خودرو‌ها مطرح شده است که اختلاف قیمت زیادِ عرضه خودروساز یا واردکننده و با قیمت‌های مصوب شورای رقابت به چه علت است؟

چرا چانگان‌های وارداتی از قیمت مصوب شورای رقابت گران‌تر است؟

* قیمت خودرو‌های وارداتی، مونتاژی و تولیدی از سوی شورای رقابت قیمت پایه است

برای بررسی موضوع سراغ سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت رفتیم، وی در این‌باره گفت: قیمت‌های اعلام شده برای خودرو‌های وارداتی، مونتاژی و تولیدی از سوی شورای رقابت، قیمت‌های پایه هستند و مصرف‌کنندگان توجه داشته باشند به این مبالغ اعلامی ارقامی نظیر مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، شماره گذاری و ... اضافه می‌شود که این مبالغ در قانون تعریف شده است. امیداریم هر چه سریع‌تر نهاد‌های متولی و نیز فروشنده محصولات، به جهت شفافیت و کمک به تصمیم‌گیری مصرف‌کننده، جزویات این محاسبات را اعلام کنند.

دادجوی توکلی اظهار داشت: نهاد‌های متولی چه در اعلام قیمت‌ها چه مدیریت سامانه و چه عرضه باید دقیق‌تر و شفاف‌تر اطلاع رسانی کنند تا از زحمات مترتب به مصرف کننده و سردرگمی‌های پیش آمده که موجب اعتراض تعداد کثیری از مخاطبان شده است، پرهیز شود. 

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت همچنین در خصوص اطلاع‌رسانی شورای رقابت، گفت: همه مصوبات شورا و دستورالعمل‌ها و در موارد لازم قیمت‌ها بر روی سامانه مرکز ملی رقابت موجود است و مردم می‌توانند از مصوبات شورا مطلع شوند.

* اختلاف ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت مصوب و قیمت عرضه خودرو‌های وارداتی مجاز است

به گفته توکلی، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد برای خودرو‌های وارداتی و درصد‌هایی پایین‌تر برای خودرو‌های مونتاژی و تولید داخل، به مبلغ پایه اعلامی توسط شورای رقابت، در فروش نهایی اضافه می‌شود که شامل همان موارد که در بالا گفته شد، است.

پیش از این نیز شورای رقابت اعلام کرده بود که قیمت‌های اعلامی دو خودروی وارداتی چانگان مربوط به اولین محموله وارداتی است و قیمت محموله‌های وارداتی بعد بر اساس مستندات و نرخ ارز مورد عمل برآورد و متعاقباً اعلام خواهد شد. 

همچنین شورای رقابت اعلام کرد که هزینه‌ها از جمله عوارض قانونی شماره‌گذاری، مالیات نقل و انتقال و ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، هزینه اسقاط، حمل تا شبکه توزیع، کمیسیون فروش و سایر عوارض قانونی که در قیمت پایه لحاظ نشده، قابل اعمال به قیمت‌های مندرج است.

براین اساس شورای رقابت نرخ فروش چانگان CS ۳۵ پلاس تیپ دو درب انبار واردکننده ۸،۴۹۶،۲۸۸،۸۸۳ ریال و همچنین نرخ فروش چانگان CS ۳۵ پلاس تیپ سه را ۹،۰۴۴،۷۰۸،۷۲۲ ریال تعیین کرد.

پس از رفع ممنوعیت واردات خودرو، ثبت نام متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی از اسفند ۱۴۰۱ انجام شد و براساس اعلام وزارت صمت متقاضیان خرید این خودرو‌ها باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی به نفع سازمان حمایت بلوکه می‌کردند. 

اگرچه براساس اعلام وزارت صمت قرار بود تعدادی از این خودرو‌ها در ابتدای امسال به متقاضیان تحویل داده شود، اما تا این لحظه هیچ خودرویی به مشتریان تحویل داده نشده است؛ مهدی ضیغمی، مدیرکل طرح واردات خودرویی وزارت صمت، می‌گوید: طولانی شدن فرآیند تحویل خودرو‌های وارداتی به متقاضیان به علت عدم تطابق استاندارد خودرو‌های وارداتی با استاندارد‌های داخلی بود است که تا حدودی کار ترخیص خودرو‌ها از گمرکات را با مشکل مواجه کرد. 

در حالی که در ماه سوم سال ۱۴۰۲ قرار داریم و قرار بود طی این مدت حدود ۲۰۰ هزار خودرو وارداتی به کشور وارد شود، اما هنوز هیچ خودروی وارداتی به متقاضیان تحویل نشده است. 

این در حالی است که امید قالیباف، سخنگوی وقت وزارت صمت، اواخر آذر ۱۴۰۱ اعلام کرده بود طبق برنامه‌ریزی انجام شده در ۳ ماه پایانی سال (۱۴۰۱)، ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در ۳ ماهه اول ۱۴۰۲، خودرو از طریق واردات تامین و تحویل مردم می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین