کد خبر: ۸۴۳۹۲۰
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸

مالیات مشاغل پردرآمد از مالیات کارمند و کارگر کمتر است

نایب کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برخی مشاغل درآمد بالایی دارند، اما در حال حاضر کمتر از کارمند و کارگر مالیات می‌پردازند.
مالیات مشاغل پردرآمد از مالیات کارمند و کارگر کمتر است
آفتاب‌‌نیوز :

ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ن درباره تاثیر راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی و ایجاد شفافیت اقتصادی و کسب مالیات عادلانه گفت: یکی از نکات ضعف دولت فعلی و دولت‌های سابق ما این بوده است که هوشمندسازی در تمام عرصه‌ها به خصوص حوزه مالیات را انجام نداده‌اند و اگر هم در این مسیر پا گذاشتند به صورت ناقص این اقدام را انجام داده‌اند.

نماینده گرمی و انگوت در مجلس ادامه داد: به عنوان مثال یکی از این اقدامات ناقص راه‌اندازی سامانه رفاه ایرانیان است که از دولت قبل شروع شده و تا کنون تکمیل نشده است. در این سامانه باید ۱۸ سرور به یکدیگر وصل شوند تا ما بدانیم که یک ایرانی از نظر دارایی و املاک چه چیز‌هایی دارد تا بر اساس آن برنامه ریزی صورت بگیرد. برای برنامه ریزی برای رفاه مردم و گرفتن مالیات و ... به این اطلاعات نیاز است، زیرا تا زمانی که اطلاعات دقیقی از شهروندان موجود در کشور نداشته باشیم نمی‌توانیم اقدام به تصمیم‌گیری کنیم.

وی بیان کرد: در سامانه مودیان مالیاتی هم همین شرایط را داریم و باید بتوانیم این سامانه را تکمیل‌تر کنیم. وقتی سامانه مودیان مالیاتی تکمیل شود فرآیند اخذ مالیات هوشمند می‌شود و ما می‌توانیم مالیات‌ها را از گروه‌ها و مشاغلی بگیریم که واقعاً درآمد‌های بالایی دارند و مستحق پرداخت مالیات هستند.

اسماعیلی گفت: باید مشخص شود که افراد چه درآمد‌هایی دارند و بر اساس درآمد از آن‌ها مالیات اخذ شود. در کشور ما از کارمند و کارگر مالیات به صورت دقیق اخذ می‌شود لذا باید با سامانه مودیان مالیاتی افراد جدیدی را شناسایی کنیم که تا کنون مالیات پرداخت نمی‌کردند در حالی که درآمد‌های بالایی هم داشته‌اند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: ما به دنبال تکمیل سامانه مودیان مالیاتی هستیم تا افرادی که تاکنون مالیات نپرداختند هم با استفاده از این سامانه مالیات خود را بپردازند. به عنوان مثال بنگاه‌ها، آرایشگران، طلافروشان و ... حتی کمتر از کارمند و کارگر مالیات می‌پردازند. آن‌ها درآمد بالایی دارند، اما در حال حاضر کمتر از کارمند و کارگر مالیات می‌پردازند.

نماینده گرمی و انگوت در مجلس اضافه کرد: البته مجلس یازدهم قوانین خوبی مثل قانون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی و ... را تصویب کرد تا بتواند فرآیند اخذ مالیات‌ها را عادلانه و هوشمند کند. مجلس اجرای این قوانین و راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی را پیگیری می‌کند تا هرچه زودتر به نتیجه برسد.

وی گفت: سامانه مودیان مالیاتی نمی‌تواند فرار مالیاتی را به صفر برساند، اما می‌تواند تا ۹۰ درصد از تمام کسانی که باید مالیات بپردازند، مالیات را اخذ کند. تجربه کشور‌های دنیا به ما ثابت کرده که ما می‌توانیم کشور را با مالیات اداره کنیم.

اسماعیلی بیان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه و تصویب آن در مجلس یکی از مطالبات مردم بوده، اما قانون مالیات بر عایدی سرمایه ۹۹ درصد مردم را شامل نمی‌شود و فقط یک درصد افرادی که باید مالیات بپردازند را شامل می‌شود و امیدواریم که در مسیر اجرا موفق باشد. اقدامی که سازمان امور مالیاتی می‌تواند در این راستا انجام دهد این است که سامانه مودیان مالیاتی را تکمیل کند تا بتوانید از شناسایی افرادی که فرار مالیاتی دارند، جلوگیری کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین