کد خبر: ۸۴۴۰۵
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۹
روز پرشور سینمای ایران

«درباره الی» سرانجام اکران شد (گزارش تصویری)

گزارش آفتاب از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه هنر: دیروز روز «درباره الی» اصغر فرهادی بود. چه در جشنواره فجر و چه در جشنواره برلین. مدت‌ها می‌شد که خبر حضور «درباره الی» در جشنواره فجر که بسیاری از آن به عنوان امید اول سینمای ایران یاد می‌کردند، بر سر زبان‌ها بود. فیلم البته هیچ گونه مشکل ممیزی نداشت، که به خاطر آن مشکلی برای عدم نمایش آن به وجود آید. مشکل اصلی بازی گل‌شیفته فراهانی در این فیلم بود که پیش از این‌ها به خاطر بازی در فیلمی هالیوودی و همچنین حضور در مراسم فرش قرمز با هیبتی خارج از عرف و قانون کشورش، در کانون توجه‌ قرار گرفته بود.

پس نمایش «درباره الی» به همین خاطر با مشکلات فراوانی رو به رو شده بود تا آن جا که امیدی به نمایش آن در جشنواره 27 فیلم فجر نمی‌رفت. اما اقدام مشاور هنری رئیس جمهور، جواد شمقدری و دستور احمدی‌نژاد برای رفع مشکلات فیلم، قصه نمایش «درباره الی» را وارد شرایط تازه‌ای کرد.

از این به بعد بود که معاونت سینمایی هم اعلام کرد برای نمایش فیلم در جشنواره هیچ مشکلی ندارد. با این وجود هر روز اخبار ضد و نقیضی برای نمایش این فیلم در جشنواره فجر به گوش می‌رسید. تا جایی که بسیاری از علاقه‌مندان فیلم از نمایش درباره الی ناامید شدند.

کار به جایی رسید که حتی کارگردان فیلم در تماسی با چند منتقد مطرح سینما، به آن‌ها خبر داد که فیلم‌اش قرار است امشب در سالن سینمای مطبوعات به نمایش درآید. اما روابط عمومی جشنواره خیلی زود این خبر را تکذیب کرد و فرهادی و گروه سازنده فیلم برای شرکت در جشنواره برلین که فیلم‌شان را در مهم‌ترین بخش‌اش، یعنی بخش مسابقه پذیرفته بود، ایران را ترک کردند.

از سوی دیگر حرف‌های مدیر جشنواره برلین درباره این فیلم، انتظارها برای تماشای این فیلم را دو چندان ساخته بود. «دیتر کاسلیک» گفت که این فیلم را نشانه‌ای از آغاز موجی نو در سینمای ایران می‌داند و به این نکته اشاره کرد که: «معتقدم که در سالهای اخیر حرکتی در سینمای ایران و در ایران اتفاق افتاده که این فیلم محصول آن است.»

در چنین شرایطی و در حالی که بسیاری از علاقه‌مندان ایرانی انتظار تماشای این فیلم را می‌کشیدند، (در نظرسنجی سایت سینمای ما در میان 8000 رای رسیده، فیلم درباره الی در کنار بی‌پولی به عنوان یکی از دو فیلمی که سینمادوستان ایرانی بیش از بقیه آثار انتظار نمایش آن را در جشنواره می‌کشند، معرفی شد) درباره الی بر خلاف دستور رئیس جمهوری هنوز هیچ نمایشی در جشنواره فجر نداشت و از طرف دیگر، احتمال نمایش هر روزه آن در سالن رسانه‌های گروهی جشنواره می‌رفت.

تا این که بالاخره روز گذشته، «حبیب ایل‌بیگی»، مدیر روابط عمومی جشنواره، از نخستین نمایش عمومی درباره الی در ساعت 23 و 45 دقیقه شب خبر داد. نمایشی که چنان با استقبال علاقه‌مندان رو به رو شد که برای جلوگیری از ازدحام بیش‌تر، نمایش فیلم را از نیم ساعت قبل از زمان اعلام شده، آغاز کردند. این شلوغ‌ترین نمایش سالن رسانه‌های گروهی بود و اغلب نویسندگان و منتقدان سرشناس و حتی تنی چند از فیلمسازان مطرح کشور، از جمله رضا میرکریمی و جعفر پناهی در آن شرکت داشتند.

و تمام این‌ها در شرایطی بود که جلسه نقد درباره الی در جشنواره برلین هم برگزار شد. و اصغر فرهادی در این نشست تاکید کرد که بعید می‌داند فیلم‌اش مشکلی برای نمایش در ایران داشته باشد. نکته اساسی این نشست هم این بود که گل‌شیفته فراهانی که پیش از این و به هنگام حضور روی فرش قرمز افتتاحیه فیلم «مجموعه دروغ‌ها»، بدون حجاب در این مراسم شرکت کرده‌ بود، بار دیگر با سری پوشیده و با حجاب در این جلسه مطبوعاتی حاضر شد. حال باید منتظر ماند و دید که واکنش‌های تماشاگران جشنواره درباره این فیلم، در نمایش‌های معدودی که در روزهای انتهایی جشنواره فجر داشت، چه خواهد بود.

به جز «درباره الی» اما دیروز روز خوبی برای فیلم‌های ایرانی حاضر در جشنواره فیلم فجر بود. نمایش دو فیلم «پستچی سه بار در نمی‌زند»، ساخته حسن فتحی، و همچنین «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر»، ساخته شهرام مکری با استقبال منتقدان مواجه شد.

دو فیلم حاصل کار دو فیلمساز تازه‌وارد به سینما. فتحی البته پیش از این محصول پرفروش ازدواج به سبک ایرانی را کارگردانی کرده بود که در جشنواره به نمایش درنیامده بود، اما بیش از این به خاطر مجموعه‌های تلویزیونی‌اش همچون «مدار صفر درجه»، و «میوه ممنوعه»،، کارش مورد توجه بینندگان تلویزیون قرار گرفته بود و «پستچی سه بار در نمی‌زند»، نخستین حضور جدی او بر پرده سینما بود. فیلمی که بارها تا مرز از دست رفتن پیش می‌رود، اما نمی‌لغزد و به مسیر اصلی بازمی‌گردد.

اما در مورد «شهرام مکری» ماجرا متفاوت است. او مشهورترین فیلم کوتاه‌ساز ایرانی است و آثار کوتاه تجربی‌اش از قبیل «طوفان سنجاقک» و «محدوده دایره»، با استقبال فراوانی مواجه شده‌اند. مکری در نخستین فیلم بلندش همان مسیر را کم و بیش ادامه داده و حالا استقبال منتقدان و تماشاگران، به او در ادامه مسیر کمک خواهد کرد.

همان طور که گفتیم، جشنواره فجر انگار تازه شروع شده و در این روزهای آخر، دم به دم بر شور و حال و هوای خاص‌ آن افزوده می‌شود. شور و حال‌ای که در مراسم اختتامیه جشنواره با داوران مطرح آن، به اوج خود خواهد رسید. 

=============
عکس‌ها: گلشیفته فراهانی در جلسه نقد و بررسی فیلم «درباره الی»، برلین: Reuters

{$old_album_84405}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۸
0
0
هم کار شما زیباست - هم عکسها خوبه - از حق نگذریم هم الی قشنگه . مگه نه ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین