کد خبر: ۸۴۴۰۶۵
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴

شوک عربستان به بازار نفت/ قیمت نفت صعودی شد

پس از اینکه عربستان متعهد شد تا تولید نفت خود را یک میلیون بشکه دیگر کاهش دهد، قیمت نفت در معاملات امروز بازار‌های جهانی بیش از یک دلار افزایش یافت.
شوک عربستان به بازار نفت/ قیمت نفت صعودی شد
آفتاب‌‌نیوز :

پس از اینکه عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، متعهد شد تا میزان تولید خود را یک میلیون بشکه دیگر از ماه جولای کاهش دهد، قیمت نفت در معاملات امروز بازار‌های جهانی بیش از یک دلار افزایش یافت. این تصمیم عربستان با عوامل اقتصادی که بازار‌های نفتی را کاهشی کرده بود، مقابله کرد.

در همین زمینه فارس به نقل از رویترز نوشت: هر بشکه نفت برنت با یک دلار و ۵۲ سنت افزایش ۷۷.۲۹ دلار فروخته شد؛ نفت برنت در ساعات اولیه معاملات امروز به ۷۸.۷۳ دلار در هر بشکه رسیده بود.

هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و ۵۹ سنت افزایش ۷۲.۸۸ دلار معامله شد؛ نفت خام آمریکا نیز در ساعات اولیه معاملات امروز به ۷۵.۰۶ دلار در هر بشکه رسیده بود.

رشد ۲ درصدی هر ۲ شاخص نفت

هر دو شاخص نفتی در معاملات روز جمعه بیش از دو درصد افزایش یافته بودند تا اینکه عربستان در روز یک شنبه اعلام کرد، تولیدش را از ۱۰ میلیون بشکه در روز در ماه می، به ۹ میلیون بشکه در روز در ماه جولای کاهش خواهد داد. این کاهش تولید، بزرگ‌ترین کاهش تولید در چندین سال گذشته به شمار می‌رود.

کاهش داوطلبانه عربستان که دیروز اعلام شد، در راس توافق گسترده‌تر سازمان کشور‌های صادرکننده نفت خام و هم پیمانانش نظیر روسیه است. این گروه قرار است برای تنظیم بازار تا سال ۲۰۲۴ عرضه را محدود کنند.

گروه اوپک پلاس در مجموع ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می‌کند و فعلا در حال اجرای کاهش تولید ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز است که ۳.۶ درصد تقاضای نفت در جهان را تشکیل می‌دهد.

سورو سارکار، تحلیلگر بازار انرژی گفت، عربستان برای تراز کردن بودجه خود به قیمت نفت بالای ۸۰ دلار در هر بشکه نیاز دارد و به همین دلیل، نسبت به سایر کشور‌ها برای کاهش تولید مشتاق‌تر است.

وی افزود، عربستان احتمالا برای بالا نگه داشتن قیمت نفت، هر کاری که لازم باشد، انجام خواهد داد و برای اطمینان از رفع نگرانی‌های کلان که به طور بالقوه بر تقاضا تأثیر می‌گذارد، نیز اقدامات پیشگیرانه حساب شده‌ای در نظر خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران گلدمن ساکز، این نشست تاثیر نسبتا افزایشی بر بازار نفت گذاشته است و می‌تواند قیمت نفت برنت در دسامبر ۲۰۲۳ را یک تا شش دلار بالا ببرد و این بستگی به میزان تولید عربستان در شش ماه آتی دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین