کد خبر: ۸۴۴۱۳
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۲:۵۳
تحلیل آسوشیتد پرس از نتایج کنفرانس امنیتی مونیخ

افزایش تنش‌های ایران و آمریکا در دولت اوباما

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- نیلوفر مهتدی: «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا  و یک مقام ارشد ایران هم‌زمان در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور داشتند. 

در نگاه اول، این حضور اولین فرصت دولت اوباما برای تاثیرگذاری بر تهران بود. با این حال احساسات منفی در کنفرانس پیام مثبت دولت اوباما مبنی بر مذاکره مستقیم با ایران را تحت‌الشعاع قرار داد. 

ایالات متحده همزمان با ایجاد فرصتی برای مذاکره مستقیم، از تقاضاهای پیشین خود مبنی بر توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران و دیگر اتهامات وارده به این کشور از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی دست برنداشته است. 

در این کنفرانس دو طرف با سخنان خود نشان دادند که پس از گذشت 29 سال از اشغال سفارت آمریکا در تهران هنوز دو طرف نسبت به یکدیگر بی‌اعتماد هستند. علی لاریجانی رئیس مجلس ایران گفت آمریکا باید پیش از نشستن بر سر میز مذاکره نسبت به عملکرد گذشته خود عذرخواهی کند. او واشنگتن را متهم به نقض حقوق بشر کرد و سیاستهای شکست خورده آمریکا در عراق، ایران و فلسطین را محکوم نمود.

یک روز بعد از سخنرانی لاریجانی، «جو بایدن» به نمایندگی آمریکا بار دیگر پیشنهاد ارائه مشوق‌های مختلف را تکرار کرد ولی در عین حال هشدار داد در صورت عدم تمایل ایران به همکاری انزوا و تحریم‌های بیشتری در انتظار این کشور خواهد بود. 

این درحالی بود که نماینده ایران در سخنرانی بایدن غایب بود. متحدان اروپایی آمریکا نیز در این کنفرانس علیه ایران رفتار کردند، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نسبت به تحریم‌های سنگین شورای امنیت علیه تهران هشدار داد. «نیکولا سارکوزی» از روسیه خواست تا برای اعمال فشارهای بیشتر به غرب بپیوندد. «دیوید میلیبند» وزیر خارجه انگلستان نیز به جمهوری اسلامی گفت پیشنهاد آمریکا بهتر از این نخواهد شد.

با این وجود، نشانه‌های مثبتی نیز در این میان وجود داشت که ارزش پیشنهادهای اوباما را از بین نبرد. لاریجانی در جایی از سخنانش درباره فرصت طلایی برای ایالات متحده صحبت کرد و اذعان داشت واشنگتن برای آشتی با ایران از خود علامتهایی نشان داده است و چندین بار متذکر شد آمریکا نیازمند تغییر است. 

لاریجانی گفت که آمریکا باید به جای بازی بوکس بازی شطرنج را برگزیند. لاریجانی تصریح کرد ایران پذیرای تاکتیک های ملایم‌تر آمریکاست. 

همچنین یک مقام اروپایی از دیدار خصوصی لاریجانی با «خاویر سولانا»  مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا خبر داد. در این دیدار، سولانا هم نسبت به پیشنهادات مذاکره آمریکا با ایران ابراز تمایل کرده است. 

این مقام که نام خود را ذکر نکرده اذعان کرده که لاریجانی عملکرد هویج و چماق را غیرقابل قبول خوانده و تصریح نموده است که ایران به دنبال عملکردی ظریفتر از سوی غرب است.

به نظر می‌رسد، این خواسته با برنامه اوباما مبنی بر مذاکرات رسمی مستقیم و انتخاب نماینده خاصی برای مذاکره با ایران (پس از سالها انزوا در سایه دولت بوش) همخوانی داشته باشد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۲
0
0
خب ديگر دولت ايران منتظر چيست حتما درخواست داريد كه آمريكا يك بمب اتمي هم بخود بزند ومنافقين را هم كت بسته به شما تحويل دهد البته پس ازعزرخواهي رسمي واسراپيل راهم نابود كندوعراق را به شما بسپاردوخيلي خيلي درخواستهاي ديگر همچنين لاس وگاس را تعطيل كند ونماز جمعه درآنجا برگزاركند
ناشناس
|
-
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۲
0
0
مردي قدبلند و سيه چرده در مغرب زمين [...]
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۲
0
0
از آنجایی که بر قرار کردن رابطه با امریکا به معنی نفی سیاستهاو ایدولوژی نظام جهموری اسلامی است بعید به نظر می رسد ایران بخواهد به این سادگی و زودی رابطه بر قرار کند چرا که درصورت تغییر رفتار سیاسی و ایدئولوژی ایران نظام باید فکری برای مشکلات [...] بکند و گرفتار مسائل داخلی می شود چیزی که تا امروز در سایه دشمنی با امریکا نادیده گرفته می شد و یا [...] می شد
ناشناس
|
-
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۳
0
0
ايران و آمريكا هيچگاه رابطه برقرار نميكنند به يك دليل ساده تصور كنيد روابط با آمريكا عادي شده باشد آنوقت ملت روز 22 بهمن و روز قدس چه شعاري بدهند و مرگ بر چه كسي بگويند
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۴
0
0
بايد در نظر داشت كه يك سري از گفتارها در سخنان دو طرف در واقع كليشه‌اي است كه براي خالي نبودن عريضه نقل ميشود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین