کد خبر: ۸۴۴۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳

حال خوب سینما‌های فرانسه با بازگشت هالیوودی‌ها

باکس آفیس فرانسه همچنان شتاب بازگشت به سطح فروش بلیت قبل از کرونا را حفظ کرده و نمایش فیلم‌های جشنواره کن هم به این امر کمک کرده است.
حال خوب سینما‌های فرانسه با بازگشت هالیوودی‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

شمار فروش بلیت سینما‌های فرانسه در ماه می‌به ۱۴.۲۶ میلیون قطعه رسید که ۲۷.۶ درصد نسبت به همین ماه از سال قبل بیشتر است.

طبق آمار رسمی دولتی از ابتدای سال ۲۰۲۳، سینما‌های فرانسه ۸۲.۳۸ میلیون تماشاگر داشته است. فروش بلیت در ۵ ماه اول سال ۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته، اما هنوز ۱۱.۶ درصد نسبت به میانگین قبل از همه گیری ۲۰۱۷-۲۰۱۹ کاهش دارد. با این حال افزایش رو به بالا برای کشوری که فروش بلیت در آن به ۱۹.۱ میلیون قطعه در ماه آوریل رسید، امیدوارکننده و اولین باری است که میزان تماشاگران یک ماه از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رفته است.

با اکران فیلم‌های پرفروش هالیوودی از جمله «نگهبانان کهکشان ۳» که از ۳ می‌اکران شد و در مجموع تا به امروز نزدیک به ۳ میلیون تماشاگر داشته و پس از آن اکران «سریع ایکس» که از ۱۷ می‌اکرانش شروع شد و تاکنون ۱.۶۵ میلیون بلیت فروخته و ادامه فروش «برادران سوپر ماریو» که در ماه می ۱.۱ میلیون قطعه بلیت فروخته با فروش کلی ۷ میلیون بلیت برای فیلم‌های هالیوودی، موجب رکوردشکنی این فیلم‌ها در ماه می‌شده است.

در عین حال «پری دریایی کوچولو» از دیزنی هم در جایگاه چهارم قرار گرفته و با فروش ۵۸۲ هزار بلیت در هفته اول اکران در سینما‌ها هر چند نتوانست سر و صدای زیادی به پا کند، اما در صدر جدول باکس آفیس آخر هفته قرار گرفت.

۶۰ فیلم برای اولین بار در ماه می ۲۰۲۳ اکران شد که نسبت به ۴۹ فیلم در ماه می ۲۰۲۲ افزایش قابل توجهی است و در عین حال ۱۲ فیلم آمریکایی و ۲۶ فیلم فرانسوی را دربرمی‌گیرد که با ۲ عنوان آمریکایی و ۲۹ عنوان فرانسوی سال قبل از آن کاملاً متفاوت است. سهم فیلم‌های فرانسوی در پنج ماه اول سال ۴۴.۲ درصد از بازار و فیلم‌های آمریکایی ۴۳.۷ درصد برآورد شده است.

جشنواره کن هم در این میان تاثیر خود را گذاشت و در حالی که این جشنواره در ماه می‌برگزار شد، شماری از فیلم‌هایی که برای اولین بار در این جشنواره به نمایش درآمدند در سینما‌های فرانسه اکران شدند و بلیت‌فروشی بالایی را ثبت کردند. فیلم شب افتتاحیه جشنواره یعنی «ژان دوباری» ساخته مایوین با بازی جانی دپ و «فقط دو نفر از ما» ساخته والری دونزلی که اولین نمایشش در کن رقم خورد و «پادشاه الجزایر» ساخته الیاس بلکدار که در بخش خارج از رقابت نمایش داده شد از جمله این فیلم‌ها هستند.

«ژان دو باری» درام تاریخی تنها در ۲ هفته در سینما‌ها بیش از ۵۵۷۴۶۰ بلیت فروخته و برترین فیلم فرانسوی این ماه شد. این فیلم پنجمین فیلم پرفروش ماه و بزرگترین موفقیت برای پخش کننده آن «لوپکت» پس از اکران «بینوایان» در سال ۲۰۱۹ و پنجمین فیلم پرفروش افتتاحیه فیلم کن در ۱۰ سال اخیر است. فیلم «آناتومی یک سقوط» ساخته ژوستین تریه که برنده نخل طلای امسال شد قرار است ماه آگوست اکران شود.

«فقط دو نفر از ما» که از همان روز اکران در کن در سینما‌ها هم اکران شد، با فروش ۲۲۰۳۲۷ بلیت، برترین فیلم فرانسوی هفته آخر ماه می‌شد و پس از «پری دریایی کوچولو» و ۲ فیلم دیگر هالیوودی جای گرفت. پس از آن هم «پادشاه الجزایر» با فروش بیش از ۱۴۰ هزار بلیت و «ژان دو باری» جای گرفتند.

تابستان فصل مناسبی برای بازگشت آهسته، اما پیوسته به فروش قبل از کووید به نظر می‌رسد، چون فیلم‌های مهمی مثل «ترنسفورمرز»، «فلش»، «شهر سیارکی»، «ایندیانا جونز و گردونه سرنوشت»، «المنتال»، «اوپنهایمر» و «باربی» راهی سینما‌ها می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین