کد خبر: ۸۴۴۲۷۱
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲

تغییرات جدید در ساعات کاری تا نیمه شهریور/ ادارات پنجشنبه‌ها تعطیل است؟

بر اساس آخرین اصلاحیه ابلاغ شده از سوی معاون اول رئیس جمهور، تغییراتی در مصوبه تعیین ساعات کاری ادارات اعمال شده که بر این اساس ساعات کاری همه دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون از نیمه خرداد ماه تا نیمه شهریور ماه از ساعت ۶ صبح تا ۱۴:۴۵ دقیقه خواهد بود.
تغییرات جدید در ساعات کاری تا نیمه شهریور/ ادارات پنجشنبه‌ها تعطیل است؟
آفتاب‌‌نیوز :

در متن نهایی بند (۴) تصویبنامه "پیشین" هیئت وزیران آمده بود که به منظور مدیریت بهینه مصرف انرژی، ساعات آغاز به کار و خاتمه تمامی دستگاه‌های اجرایی (موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری) و بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی از پانزدهم خرداد ماه تا پانزدهم شهریور ماه هر سال، از ساعت ۶:۰۰ الی ۱۳:۰۰ است. تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلفند از یک ساعت قبل از خاتمه کار و در مناطق گرمسیری همزمان با خاتمه کار، دستگاه‌های سرمایشی را خاموش نمایند. دستگاه‌های مشمول برای رعایت ساعات کار هفتگی کارکنان، موظفند باقی‌مانده ساعات را به صورت دورکاری تعریف کنند. حالا ساعت کاری در اصلاحیه جدید از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه خواهد بود.

اما این مصوبه با مخالفت کمیسیون تطبیق مجلس همراه شد چرا که نمایندگان معتقد بودند که در این صورت، ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری درباره الزام کارکنان به حضور ۴۴ ساعته در هر هفته، به صورت کامل اجرایی نخواهد شد و قانون دورکاری نیز پس از دوران اوج کرونا نیز لغو شده است.

بنابراین محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در نامه‌ای آخرین تصویبنامه هیات وزیران را ابلاغ کرد که بر اساس آن اصلاحاتی در متن مصوبه قبلی اعمال شده است.

مطابق آخرین تصویب‌نامه هیات وزیران، عبارت‌های “و خاتمه”، “الی ۱۳:۰۰” و “دستگاه‌های مشمول برای رعایت ساعت کاری هفتگی کارکنان، موظفند باقیمانده ساعات را به صورت دورکاری تعریف کنند. ” از متن قبلی حذف می‌شود. و بر این اساس، ساعات کاری همه دستگاه‌های اجرایی تا نیمه شهریور ماه از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه خواهد بود.

البته والدینی که هر دو در دستگاه‌های اجرایی شاغل هستند، ‌ مطابق تصویب‌نامه هیئت وزیران، ‌ دستگاه‌ها در تعامل با یکدیگر مکلفند با شناور شدن ساعت شروع به کار یکی از والدین کارمندی که فرزند خردسال دارند، موافقت کنند. کارکنان زن سرپرست خانوار دارای فرزند خردسال هم مشمول این حکم هستند.

طبق اعلام محمد روح‌الامینی؛ معاون نوسازی اداری، سازمان اداری و استخدامی، مطابق اعلام شورای هماهنگی بانک‌ها، زمان شروع کار ساعت ۶:۳۰ است؛ یعنی همکاران ساعت ۶ در محل کار حاضر هستند و ارائه خدمات به دلیل اقدامات ابتدایی بانکی از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ و پنج‌شنبه‌ها ۶:۳۰ تا ۱۲ است. همچنین دستگاه‌هایی مانند بیمارستان‌ها و دستگاه‌هایی که خدمات شبانه‌روزی به مردم ارائه می‌کنند، ساعات خدمت‌رسانی‌شان همانند قبل خواهد بود.

این مقام مسئول افزود: همه دستگاه‌های اجرایی ستادی مکلف به اجرای ساعت کاری از ۶ صبح تا ۱۴:۴۵ هستند تا سقف ۴۴ ساعت مشخص شده مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری رعایت شود. فقط دستگاه‌هایی که ۶ روز در هفته خدمت ارائه می‌کنند، انتهای ساعت کاری را می‌توانند با رعایت میزان قانونی، متغیر کنند. بنابراین باتوجه به اظهارات این مقام مسئول و همچنین باتوجه به اینکه در اصلاحیه اخیر ساعت کاری روزانه بیشتر از ۸ ساعت در روز تعیین شده تا جبران تعطیلی ادارات در روز پنج‌شنبه را داشته باشد،   پنج‌شنبه‌ها ادارات به غیر از دستگاه‌های خدماتی مانند بانک‌ها، بیمارستان‌ها و غیره تعطیل است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین