کد خبر: ۸۴۴۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۲

روایت یک نماینده مجلس از تخلفات خوش‌خیم و بدخیم دولت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اگرچه تخلف دولت از قانون بودجه با توجه به انحرافاتی که از قانون برنامه و سند چشم انداز وجودداشت قابل پیش‌بینی بود اما نامشخص بودن نحوه هزینه یک میلیارد دلار از درآمد‌های نفتی و حدود 2000 هزار تخلف و انحراف دیگر از سند بودجه 85 که رئیس دیوان محاسبات از آن خبر داده است اقدامی بی‌سابقه از سوی دولت محسوب می‌شود.

بااین حال «حسن خسته‌بند»، از نمایندگان مجلس بسیاری از انحرافات از بودجه را جزئی می‌داند و معتقد است که جابجایی اعتبارات در بودجه در تمام دولت‌ها و حتی در موسسات کوچک نیز اتفاق می‌افتد.

او در پاسخ به این سوال که آیا نامشخص بودن وضعیت بیش از یک میلیارد دلار از درآمدهای نفتی که گفته می‌شد بر سر سفره‌ها خواهد آمد تخلف و انحراف کوچکی محسوب می‌شود به خبرنگار اقتصادی آفتاب گفت: «البته باید نحوه استفاده از این مبلغ مشخص شود و رئیس مجلس نیز بر آن تاکید کرده است. اما تازمانی که جزئیات بیشتری در مورد این مسئله منتشر یا اعلام نشود نمی‌توان اظهار نظر بیشتری کرد».

برخی نمایندگان مجلس همچنین درمورد تخلف بیشتر دولت در قوانین بودجه 86 و 87 سخن گفته‌اند.

از جمله این نمایندگان داریوش قنبری است که در گفت و گو با آفتاب  با اشاره به تخلفات دولت در بودجه سال جاری اعلام کرد: «بر اساس برخی گزارش‌ها دولت به مصوبه مجلس در هنگام بررسی بودجه 87 مبنی بر افزایش ردیف‌ها از 39 ردیف لایحه به 260 ردیف عمل نکرده و آن را نادیده گرفته است».

وی تصریح کرد: «در این صورت یک تخلف بزرگ و آشکار از مصوبات مجلس و قانون صورت گرفته است و بر اساس آن نمایندگان در مورد ورود به بحث بودجه 88 و تحریم آن تصمیم‌گیری خواهند کرد».
 
در این ارتباط حتی خسته‌بند نیز که از انحرافات دولت دفاع می‌کند می‌گوید: «دونوع انحراف از بودجه و سایر قوانین وجود دارد: «یک نوع از انحرافات خوش خیم است و دیگری بدخیم.  اگر دولت نسبت به اجرای مصوبه مجلس درمورد افزایش ردیف‌های بودجه 87 بی‌توجهی کرده باشد تخلف خوش خیمی صورت گرفته که نماینگان به شدت با آن برخورد می‌کنند».

این عضو کمیسیون اقتصادی همچنین در مورد زمزمه‌هایی که در مورد قرائت گزارش تفریغ بودجه 86 و 9 ماهه 87 و تخلف بیشتر دولت از قوانین بوجه به گوش می‌رسد نیز گفت: «چون هنوز بسیاری از مسائل و طرح و لوایح مانند تحول اقتصادی و بودجه مطرح نشده تصور می‌کنم که قرائت این گزارش به بعد از عید موکول شود».

این درحالی است که برخی نمایندگان همچون قنبری بر قرائت گزارش‌ تفریغ بودجه دو سال گذشته و در پی آن تصمیم نمایندگان درمورد تخلفات دولت از مصوبات مجلس به عنوان پیش‌شرط بررسی بودجه 88 یاد می‌کنند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۳
0
0
مجلس بايد به تخلفات دولت از نظر ماهوي هم رسيدگي كند. در سال گذشته دولت با تغيير در تقسيمات كشوري و تصويب 27 شهرستان غيرقانوني وارد حيطه اختيارات مجلس شد و از نظر بوركراسي اداري بدنه دولت را بي جهت بزرگ كرد.بي تدبيري و تهور دولت در زمينه تقسيمات كشوري هم بطور غيرمستقيم از تخلفات دولت در بودجه كشور محسوب مي شود كه مجلس از آن غافل است.در اين زمينه حتي شان مجلس هم زير سوال رفته است كه جاي تاسف دارد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین