کد خبر: ۸۴۴۷۰۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷

۵ عضو غیردائم جدید شورای امنیت انتخاب شدند

مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ کشور روز سه‌شنبه به وقت محلی به انتخاب پنج عضو غیردائم شورای امنیت برای دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ رأی داد.
۵ عضو غیردائم جدید شورای امنیت انتخاب شدند
آفتاب‌‌نیوز :

اسلوونی، کره جنوبی، گویان، سیرالئون و الجزایر پنج عضو جدید شورای امنیت هستند.

در این میان، بلاروس، متحد نزدیک روسیه در رقابت با اسلوونی برای کسب کرسی شورای امنیت ۱۵ عضوی شکست خورد.

اسلوونی در انتخاباتی که نشان دهنده مخالفت با حمله روسیه به اوکراین بود، کرسی اروپای شرقی در شورای امنیت را به دست آورد و بلاروس از ورود به این شورای باز ماند.

در این رای گیری، اسلوونی ۱۵۳ رای و بلاروس ۳۸ رای به دست آوردند.

لویی شاربونو، مدیر دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: کشور‌های عضو سازمان ملل به این نتیجه رسیده اند که نقض شدید حقوق بشر بلاروس در داخل و حمایت از جنایات روسیه در اوکراین، این کشور را از عضویت در شورای امنیت محروم می‌کند.

بر این اساس کشور‌های جدید عضو غیر دائم شورای امنیت که به شورای امنیت راه یافته اند شامل اسوونی، کره جنوبی، گویان، سیرالئون و الجزایر می‌شود که جایگزین آلبانی، گابن، غنا، امارات و برزیل خواهند شد.

دوره این کشور‌ها در ۳۱ دسامبر به پایان می‌رسد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیردائم دارد که ریاست شورای امنیت دوره‌ای و طول مدت آن یک ماه است و رئیس هیات نمایندگی هر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می‌شود.

پنج عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه می‌شوند که دارای حق وتو در این شورا هستند.

وظیفه اصلی این شورا حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است که با یکجانبه‌گرایی برخی از این اعضا، از ماموریت اصلی خود دور شده و در موارد متعددی ناکارآمد بوده است.

۱۰ عضو غیر دائم شورای امنیت را مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به مشارکت اعضای این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین الملل و دیگر اهداف سازمان و همچنین بر مبنای توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می‌کند.

در واقع، ۱۰ عضو انتخابی شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله که از اول ژانویه آغاز می‌شود، انتخاب می‌شوند. عضوی که خارج می‌شود بلافاصله قابل تجدید انتخاب نخواهد بود.

هر سال، مجمع عمومی، پنج عضو جدید را انتخاب و جایگزین اعضای قدیمی‌تری که دوره عضویتشان در ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد، می‌سازد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین