کد خبر: ۸۴۴۷۴۲
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۴

ملت ارمنستان در دو راهی بقا یا حذف از تاریخ

یک کارشناس مسائل قفقاز معتقد است هر اندازه ارمنستان عقب نشینی کند به ناچار باید به خواسته‌های جدیدتری از آذربایجان و ترکیه تن دهد.
ملت ارمنستان در دو راهی بقا یا حذف از تاریخ
آفتاب‌‌نیوز :

سید محمد رضا دماوندی در گفتگو با ایسنا در تحلیل خود از این که در پی مذاکرات انجام شده میان ارمنستان و آذربایجان در تلاش برای دستیابی به یک صلح هستند، ابراز عقیده کرد که اگر صلحی بین ارمنستان و آذربایجان و همچنین ارمنستان با ترکیه و بازگشایی مرز‌ها اتفاق بیفتد و مرز ترکیه و ارمنستان بازگشایی شود، ارمنستان کاملا از مدار ایران خارج می‌شود و نگرانی‌ها و دغدغه‌ها از اقتصادی به سایر حوزه‌ها تسری می‌باید.

این کارشناس مسائل قفقاز با تاکید بر این که ملت ارمنستان بین دو راهی بقا و حذف از تاریخ قرار گرفته اند، اظهار داشت: در واقع ملت ارمنستان باید تصمیم بگیرند، گرچه این اتفاق رفاه را برای ارمنستان به دنبال دارد، اما در دراز مدت مشکل ساز خواهد بود. شاید در راستای مذاکرات انجام شده اتفاقاتی رخ داده که اثر آن را در روز‌های آینده شاهد خواهیم بود.

دماوندی همچنین بیان کرد: حضور پاشینیان در مراسم ریاست جمهوری اردوغان در ترکیه نیز نشان می‌دهد یکسری توافقات در مذاکرات انجام شده است که نتایج آن را بعدا می‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این تحولات به هیچ وجه منافع ایران را در بلند مدت تامین نمی‌کند و حتی ضربه هم می‌زند، اگر نگاهی به هیات دولت جدید ترکیه بیاندازیم چه وزارت خارجه یا سازمان‌های دیگر همه رویکردی تقابلی گسترده با ایران دارد و از این منظر ارمنستان و آذربایجان بخشی از این پازل هستند.

این کارشناس مسائل قفقاز در ادامه بیان کرد: نشانه‌های این تحولات را از قبل هم می‌شد دید، همان دالان زنگزور خود بالاترین سطح از تهدید برای ماست، این اتفاقات قدم به قدم است و هر اندازه ارمنستان عقب نشینی کند باید به خواسته‌های بزرگ تری از آذربایجان و ترکیه تن دهد.

دماوندی با بیان این که برای مساله گذشته تاریخی و اختلاف مرزی باید به یک تفاهم برسند، معتقد است: آنچه آذربایجان مطرح می‌کند این است که هویت تاریخی ارمنستان را قبول ندارد و معتقد است همه سرزمین‌ها متعلق به آذربایجان بوده است، لذا وقتی چنین ذهنیت و نگاهی وجود دارد، از نظر بنده طبیعتا برای ایران نشانه‌ای از آرامش نخواهد داشت و در ظاهر برای مردم ارمنستان رفاه کوتاه مدتی دارد و در دراز مدت قطعا با چالش‌های دیگری مواجه می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین