کد خبر: ۸۴۴۷۴۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۲

شرایط آب مازندران خوب نیست

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران با اشاره به اینکه در حال حاضر جنگ بر سرکیفیت آب است و عملا شوری دریا پیشرفت کرده و این زنگ خطر جدی برای استان محسوب می‌شود، گفت: شرایط آب مازندران خوب نیست؛ مصارف آب استان با شرایط تامین منابع آبی همخوانی ندارد لذا چاره‌ای جز اینکه به سمت آب‌های سطحی برویم نداریم.
شرایط آب مازندران خوب نیست
آفتاب‌‌نیوز :

بهزاد برارزاده امشب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان مازندران با زیرساخت چهارمیلیون نفر جمعیت دارای اعتبارات استانی متناسب با جمعیت استان است، اما در عمل به ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر ایرانی خدمات می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مازندران در حوزه آب شرایط خوبی ندارد و آب شرق مشکل نیترات وغرب آهن و منگنز دارد، افزود: کشور از ۵۲ درصد آب‌های سطحی استفاده کرده درحالیکه مازندران فقط از ۱۲ درصد آب‌های سطحی استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در بحث مدیریت آب‌های شرب از ۷۴۱ حلقه چاه و ۳۷۳ دهنه چشمه استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: ضروریست به سمت آب‌های سطحی رفته و شرایط خود را احیاء کنیم.

برارزاده با اشاره به اینکه باید مازندران را با نگاه ملی ببینند، یادآور شد: بیشترین تمرکز نیاز آبی ما در استان مازندران ۱۵ هزار لیتر در ثانیه بوده، ولی منابع تامین ما ۱۳ هزار لیتر بر ثانیه است، هر خانواده در روز ۷۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند که هم لطمه به محیط زیست و هم تهدید جدی به سفره‌های زیرزمینی است.

وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم گفت: بعضی از پروژه‌ها بعد از ۱۵ سال در شهر بابل شروع و به اتمام رسید که از جمله پروژه شهید بزاز، بحر ارم شرقی و غربی است که چهار هزار و ۸۰۰ مشترک از آن بهره‌مند شده و به زودی افتتاح می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران از اجرای پروژه خط لجن تصفیه خانه فاضلاب بابل از دوسال قبل خبر داد و خاطرنشان کرد: این پروژه تا پایان خرداد امسال افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به کلنگ زنی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب و خط فاضلاب شهر بابل، گفت: پیمانکار این پروژه مشخص شد و تا یک ماه آینده کلنگ زنی می‌شود.

برارزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر جنگ بر سرکیفیت آب داریم و عملا شوری دریا پیشرفت می‌کند و این زنگ خطر جدی برای مازندران است، یادآور شد: شرایط آب مازندران خوب نیست و مصارف آب مازندران با شرایط تامین منابع آبی همخوانی ندارد لذا چاره‌ای جز اینکه به سمت آب‌های سطحی برویم نداریم.

وی یکی از عوامل مهم عقب ماندگی مازندران در این حوزه را عدم برنامه ریزی مدون برای استفاده از پسآب‌ها برشمرد و افزود: استفاده صنایع از آب کم است.

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران تصریح کرد: با توجه به اینکه مازندران مرجع کشاورزی کشور است وقتی ما لجن را تبدیل به کود کردیم به جای اینکه سرمایه گذاران مازندرانی از این طرح استقبال کنند سرمایه گذارانی از مشهد وقم اعلام آمادگی کردند تا وارد استان خود کنند. در گذشته بوگیر فاضلاب را از کشور هلند و آمریکا خریداری می‌کردیم که امروزه به دست جوانان کشور ما ساخته و یک سال در تصفیه خانه‌های ما نصب شده و مردم راضی بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین