کد خبر: ۸۴۴۷۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
هشدار آبگرفتگی معابر عمومی و طغیان رودخانه‌ها

هواشناسی ۲۰ خرداد ۱۴۰۲/ هشدار وضعیت نارنجی برای ۱۱ استان

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران و رگبار و رعد وبرق در برخی استان‌ها و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در شرق کشور خبر داد.
هواشناسی ۲۰ خرداد ۱۴۰۲/ هشدار  وضعیت نارنجی برای ۱۱ استان
آفتاب‌‌نیوز :

صادق ضیاییان در گفتگو با ایسنا درباره وضعیت جوی کشور اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت آینده در برخی نقاط اصفهان، شمال فارس، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، غرب یزد و ارتفاعات کرمان در ساعات بعد از ظهر رشد ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد. همچنین با گذر امواج کم دامنه تراز میانی جو از نوار شمالی کشور در شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز واقع در البرز و تهران و در ساعات بعد از ظهر در ارتفاعات و دامنه‌های شمالی البرز رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد. در این روز در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل بارش شدت خواهد داشت.

وی ادامه داد: یکشنبه (۲۱ خرداد) بارش در مناطق ذکر شده به‌ویژه دامنه‌های البرز تشدید خواهد شد. دوشنبه (۲۲ خرداد) در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، برخی مناطق سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز و بعضی نقاط استان‌های البرز، تهران و سمنان، ارتفاعات شمال فارس و هرمزگان ابرناکی و بارش پراکنده انتظار می‌رود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۳ و ۲۴ خرداد) در در برخی مناطق شمالی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، دامنه‌های شمالی البرز در گیلان و مازندران بارش پراکنده رخ می‌دهد.

ضیاییان در ادامه گفت: طی سه روز آینده در شرق کشور وزش باد شدید و گردوخاک رخ خواهد داد. از روز دوشنبه تا اواخر هفته دریای عمان مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۲۱ خرداد) قسمتی ابری و گاهی وزش باد، در بعد از ظهر افزایش ابر و در بعضی ساعت‌ها رگبار و رعد و برق و گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۳۲ درجه سانتیگراد و روز دوشنبه (۲۲ خرداد) قسمتی ابری و در بعد از ظهر نیمه‌ابری، در بعد از ظهر بارش پراکنده و از بعد از ظهر افزایش باد و گاهی گرد و خاک با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۰ و ۲۱ خرداد) اهواز با دمای ۴۶ و ۴۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با دمای ۸ و ۱۱ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند.

سازمان هواشناسی نیز از تشدید ناپایداری محلی و رشد ابر‌های همرفتی به‌ویژه در ساعت‌های بعد از ظهر امروز (شنبه) در نیمه غربی کشور و بخش‌هایی از شمال و ارتفاعات البرز خبر داد و اعلام‌کرد: به‌دلیل رگبار باران و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقت، وضعیت جوی ۱۱ استان تا روز یکشنبه نارنجی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، امروز در خراسان شمالی، نیمه شمالی استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بارندگی تداوم دارد.

به نوشته ایرنا؛ بارش‌ها امروز در شمال خراسان رضوی، اصفهان، نیمه جنوبی اردبیل، قزوین، البرز و تهران نیز با شدت کمتری ادامه پیدا می‌کند.

وضعیت جوی هوا فردا (یکشنبه) نیز در اردبیل، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، قزوین، البرز، تهران، شمال مرکزی، ارتفاعات سمنان نیز نارنجی است و بارش‌ها در این استان‌ها با شدت بییشتری تداوم دارد.

مخاطرات این سامانه بارشی شامل آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و اختلال در پرواز‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ اعلام شده است.

هواشناسی به اجتناب از هر گونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفر‌های بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان‌های در دست ساخت یا نیمه‌کاره و با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودرو‌ها در مناطق مسقف توصیه کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین