کد خبر: ۸۴۴۷۷۱
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷

لباس کیلویی!

رئیس اتحادیه پوشاک کرج در خصوص ورود پوشاک کم کیفیت با عنوان بنگلادشی یا کیلویی و ۹۹ تومانی به کشور و فروش آن در سطح شهر توضیح داد: این پوشاک به صورت قاچاق وارد شده و امکان ندارد که ثبت سفارشی برای آن انجام شده باشد. اگر جنسی به این صورت در سطح شهر و بدون مجوز باشد بازرسین صنعت و معدن و مبارزه با کالای قاچاق اقدام به جمع آوری و اعمال جریمه های سنگین خواهند کرد.
لباس کیلویی!
آفتاب‌‌نیوز :

میر اسماعیل صدیق گفت: به واسطه حذف واردات پوشاک خارجی به کشور، در صنف پوشاک هم از جهت کیفیت و هم از نظر افزایش واحدهای تولیدی ایرانی پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم به طوری این واحدها حتی در حال برنامه ریزی برای صادرات هستند ولی به دلیل اینکه کشور جمعیت بالایی دارد که خود مصرف کننده خوبی برای پوشاک تولیدی است، این تولیدات جوابگوی مصرف داخلی نیست و بنا بر گفته واحدهای صنفی با مشکل  تهیه و تامین جنس مواجه هستند. در حالی که واردات می تواند این مشکل را مرتفع سازد.

وی افزود: در سال‌های گذشته خرید و فروش پوشاک توسط تولید کننده و فروشنده به صورت چکی و امانتی بود اما پس از ممنوعیت واردات، واحدهای صنفی دیگر قادر به خرید چکی نیستند و اگر می‌خواهند از تولید کننده با کیفیت خرید کنند باید حتما نقداً پرداخت کنند و چون نقدینگیشان پایین است تولیدکننده جنس خود را به کسی می‌دهد که نقدی پرداخت می‌کند، بنابراین قادر به تأمین جنس مورد نیاز خود نیستند.

پوشاک بیشتر از مد تأثیر می‌گیرد تا نوسان ارز

صدیق با اشاره به اینکه صنعت پوشاک به شدت از صنعت مد تاثیر می‌گیرد و مدام در حال تغییر است ادامه داد: چون خرید و فروش پوشاک فصلی‌است و بحث مد، رنگ، مدل و... در آن مطرح می شود بنابراین برخلاف سایر اجناس که با افزایش و کاهش دلار مرتبط هستند این صنعت بیشتر متاثر از مد و فصل است تا نوسانات دلار. بنابراین اگر نتوانند در فصل مورد نظراجناس خود را بفروشند ضرر می کرده و مجبور هستند حراج کنند. یعنی اگر دلار افزایش یابد قیمت یک لباس تغییر نمی‌کند و به دلیل مدگرایی نمی‌تواند قیمت آن را افزایش دهد چون وقتی از زمان فروش آن بگذرد از مد افتاده و کسی آن را نمی خرد.به عبارت دیگر هر چقدر تورم بالا می رود ارزش اجناسشان کم شده و سرمایه اولیه شان را از دست می دهند.

رئیس اتحادیه پوشاک کرج در خصوص افزایش اجاره بهای واحدهای صنفی به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های اعضاگفت: افزایش بی رویه‌ی اجاره بها که هیچ قاعده و قانونی ندارد از معضلات اساسی این صنف است. بسیاری از اعضا به اتحادیه مراجعه می کنند و از این شرایط گله‌مند هستند در حالی که کاری از دست اتحادیه بر نمی آید و رسیدگی به آن در حیطه وظایف اتحادیه نیست. چون مالک شخصی خود تصمیم گیرنده است و هیچ قانونی از سوی هیچ مرجعی اعلام نکرده که در واحد صنفی مالک چند درصد می تواند افزایش اجاره بها داشته باشد.

این مسئول اتحادیه پوشاک کرج خاطرنشان کرد: مشکل دیگر موضوع نظارت بیش از حد واحدهای بازرسی اصناف و سازمان صنعت و معدن از واحد های صنفی پوشاک است. در حال حاضر این صنف در مقایسه با گذشته مکانیزه شده و همه مجهز به تجهیزات الکترونیکی هستند. اتیکت ها سیستمی و دستگاه پوز دارند. اما گاهاً می بینیم مشتری داخل مغازه است و بازرسین جهت بازرسی مراجعه می کنند و فاکتور و جواز را مطالبه می کنند در صورتی که نظم و رفتار فروش و خرید بین فروشنده و خریدار در این تداخل بازرسی بهم می خورد و فروشنده در حالی که باید پاسخگوی مشتری از بابت رضایتمندی وکسب درآمد باشد نمی تواند همزمان فاکتور و جواز ارایه کند و منجر به جریمه می شود.

جریمه ۴ تا ۱۰ میلیونی در صورت نداشتن QR کد

وی با بیان اینکه جرایم مربوط به تخلفات صنفی افزایش زیادی پیدا کرده است تاکید کرد: مبالغ تخلفات صنفی مانند عدم حضور فاکتور و عدم درج اتیکت به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در این راستا یکی از مواردی که واحدهای صنفی ملزم به رعایت آن هستند موضوع QRکد است. این کد به جای جواز کسب دریافت و باید در معرض دید مردم و بازرسین مربوطه نصب شود و نشانگر قانونمند بودن این واحدهای صنفی است. در صورت لزوم با اسکن کردن این کد داشتن جواز، مشخصات صادرکننده جواز و ...نمایش داده می‌شود. واحد های صنفی می توانند  برای دریافت این کد از اتحادیه به صورت رایگان و یا از کافی نت ها اقدام کنند. در حال حاضر بازرسین به جای جواز کار مبادرت به اسکن این کدجهت نظارت بر واحد های صنفی می کنند که در صورت تخلف و نداشتن این کد، واحد صنفی چهار تا ۱۰ میلیون جریمه خواهد شد.

 وی با اشاره به حراج های فصلی و فوق العاده واحد های صنفی متذکر شد: واحد های صنفی ملزم هستند برای فروش های فوق العاده و حراج های خود به اتحادیه مراجعه کنند و برای آن مجوز بگیرند. این اقدام هیچ هزینه ای برای آنها ندارد و صرفا برای نظارت بر عملکرد آنهاست که تخفیف هایی که می گذارند واقعی است یا خیر. در غیر این صورت واحد صنفی که بدون هماهنگی با اتحادیه اقدام به حراج یا فروش فوق العاده کند جریمه خواهد شد.

لباس کیلویی قاچاق

صدیق در خصوص ورود پوشاک کم کیفیت با عنوان بنگلادشی یا کیلویی و ۹۹ تومانی به کشور و فروش آن در سطح شهر توضیح داد: این پوشاک به صورت قاچاق وارد شده و امکان ندارد که ثبت سفارشی برای آن انجام شده باشد. اگر جنسی به این صورت در سطح شهر و بدون مجوز باشد بازرسین صنعت و معدن و مبارزه با کالای قاچاق اقدام به جمع آوری و اعمال جریمه های سنگین خواهند کرد.

وی افزود: تاکید بر حمایت از تولید داخلی در سراسر کشور و تمام صنایع و اصناف است لذا همه باید به این چرخه کمک کنیم و سایر اعضا در صنف پوشاک هم باید به این چرخه بپیوندند و از تولید با کیفیت ایرانی حمایت و استفاده کنیم تا برای کارگران این عرصه اشتغال پایدار به وجود آید.

وی با اشاره به تورم و کاهش توان خرید به فروشندگان توصیه کرد: فروشندگان صنف پوشاک این نکته را در نظر بگیرند که با توجه به موضوع تورم حد انصاف را در نظر بگیرند. درست است تورم است و سبد خانوار به جهت افزایش قیمت ها در حال کوچکتر شدن است و خرید پوشاک در این شرایط دیگر اولویت اصلی مردم نیست اما می‌توانند تخفیف مناسب بدهند تا هم مشتری جذب کنند هم رضایتمندی مشتری را به جهت رعایت انصاف به دست آورند.

رئیس اتحادیه پوشاک کرج ادامه داد: در راستای پیوند و دسترسی آسان واحدهای صنفی به تولیدکنندگان برتر اتحادیه در خصوص بازدید از واحد های تولیدی،کارگاهی و صنعتی با حضور فروشندگان برنامه ریزی هایی دارد که این اقدام بسیار خوبی است. کسبه ها می توانند بدون واسطه از تولید کننده خرید کنند.این بازدید ها از طریق شبکه های مجازی با اعضا و واحد های مربوطه هماهنگ و اطلاع رسانی می شود.واحدها شرکت می کنند و به واسطه ی این رویارویی مستقیم و بدون واسطه حلقه اتصال بین تولید کننده و فروشندگان شکل می گیرد.

وی در پایان در خصوص آسان شدن دریافت جواز کسب و کار و تمدید آن توضیح داد که دیگر نیازی به مراجعه به اتحادیه ها نیست و متقاضیان می توانند از طریق سامانه  اینترنتی  نسبت به دریافت جواز به صورت الکترونیکی اقدام کنند. همچنین نیازی به دریافت تایید و امضا از اتحادیه نیست و بعد از صدور اتحادیه بر آن نظارت خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین