کد خبر: ۸۴۵۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۲:۳۸

دانش جعفری: نرخ ارز بودجه 88 تصنعی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ به اعتقاد «دانش جعفری»، به دلیل روند كاهشی قیمت كالاهای وارداتی كه در سال آینده هم ادامه خواهد یافت، عطش واردات رو به افزایش خواهد گذاشت.
 
به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، وزیر پیشین اقتصاد طی گفتگوی مفصلی با روزنامه دنیای اقتصاد که در شماره روز چهارشنبه این نشریه منتشر شده است، ضمن بیان این مطلب می‌افزاید: «به دلیل كاهش شدید دلارهای نفتی، منابع لازم برای پاسخگویی به این عطش وجود ندارد و به همین دلیل امكان تثبیت نرخ اسمی ارز هم منتفی است». 

دانش جعفری در مورد تعیین نرخ ارز در بودجه سال آینده هم گفته است: «بودجه نرخ ارز را در حد 950تومان گرفته‌اند كه 950تومان الان كمتر از نرخ بازار است. این در واقع نشان می‌دهد كه این نرخ یک نرخ تصنعی است. یعنی نرخ دقیقی نیست ولی فرض كنیم اگر 950تومان نرخ مورد نظر دولت باشد، مفهومش این است كه در سال آینده هر كسی 950 تومان ارز خواست، دولت باید به او بفروشد. اگر نتواند دولت این كار را بكند بنابراین دو نرخی می‌شود یعنی یك نرخی دولت اعلام كرده، یك نرخ هم در بازار در جریان است، ولی فرض را بر این بگذاریم كه دولت این كار را می‌كند یعنی آن قدر ارز می‌ریزد در بازار كه قیمت برسد به 950تومان ولی نكته این است كه اگر قیمت ارز پایین باشد و قیمت كالای وارداتی هم پایین باشد معنی‌اش این است كه واردات ما در سال آینده نسبت به چیزی كه الان هست، به مراتب افزایش پیدا خواهد كرد». 

وی افزوده است: «در آن تخمینی كه من زدم فرض را بر این گذاشتم كه در سال آینده ما احتیاط می‌كنیم و واردات كمتری خواهیم داشت. یعنی در حد واردات امسال، در حد 60میلیارد دلار. اگر قیمت ارز پایین باشد، قیمت كالای خارجی هم پایین آمده باشد ممكن است كه بیخودی نیاز واردات كشور را بالا ببریم، بنابراین دوباره دچار كسری موازنه ارزی می‌شویم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین