کد خبر: ۸۴۵۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل پاسخ داد

آیا آمریکا خاورمیانه را رها می‌کند؟

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: تقویت روابط کشورهای منطقه با کشورهایی نظیر چین به معنای کاهش روابط آنها با آمریکا نیست.
آیا آمریکا خاورمیانه را رها می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

حسین اصغری‌ثانی با اشاره به اهمیت فوق‌العاده خاورمیانه در نظر مقامات آمریکایی، در خصوص نقش‌آفرینی‌های آمریکا در این منطقه، اظهار کرد: با اینکه آمریکا بخشی از نیروهای نظامی خود را در سال ۲۰۲۱ از منطقه خارج کرد، اما حضور آمریکایی‌ها در خاورمیانه منحصر به حضور نظامی نبوده و نیست. همین الان بزرگترین پایگاه هوایی امریکا در قطر قرار دارد. همچنین اگرچه حضور امریکا نسبت به قبل کمتر شده است، اما هنوز هم نظامیان آمریکایی در سوریه و عراق حضور دارند.

آمریکایی‌ها هیچگاه دنبال توسعه و تثبیت دموکراسی در منطقه نبودند

وی با اشاره به انگیزه‌های آمریکا برای حضور در خاورمیانه، ادامه داد: دلیل خروج آمریکایی‌ها از کشوری مثل افغانستان بسیار ساده است. آمریکایی‌ها هیچگاه دنبال توسعه و تثبیت دموکراسی و آزادی در منطقه نبودند و از همان اول هدفشان تامین منافع اقتصادی و امنیتی خودشان بود و در همین راستا در افغانستان حاضر شدند. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه آمریکا برای حفظ منافع خودش بیش از ۲۰ سال با طالبان جنگید، عنوان کرد: پس از چندین سال جنگیدن با طالبان، این کشور متوجه شد که با همین طالبان می‌تواند به توافق برسد. الان هم با یک توافق، افغانستان را به طالبان تسلیم کرده تا این گروه هم حافظ منافع آمریکا در این کشور باشند هم یک تهدید جدی برای ایران به شمار بروند. 

اصغری ثانی در خصوص آمادگی و تمایل کشورهای منطقه برای خروج آمریکا، بیان کرد: کاهش نیروهای نظامی آمریکا در منطقه تا حدودی در کاهش تنش بین ایران و عربستان موثر بود، اما نمی‌توان گفت که این کشورها خواهان خروج امریکا بودند یا هرج و مرج در خاورمیانه کمتر شده است. زیرا الان طالبان به بزرگترین تهدید برای پاکستان، ایران، چین و تاجیکستان تبدیل شده‌ است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به حضور بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اجلاسیه وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در عربستان، بیان کرد: تقویت روابط کشورهای منطقه با کشورهایی نظیر چین به معنای کاهش روابط آنها با آمریکا نیست. منطقه خاورمیانه برای ایالات متحده از اهمیت بالایی برخوردار است و آمریکایی‌ها این منطقه را رها نمی‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین