آفتابنیوز : آفتاب- گروه اجتماعی: در حالیکه از یک سو محتوای مذاکرات محمود احمدینژاد و محمدباقر قالیباف درباره مسائل ترافیکی شهر تهران، همچنان محرمانه باقی مانده، و از سوی دیگر شهردار تهران ضمن بیفایده دانستن جلسات با رئیسجمهور در اینباره، همچنان ریشه مشکلات حمل و نقلی شهر تهران را در پایبند نبودن دولت به مصوباتش میداند، اما وزارت کشور عکس چنین ادعاهایی را مطرح میکند.
بر اساس اعلام روز پنجشنبه پایگاه اطلاعرسانی وزارت کشور، مشاور معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور در خصوص برخی ادعاها مبنی بر کمی اتوبوس برای جابجایی مسافران در شهر تهران تصریح کرد: «هر اتوبوس طبق استانداردهای جهانی قابلیت جابجایی 800 مسافر در روز را دارد که با این حساب شهر تهران باید 7765 اتوبوس داشته باشد که در حال حاضر 8312 دستگاه اتوبوس در اختیار سازمان اتوبوسرانی تهران قرار دارد و این تعداد غیر از اتوبوسهای فرسوده و از کار افتاده است».
وی که در جمع خبرنگاران سخن میگفت، افزود: «وزارت کشور از ابتدای سال 84 تا کنون 2746 اتوبوس در اختیار سازمان اتوبوسرانی تهران و حومه قرار داده است که این رقم بیسابقهای در تحویل اتوبوس به شهرداری تهران است اما علیرغم کمکهای دولت و اضافه شدن اتوبوس، میزان جابجایی مسافر نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش هم یافته است».
مشاور معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور خاطر نشان کرد: «وزارت کشور از هیچ کمکی برای گسترش حمل و نقل عمومی دریغ نمیکند اما باید کمکهایی که انجام می شود اولاً براساس قانون و نیاز واقعی جامعه باشد و ثانیاً در قبال کمکهایی که انجام میشود باید وظایفی که برعهده نهادهای مختلف از جمله شهرداری تهران گذاشته شده است به نحو احسن انجام شود».
مشاور معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور همچنین مدعی شد که شرکت متروی تهران و حومه برای ساخت 35 کیلومتر مترو پول و اعتبار دریافت کرده اما 5/16 کیلومتر مترو ساخته است.
لطفیزاده افزود: «شرکت متروی تهران و حومه از ابتدای سال 85 تا کنون 1400 میلیارد تومان پول و اعتبار برای ساخت 35 کیلومتر مترو دریافت کرده است اما تنها 5/16 کیلومتر مترو ساخته است».
وی با بیان اینکه برای ساخت هر یک کیلومتر مترو 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز است افزود: «دولت و شهرداری تهران تا کنون در حدود 985 میلیارد تومان پول نقد و 415 میلیارد تومان هم در قالب مجوزها به متروی تهران اعطاء کردهاند و در نهایت 1400 میلیارد تومان پرداخت شده که باید خروجی آن ساخت 35 کیلومتر مترو میشد در حالیکه شرکت متروی تهران و حومه در 3 سال گذشته فقط 5/16 کیلومتر ساخته است».
لطفی زاده ادامه داد: «برخی از مسئولان شهرداری تهران مدعیاند که در صورت تامین منابع مالی سالانه 30 کیلومتر مترو میسازند اما در طول 3 سال گذشته تنها 5/16 کیلومتر مترو ساختهاند در حالیکه منابع مالی تامین شده برای ساخت 35 کیلومتر مترو بوده است».
مشاور معاونت عمرانی وزارت کشور تاکید کرد: «با این حال وزارت کشور آماده هر گونه کمک به توسعه خطوط ریلی برای حمل و نقل عمومی درون شهری است و در این راستا نیز در شورای عالی ترافیک تا کنون 7 خط مترو به طول 260 کیلومتر تصویب شده است که براساس برنامه اعلامی متروی تهران باید تا سال 1393 اجرایی شود».
سحنان این مقام مسئول در وزارت کشور در شرایطی مطرح میشود که به گفته قالیباف طرح جامع ترافیک شهر تهران، برای پایتخت 10 هزار و 500 هزار اتوبوس دیده و تهران همچنان نیازمند افزایش اتوبوس تا سقف تعیین شده است.
شهردار تهران همچنین چندی پیش اعلام کرده بود که از اعتبار 290 میلیارد تومانی به مترو براساس مصوبه مجلس، 190 میلیارد تومان آن را از دولت تحویل گرفتهایم.