آفتابنیوز : آفتاب: قطار برقی تهران - مشهد ظرف سه سال آینده توسط کنسرسیومی از چهار شرکت داخلی شامل تام ایران خودرو، واگن پارس، پرسان و هیربدان به بهرهبرداری خواهد رسید و مسافران مسیر حدود هزار کیلومتری تهران تا مشهد را پنج ساعته طی خواهند کرد.
به گزارش سرویس اجتماعی آفتاب، طرح ملی برقی کردن خط راهآهن تهران - مشهد در تیر ماه سال 1386 در قالب قانون توسعه حمل و نقل عمومی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از برگزاری این مناقصه این پروژه کنسرسیومی از چهار شرکت داخلی شامل تام ایران خودرو، واگنپارس، پرسان وهیربدان برای اجرای این طرح برگزیده شدند.
مرادی، مدیرعامل شرکت تام ایران خودرو در اولین نشست خبری این طرح، افزود: در دنیا بیش از یکمیلیون خط راهآهن وجود دارد و بیشترین حجم جابه جایی بار و مسافر توسط راهآهن صورت میگیرد.
«حمید مرادی» با بیان اینکه در ایران تنها 9 هزار کیلومترخط آهن وجود دارد، اظهار داشت: «25 درصد از کل خطوط راهآهن دنیا به خطوط راهآهن برقی اختصاص دارد».
وی با بیان آنکه ضریب اطمینان قطار برقی تهران - مشهد 95/99 درصد است، تصریح کرد: «به طور قطع با توجه به حجم بالای ترافیک مسیر تهران- مشهد، راه اندازی قطار برقی علاوه بر افزایش ظرفیت این خط از 13 به 50میلیون نفر، تلفات جادهای نیز کاهش مطلوبی خواهد داشت».
همچنین «اکبر سهیلی» رییس هیات مدیره شرکت پرسان نیز ادامه داد: «استفاده گسترده از قطارهای برقی حدود 125 سال پیش آغاز شده درحالی که در ایران تنها یک خط آهن برقی اکنون به طول 148 کیلومتر در مسیر تبریز- جلفا وجود دارد».
سهیلی در خاتمه تاکید کرد: «این قطارها فاصله تهران تا مشهد را با سرعت 200 کیلومتر در ساعت ظرف پنج ساعت طی خواهد کرد که البته این سرعت در مراحل بعدی به 250 تا 300 قابل افزایش است».