بارش برف و بارانی که در زمستان سال گذشته رخ داد و ریزش بهمن که برای چند روز جاده چالوس را مسدود کرد و سیلی که دو هفته پیش اتفاق افتاد و باعث ایجاد یک گودال ۵۰ متری در جاده چالوس شد و بار دیگر این مسیر را مسدود کرد؛ همه بار دیگر این بحث را سر زبانها انداخت که آیا زمان آن نرسیده که از بار ترافیکی محور چالوس کم شود.
در عین حال محور چالوس به عنوان یکی از جادههای خاطرهانگیز در کشور شناخته میشود؛ اما بسیاری از کارشناسان معتقدند باید هر چه سریعتر برای این محور کوهستانی قدیمی فکری کرد تا به جای تبدیل شدن به موزه و یک مکان توریستی تبدیل به خرابه و خاطرهای تمام شده برای مردم ایران نشود.
در این خصوص غلامعباس بهرامینیا -مدیرکل بحران و تجهیز ماشینآلات سازمان راهداری و حملونقل جادهای- در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا در صورت تکمیل آزادراه تهران - شمال، این مسیر میتواند جایگزین جاده چالوس برای سفر به مسیرهای شمالی باشد، توضیح داد: اگر جادهای با مشخصات فنی استاندارد ایجاد شود، میتواند مسیر جایگزین باشد و آزادراه هم بالاترین مشخصات فنی را دارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: با وجود این، مسیر جاده چالوس هم بنا به مشخصاتی که دارد همواره مورد توجه است و مردم از آن استفاده میکنند. ضمن اینکه مناطقی که بر سر راه است از میدان امیرکبیر تا شهرستانک، جذابیت دارد و مردم علاقمند هستند که از آنجا عبور کنند. باوجود این اگر آزادراه تهران - شمال تکمیل شود، گرههای ترافیکی کمتر شده و سرعت عبور هم بیشتر خواهد شد.