کد خبر: ۸۴۷۵۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۹

هیلاری در نخستین سفر خارجی خود به توکیو رفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا توافقنامه‌ای را با ناکاسونه وزیر خارجه ژاپن امروز سه‌شنبه در توکیو به امضا رساند.

به گزارش خبرنگار آفتاب از توکیو، کلینتون در نخستین سفر خارجی‌اش از زمان انتصابش به سمت وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا بنا دارد در زمان حضورش در توکیو بر سر موضوعات گوناگونی با مقامات ژاپنی دیدار و موافقت‌نامه‌هایی را به امضا برساند. 

از اهم این موضوعات می‌توان به «ادامه و تحکیم حضور نظامیان آمریکایی در ژاپن» و «همکاری بر سر غیر هسته‌ای شدن کره‌شمالی» و «حل مساله قدیمی اتباع ربوده شده ژاپنی توسط نیروهای کره‌شمالی برای جاسوسی و نیز آموزش زبان ژاپنی به نیروهای کره‌شمالی» و «مشکلات اقتصادی کنونی جهان» و همچنین «مسائل فرا مرزی دو کشور مانند حضور نیروهای آمریکایی در پاکستان و افغانستان به بهانه جنگ با تروریسم جهانی» اشاره کرد.

کلینتون در راستای اجرای اهداف از پیش مشخص شده‌اش امروز پس از دیدار با ناکاسونه وزیر خارجه ژاپن توافقنامه‌ای را از سوی ایالات متحده آمریکا با ژاپن به امضا رساند که در پی آن ایالات متحده آمریکا موظف می‌شود که تا سال 2014 میلادی شمار 8000 نیروی نظامی و خانواده‌هایشان را از جزیره اوکیناوا کشور ژاپن به جزیره گوام در اقیانوس آرام منتقل کند که تحت حاکمیت ایالات متحده آمریکاست.

همچنین کلینتون با ناکاسونه وزیر امور خارجه ژاپن در یک کنفرانس خبری شرکت می‌کند. کلینتون اساس هم‌پیمانی بین واشنگتن و توکیو را از اولویتهای وزارت خارجه دو کشور می‌داند و حضورش در توکیو را به عنوان نخستین سفر خارجی‌اش، گواهی بر درستی گفته‌هایش می‌داند.

وی ادامه داد: «از اولویتهای کاری دولت اوباما همکاری نزدیک واشنگتن و توکیو برای حل بحرانهای کنونی جهان است و خوشحالیم از این که ژاپن دومین اقتصاد بزرگ جهان رخدادهای جهانی را به خوبی درک می‌کند و در برابر آن واکنش هماهنگ و خوبی را از خود نشان می‌دهد».

کلینتون هم‌چنین از ژاپن به خاطر پشتیبانی این کشور از تلاشهای ایالات متحده آمریکا در راه آن چه که وی «مبارزه با تروریسم جهانی» می‌خواند، قدردانی کرد.

کلینتون امشب در مهمانی شامی که از سوی تارو آسو نخست‌وزیر ژاپن تهیه دیده شده است شرکت می‌کند و با وی بر سر مسائل مورد علاقه دو طرف دیدار و گفتگو می‌کند.

گفتنی است در روز 10 دسامبر سال 1898 میلادی با امضای پیمان پاریس جنگ استعماری میان ایالات متحده و اسپانیا خاتمه یافت و به طور رسمی ایالات متحده آمریکا جایگزین استعمار اسپانیا در پورتوریکو، مجمع الجزایر فیلیپین و در جزیره گوام می‌شود و در ازای تصرف این سرزمین‌ها مبلغ 20 میلیون دلار به اسپانیا می‌پردازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین