کد خبر: ۸۴۷۸۸۵
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶

این دانه‌های ریز حالتان را جا می‌آورد!

روزهای گرم تابستان که از راه می‌رسند بساط شربت و نوشیدنی‌های خنک هم به راه می‌شود و این میان شربت خاکشیر با آن دانه‌های ریز و قهوه‌ای نسبت به سایر نوشیدنی‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
این دانه‌های ریز حالتان را جا می‌آورد!
آفتاب‌‌نیوز :

از همان قدیم‌ها، شربت خاکشیر نوشیدنی پای ثابت روزهای گرم سال بوده، چرا که قدیمی‌ها معتقد بودند دانه‌های خاکشیر با تامین آب بدن نقش مهمی در مقابله با گرمازدگی دارند.

تامین آب یکی از فواید مهم خاکشیر است، اما فواید این دانه‌های ریز به همین ختم نمی‌شود. برای اطلاع از خواص دیگر این دانه‌های ریز خوشمزه  به گفت و گو با یک متخصص تغذیه نشستیم.

دکتر یحیی پاسدار مهمترین فایده مصرف خاکشیر را تامین آب بدن عنوان کرد و با اشاره به جذب بالای آب توسط دانه‌های ریز خاکشیر، گفت: این امر موجب شده تا با مصرف خاکشیر، بدن بتواند مدت‌ها آب مورد نیاز خود راتامین کرده و از کم آبی بدن و دهیدراته شدن آن جلوگیری شود.

وی افزود: با شروع فصل گرما و تبخیر آب و احتمال کم آبی آن، نیاز است که تامین آب با جدیت بیشتری پیگیری شود و یکی از راهکارهای موثر در این زمینه مصرف خاکشیر است.

پاسدار گفت: استفاده از خاکشیر همراه با سایر عرقیجات مصرف مایعات را دلپذیرتر کرده و فرد تمایل بیشتری برای نوشیدن پیدا می کند که این امر هم به تامین هرچه بیشتر آب بدن کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه خواص خاکشیر به تامین آب محدود نمی شود، گفت: این دانه‌های ریز حاوی مقادیر خوبی از ویتامین‌های محلول در چربی هستند.

وی افزود: ویتامین های A و  E موجود در خاکشیر برای سلامت و شادابی پوست بسیار مفید است.

پاسدار به فیبر موجود در خاکشیر هم اشاره کرد و افزود: وجود فیبر برای سلامت دستگاه گوارش مفید بوده و به درمان یبوست کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: آبی هم که همراه خاکشیر مصرف می شود نقش موثری در شادابی پوست دارد.

پاسدار با هشدار نسبت به مصرف شربت خاکشیر گفت: وقتی صحبت از مصرف خاکشیر می شود، یعنی استفاده ازاین دانه همراه آب یا سایر عرقیجات، اما اینکه افراد از خاکشیر به عنوان شربت و همراه با شکر استفاده کنند، نه تنها فواید آن کاهش می یابد، بلکه زیان آور هم خواهد بود، بنابراین توصیه می شود افراد خاکشیر را به تنهایی یا همراه سایر عرقیجات مفید استفاده کنند و از مصرف شربت خاکشیر اجتناب کنند.

این متخصص تغذیه مصرف خاکشیر را برای تمام افراد توصیه کرد و افزود: این دانه های ریز منعی برای مصرف ندارند.

پاسدار با هشدار نسبت به زیاده روی در مصرف خاک شیر، گفت: هر ماده خوراکی در صورتی که زیاد مصرف شود با مضراتی همراه است و مصرف زیاد خاکشیر هم می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کرده و موجب بروز اسهال شود.

وی افزود: مصرف روزانه هشت لیوان آب توصیه می شود و افراد می توانند یک یا دو لیوان آن را همراه خاکشیر مصرف کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین