کد خبر: ۸۴۷۹۳
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۸

آغاز چهاردهمین سال فعالیت سیمای بوسنیایی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سیمای بوسنی شبکه جهانی سحر، یکم اسفندماه جاری چهاردهمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند.

به گزارش سرویس هنر آفتاب، این سیما یکی از 6 سیمای تشکیل‌دهنده خانواده رسانه‌ای شبکه جهانی سحر است که در تاریخ یکم اسفند 1374هجری شمسی با در اختیار داشتن تنها 30 دقیقه زمان پخش به عنوان یک تلویزیون اسلامی ‌وارد میدان رقابت رسانه‌ای با دیگر رسانه‌های بوسنیایی زبان ماهواره‌ای گردید و هم اکنون با میزان 90 دقیقه زمان پخش در حد فاصل ساعات 22:00 تا 23:30 دقیقه به وقت تهران به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

تجاوز صرب‌ها به کشور بوسنی و هرزگوین که از جمله کشورهای جمهوری فدرال یوگسلاوی سابق بود و در پی آن آغاز جنگ خونین بوسنی و کشتار وسیع مسلمانان بوسنیایی در منطقه بالکان و سكوت غرب به سركردگی آمریكا در خصوص جنایات صورت گرفته در بوسنی و همچنین خلا شدید رسانه‌ای در رابطه با انعکاس واقعیات موجود عمده‌ترین دلیل تاسیس این سیمای بوسنیایی زبان است.

سیمای بوسنیایی شبکه جهانی سحر در راستای استراتژی و سیاست‌های کلان سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا و نیز ابلاغ پیام‌های موردنظر خود به مخاطبان بوسنیایی زبان خود در اقصی نقاط جهان و تامین نیازهای فکری و فرهنگی ایشان و همچنین تحقق اهدافی چون اطلاع‌رسانی و انعكاس اخبار و رویدادهای جهان اسلام و نهضت‌های آزادی‌بخش و بیان مواضع ج.ا.ا.، تبلیغ و معرفی ایران اسلامی و فرهنگ غنی اسلام به جهانیان، انعكاس دستاوردهای انقلاب اسلامی و مطرح كردن نظرات و اندیشه‌های بنیانگذار فقید ج.ا.ا. حضرت امام خمینی(ره) و نیز تبیین مواضع مقام معظم رهبری، افشاگری تبلیغات سوء استكبار جهانی علیه دنیای اسلام و تعمیق بینش مخاطبان نسبت به پیامدهای نامطلوب روابط سیاسی، نظامی و اقتصادی كشورها با ر‍ژیم اشغالگر قدس و... پا به عرصه وجود گذارد و تاکنون به تولید و پخش برنامه‌های متنوعی در زمینه‌های مختلف معارفی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... و در قالب‌های مختلف خبری، میزگرد و گفتگو، قالب‌های نمایشی مانند فیلم و سریال، برنامه‌های ترکیبی و ... پرداخته است.

سیمای بوسنی شبکه جهانی سحر در حال حاضر تنها سیمای اسلامی است كه برای مردم كشور بوسنی و هرزگوین و کلیه متکلمان به زبان بوسنیایی در بالکان و اروپا، برنامه پخش می‌كند و موفق شده است به جهت قدمت و برخوردار بودن از تنوع برنامه‌ای و همچنین نتایج نظرسنجی‌هایی كه از طرق مختلف در خصوص برنامه‌های سیمای بوسنی شبكه جهانی سحر در كشور بوسنی و هرزگوین به عمل آمده، از جایگاه وی‍ژه و ممتازی نسبت به سایر رسانه‌های رقیب خود در منطقه بالكان برخوردار شود.

در حال حاضر برنامه‌های خبری و مطبوعات که به طور شفاف و بدون سانسور به تحولات و رویدادهای منطقه بالكان، جهان اسلام، ایران و سراسر جهان می‌پردازند، از اولویت خاصی برای مخاطبان این سیما برخوردارند ضمن آنکه برنامه‌های زنده «چهره به چهره» با رویکرد سیاسی و «شما و سحر» با رویکرد فرهنگی نیز ازجمله مهمترین و پربیننده‌ترین برنامه‌های سیمای بوسنی شبکه جهانی سحر محسوب می‌شوند که به طرح موضوعات موردنظر مخاطبان در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و هنری و طرح دیدگاه‌ها و نظرات مخاطبان به صورت زنده می‌پردازند.

بنا به نظر «محمدرضا گل‌زردی» مدیر سیمای بوسنی شبکه جهانی سحر، علت استقبال بسیار مخاطبان از برنامه‌های سیمای بوسنیایی شبکه جهانی سحر در رویكرد اسلامی برنامه‌های این سیما، حركت بر اساس استراتژی مدون طرح‌ریزی شده و نقد دائمی برنامه‌های سیما، استفاده از نیروهای بومی بوسنیایی در برنامه‌های خبری و تولیدی سیما، اعتماد مخاطبان به ویژه مسلمانان نسبت به صحت اخبار سیمای بوسنی شبكه سحر در مقایسه با سایر رسانه‌های بوسنیایی زبان و ارج‌گذاری این سیما به نیازها، نظرات و دیدگاه‌های مخاطبان خود با نگرش‌ها و طرز فکرهای مختلف در امر برنامه‌سازی نهفته است.

گفتنی است نتایج حاصله از نظرسنجی‌های مختلفی که تاکنون درخصوص برنامه‌های مختلف سیمای بوسنی شبکه جهانی سحر در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... در کشور بوسنی صورت گرفته، بیانگر رشد آمار مخاطبان این سیمای بوسنیایی است و بر اساس آخرین آنها که در سال 85 صورت گرفته این تلویزیون اسلامی‌در بوسنی و هرزگوین از 54 درصد بیننده برخوردار است.

سیمای بوسنی همانند 5 سیمای دیگر شبکه جهانی سحر با در اختیار داشتن امکان پخش از ماهواره‌های ‌هات‌برد و نیز آسیاست، منطقه وسیعی شامل سراسر اروپا، آسیای میانه و قفقاز، بخشی از شمال آفریقا و قاره اقیانوسیه همچنین تمامی‌ کشورهای واقع در شبه قاره هند و شرق آسیا و... را تحت پوشش امواج رسانه‌ای خود دارد اما مخاطبان خاص این سیما، بوسنیایی زبانان منطقه بالکان و سایر بوسنیایی زبانان پراکنده در سراسر اروپا و جهان هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین