کد خبر: ۸۴۸۴۰
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۰

آغاز به کار همایش علمی «اخلاق در اقتصاد»

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخستین همایش علمی «اخلاق در اقتصاد» با همکاری انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب، دکتر حسین راغفر، دبیر علمی این همایش، هدف اصلی از برگزاری همایش علمی اخلاق در اقتصاد را بررسی نظریه‌های اخلاقی در علم اقتصاد دانست و گفت: «این نظریه‌ها با تبیین پایه‌های اخلاقی سیاست‌های اقتصادی، سیاست‌گذاران اقتصادی را در تشخیص و تنظیم سیاست‌های متناسب با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه یاری می‌کند». 

وی افزود: «محوری اصلی این همایش بررسی مبانی نظری و جنبه‌های کاربردی است که به دلیل ماهیت فلسفی اقتصادی مباحث، جمعی از محققان حوزه‌های فلسفه و اقتصاد با ارائه‌ 30 مقاله برگزاری آن را امکان پذیر ساخته‌اند».

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که از جمله دستاوردهای نخستین همایش علمی اخلاق در اقتصاد، تصویب شرح درسی با عنوان اخلاق در اقتصاد در سطح کارشناسی ارشد رشته تحصیلی اقتصاد در دانشگاه‌ها باشد.

در ادامه دکتر جعفر میلی‌منفرد، دبیر انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری، با بیان اینکه در عصر جدید با توجه به ماهیت و گستردگی همگانی علم و جایگاه آن در تمام ابعاد حیات اجتماعی بشر، نسبت میان علم و اخلاق از توصیه‌ها و تذکره‌های اخلاقی و شخصیتی فراتر رفته است گفت: «علم جدید متناسب با ارزش‌ها و الزامات نهادی آن دارای نظام اخلاقی خاص خود است. نظامی که اگرچه ملهم از تمامی ارزش‌های دینی انسانی و اجتماعی است اما متناسب با حرفه‌ها و رشته‌های علمی و فرهنگ دانشگاهی است».

در این همایش دو روزه سخنرانان مقالاتی را با عناوینی چون پرسش‌هایی بنیادین در پیوند میان اخلاق و اقتصاد، تناظر معیشت با عقلانیت اقتصادی، بررسی مسائل اخلاقی بحران مالی در آمریکا، تاثیر اخلاق بر بعضی جنبه‌های اقتصادی، اخلاق در اقتصاد سلامت، صنعت بیمه و مخاطرات اخلاقی و تورم و مخاطرات اخلاقی آن ارائه خواهد شد. 

قرار است تا دقایقی دیگر حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی در آیین گشایش این همایش سخنرانی نماید.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین