کد خبر: ۸۴۸۶۱
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۹

گرهارد شرودر در رشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان در تهران گفت که من حامل پیامی از آمریکا نیستم، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نخستین سفر آسیایی خود به اندونزی گفت: «بنابر نظر هالبروک نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان، سفرای آمریکا و ایران در کابل با یکدیگر تماس داشته اند».
 
روزنامه «هانوفر» اوایل بهمن ماه از سفر گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان به تهران در توافق با دولت اوباما جهت احیای گفت وگوهای بین المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران خبر داده بود اما وی هنگام ورود به تهران جهت عزیمت به رشت برای افتتاح بیمارستان مغز و اعصاب در جمع خبرنگاران گفت: «من پیام آور کسی نیستم تا بخواهم واسطه باشم و اگر بخواهند کاری کنند مسلماً راهکاری هم دارند اما به عنوان فردی سیاسی خوشحال می شوم گفت وگوهای مستقیم آغاز شود و این موضوع خواسته بسیاری در سطح بین الملل است».
 
شرودر در کنفرانس خبری‌ای که به منظور تاسیس موسسه بین‌المللی علوم و اعصاب در هتل استقلال تهران برگزار شد دلیل حضور خود را مربوط به دوستی‌اش با پروفسور سمیعی رئیس مرکز جراحان مغز و اعصاب جهان خواند و وی را یک دوست صمیمی در آلمان و ایران دانست که موسسه‌ای تخصصی برای مغز و اعصاب در هانوفر آلمان راه اندازی کرده است. 

سپس صدراعظم سابق آلمان در پاسخ به این سوال که آیا در رابطه با موضوع مذاکرات هسته‌ای ملاقاتی در ایران خواهید داشت، تصریح کرد: «اینکه آیا قرا است چنین ملاقاتی در برنامه باشد را از تشریفات امور خارجه بپرسید». 

وی به روابط اقتصادی و تجاری ایران و آلمان اشاره کرد و افزود: «بسیار خوشحال می شوم اگر سرمایه‌گذاری بیشتری از طرف ایران در آلمان یا بالعکس صورت گیرد و این امر را در اتاق بازرگانی نیز مطرح خواهم کرد چرا که در حال حاضر وضعیت برای این همکاری‌ها مناسب است». 

وی خاطرنشان کرد: «این در حالی است که باید همه به قوانین بین‌المللی احترام بگذاریم و آنها را سختگیرانه تلقی نکنیم».
 
شرودر در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید با توجه به اینکه در آینده نشست 1+5 در برلین برگزار می‌شود آیا حامل پیامی از سوی مرکل برای مقامات ایرانی هستید، با بیان اینکه من فعال گروه سیاسی نیستم و این باعث می‌شود تا گاهی با احتیاط صحبت کنم، اظهار داشت: «خیر، من حامل پیامی نیستم».
 
هدف سفر شرودر به تهران که در ابهام قرار دارد از آن جهت حائز اهمیت است که پیش از این دولت آلمان سفر وی به تهران را با برنامه اتمی ایران مرتبط دانسته بود اما وزارت امور خارجه ایران با تایید سفر وی به تهران، میانجیگری شرودر در ارتباط با مسائل ایران و آمریکا را منتفی دانسته بود. 

روزنامه سراسری «هانوفر» نیز به نقل از دفتر صدراعظم سابق آلمان در برلین سفر گرهارد شرودر به تهران را برای پشتیبانی از ماموریت «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان در پرونده هسته‌ای ایران دانسته بود.

همچنین این روزنامه آلمانی در ادامه مطلب خود نوشته بود: «در برلین این احتمال تکذیب نشده است که شرودر در توافق و همکاری با دولت جدید آمریکا به رهبری پرزیدنت باراک اوباما جهت احیای گفت وگوهای بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران به تهران سفر می‌کند».
 
اما با حضور شخص شرودر در تهران ابرهای تردید درخصوص ماموریت وی کنار رفت و وی با صراحت اعلام کرد پیام آور کسی نیست و صرفاً با هدف علمی نه سیاسی به ایران سفر کرده است. 

هرچند سفر صدراعظم سابق آلمان به ایران با تاسیس موسسه بین‌المللی علوم و اعصاب پروفسور سمیعی در رشت کلید می‌خورد اما خبرها حاکی از آن است که قرار است وی با برخی از مقام‌های رسمی ایران از جمله محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نیز دیداری داشته باشد.

به گزارش «اشپیگل» گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان با احمدی‌نژاد و متکی دیدار خواهد داشت.
 
انجام این دیدارها توسط دفتر شرودر در هامبورگ تایید شده است. زود دویچه زایتونگ هم از دیدارهای وی با علی لاریجانی رئیس مجلس و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خبر داده است.

کلینتون: سفرای ایران و آمریکا در افغانستان دیدار کردند
همزمان با ورود گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان به تهران، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا از تماس سفرای ایران و آمریکا در افغانستان خبر داد و گفت: «اوباما به زودی روند تحقق پیمان دوستی و همکاری به منظور توسعه صلح و ثبات منطقه ای را آغاز خواهد کرد» 

هیلاری کلینتون چهارشنبه پس از دیدار و مذاکره با همتای اندونزیایی خود در یک مصاحبه مطبوعاتی و در پاسخ به سوالی درخصوص نظر «هالبروک» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان مبنی بر دخیل کردن ایران در بحث ثبات در افغانستان اظهار داشت: «واقعیت این است که ایران همسایه افغانستان است و پناهندگان افغانی را که از ترس حکومت ظالمانه طالبان فرار کرده‌اند پناه داده است».

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تماس های سفرای آمریکا و ایران در کابل افزود: «هالبروک طبیعتاً به اینگونه همکاری ها نظر داشته است. بحث ثبات افغانستان باید شامل همسایگان این کشور نیز شود ولی این چیزی است که بعداً درباره آن تصمیم گرفته خواهد شد». 

کلینتون محور جدید سیاست خارجی آمریکا را تلفیقی از دیسیپلین و عملگرایی اعلام کرد و گفت: «برای رسیدن به آینده شکوفا و صلح جهانی همکاری با کشورهایی مدنظر است که به خطرات موجودی که با آنها مواجهیم اهمیت قائل‌اند».

باراک اوباما رئیس جمهور دموکرات آمریکا پس از ورود به کاخ سفید ماموران ویژه‌ای را برای امور افغانستان و پاکستان همچنین عراق و خاورمیانه تعیین کرد و سپس آنان را به محل ماموریت خود فرستاد اما به رغم گفته‌های پیشین‌اش در خصوص مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با ایران، همچنان از معرفی مامور ویژه آمریکا در امور ایران نیز خودداری کرده است و شروط تلویحی را برای مذاکره مستقیم با ایران مطرح می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین