کد خبر: ۸۴۸۹۷
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۰
با ابلاغ یک یادداشت رسمی به سفیر آمریکا در بیشکک

قرقیزستان، رسماً خواستار تعطیلی پایگاه هوایی آمریکا شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزارت امور خارجه قرقیزستان روز جمعه اعلام کرد به سفیر آمریکا تصمیم قرقیزستان را برای تعطیلی پایگاه هوایی آمریکا اعلام کرده است. 

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، آمریکا اکنون صد و هشتاد روز مهلت دارد تا این تاسیسات نظامی را که برای عملیات در افغانستان کلیدی محسوب می‌شود ترک کند.

وزارت امور خارجه قرقیزستان اعلام کرد این کشور یادداشت رسمی پایان اعتبار توافقنامه پنجم دسامبر (پانزده آذر) را که مجوز استقرار این پایگاه را در فرودگاه ماناس اعطا می‌کند به «تاتینا گفولر»، سفیر آمریکا تسلیم کرد.

این سند یادآور می‌شود که این توافقنامه صد وهشتاد روز پس از تاریخ وصول یادداشت رسمی به طرف آمریکایی دیگر اعتبار نخواهد داشت.

در همین حال، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، وی همچنان امیدوار است توافق منطقی با مقامات قرقیزستان برای جلوگیری از تعطیلی تنها پایگاه هوایی آمریکا در آسیای مرکزی حاصل شود.

رابرت گیتس در نشست وزرای دفاع سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: «من معتقدم این یک مسئله مختومه نیست و همچنان پتانسیلی برای بازگشایی این مسئله با قرقیزستان و حصول توافقنامه جدید وجود دارد».

گیتس گفت: «اگر ما نتوانیم با روش‌های منطقی به این توافق دست یابیم، به دنبال روش‌های جایگزین برای انتقال تدارکات و نیرو به افغانستان خواهیم بود».

اظهارات گیتس چند ساعت پس از امضای حکم تعطیلی این پایگاه به دست «قربان بیک باقیف» رئیس جمهور قرقیزستان بیان شد که بر اساس آن به آمریکا 180 روز برای تخلیه این پایگاه فرصت داده شد.

این اقدام که در پی گزارش‌هایی درباره پیشنهاد مشوق‌های مالی مسکو به «باقیف» برای تعطیلی این پایگاه هوایی صورت گرفت با حمایت اکثریت پارلمان این کشور مواجه شده بود. 

قرقیزستان، عرصه قدرت‌نمایی تازه روسیه در برابر آمریکا {کلیک کنید}

روسیه، تاجیکستان و ازبکستان با انتقال تدارکات به نیروهای ناتو در افغانستان از طریق خاک این کشورها موافقت کرده‌اند. 

گفتنی است فرودگاه «ماناس»، اصلی‌ترین فرودگاه قرقیزستان به شمار می‌رود که در فاصله بیست و پنج کیلومتری بیشکک پایتخت این کشور واقع شده است. این فرودگاه همچنین در حال حاضر پایگاه هوایی آمریکا در منطقه به شمار می‌رود. 



پایگاه هوایی «ماناس»، نه تنها مورد استفاده هواپیماهای نظامی آمریکا بوده، بلکه دیگر کشورهای عضو ناتو مانند فرانسه و اسپانیا نیز از این پایگاه بسیار مهم نظامی برای حمل غذا و تجهیزات به افغانستان استفاده می‌کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین