کد خبر: ۸۴۹۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴

وزیر اقتصاد: از سیکل افزایش قیمت پس از اصلاح ارز ترجیحی خارج شدیم

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: طبق اعلام مرکز آمار درباره تورم خرداد امسال، برای اولین بار تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده در این ماه ۱۲درصد در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته که حاکی از خروج از سیکل افزایش قیمت پس از اصلاح ارز ترجیحی است.
وزیر اقتصاد: از سیکل افزایش قیمت پس از اصلاح ارز ترجیحی خارج شدیم
آفتاب‌‌نیوز :

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک ولادت حضرت امام علی‌بن محمد الهادی (ع) و عید غدیر در اشاره به آمار‌های اقتصادی کشور بیان کرد: تولید و فروش شرکت‌های بزرگ بورسی کشور در دوماهه ابتدایی امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد داشته و این شاخص در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین ماه ۲۳ درصد رشد داشته است، این آمار از سال ۹۷ تا امروز جهشی در تولید و فروش شرکت‌های بزرگ بورسی است.

وی افزود: طبق اعلام مرکز آمار درباره تورم خرداد امسال، برای اولین بار تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده در این ماه ۱۲ درصد در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته که حاکی از خروج از سیکل افزایش قیمت پس از اصلاح ارز ترجیحی و افزایش قیمت مواد غذایی و تورم ناشی از جنگ اوکراین است. تورم کشور در خرداد ماه ۲ درصد اعلام شده بود و نرخ تورم در ماه‌های قبل بالاتر بود و روند کاهش تورم مصرف‌کننده وجود دارد و این تورم ۴.۷ درصدی در اسفند گذشته تا خرداد به ۲ درصد در خرداد رسیده است، این به‌معنای تأیید وضعیت تورمی از سوی دولت و هم‌چنین به‌معنای کاهش فشار‌های تورمی نیست و مسئله مهار تورم با دستور رییس‌جمهور، دستور شماره یک اقتصاد کلان دولت است، اما حاکی از روند کنترل تورم است.

سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: بخشی از این روند کاهش مستمر به‌عنوان کنترل موتور‌های خلق تورم از جمله مسایل پولی و نقدینگی است. رشد نقدینگی در سه ماه اول امسال ۳.۹ درصد بوده و این عدد در سال گذشته ۵.۹ بوده است؛ و این روند حاکی از کنترل دولت بر رشد نقدینگی است.

خاندوزی در پاسخ به سؤالی پیرامون مولدسازی گفت: این موضوع از تأکیدات در بودجه سال‌های اخیر بوده است و ردیف اعداد و ارقام در نظر گرفته شده بود، ولی به‌خاطر برخی موانع و مقاومت در برخی دستگاه‌ها، ارقام عملکرد پایین بوده است. برای برداشتن این موانع مصوبه‌ای از سوی شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی صادر شد و در یکی دو ماه شروع‌به‌کار هیئت عالی این هیئت، وقت هیئت به تصویب گذشت و بیش از ۲۱۲۶ ملک دولتی در این ایام به‌عنوان اموال مازاد دستگاه‌ها شناسایی شده است، هم‌چنین مازاد بودن ۱۴۳۹ ملک دولتی به تصویب رسیده و وارد فرایند ارزش‌افزایی و سپس مولدسازی شده است. یک تالار اختصاصی در بورس کالای ایران در آینده نزدیک رونمایی می‌شود تا فعالان اقتصادی، عموم مردم و کارشناسان به‌صورت برخط وضعیت اموال مازاد دولت را رصد کنند.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال وزارت اقتصاد مولدسازی را از خود شروع کرد و یک مجموعه رفاهی در طرقبه را به هیئت مولدسازی معرفی کردیم و در دستورکار است، هم‌چنین مازاد بودن یک زمین ۲۲ هکتاری داخل شهر تهران متعلق به بانک سپه به تصویب رسید و در دستورکار است و برای طرح تأمین مسکن به عرضه مسکن کمک می‌کند.

وی درباره انتخابات اتاق بازرگانی ایران و برخی حواشی پیرامونی آن، خاطر نشان کرد: تقویت رابطه و تعامل مثبت دولت با اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف در راهبرد دولت بوده و پیگیری شده و می‌شود؛ درباره انتخابات اخیر اتاق بازرگانی نیز نظر ما همان نظر دستگاه‌های نظارتی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین