کد خبر: ۸۵۰۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۴
یادداشت هفته‌نامه اشپیگل برای سینمای ایران و «درباره الی»؛

خرس طلایی حق «درباره الی» بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هفته نامه آلمانی اشپیگل بعد از پایان برلیناله به جمع بندی نتایج جشنواره پرداخته و با انتقاد از داوران می‌نویسد: «خانم تیلدا سوینتون، رییس هییت داوران، می‌بایست خرس طلای جشنواره برلین را بجای به فیلم پرویی به فیلم «در باره الی» می‌داد».
 
به گزارش سرویس هنری آفتاب، از نظر اشپیگل فیلم «درباره الی» بخاطر ترسیم بی‌پرده و رادیکال زندگی روزانه ایرانیان مستحق دریافت خرس طلا بود. از این رو، به اعتقاد نویسنده اشپیگل، اصغرفرهادی و گروه‌اش مستحق دریافت جایزه ای بیشتر از خرس نقره‌ای بودند».
 
درجشنواره امسال برلین، ایران مانند سال گذشته دست خالی برلیناله را ترک نکرد و اصغر فرهادی برنده جایزه بهترین کارگردان فیلم‌های مسابقه اصلی شد. سال گذشته ایران با فیلم «آواز گنجشک‌ها» از مجید مجیدی در برلیناله شرکت کرد و رضا ناجی بازیگر فیلم، برنده بهترین هنرپیشه جشنواره شد. 

توجه به فیلم‌های ایرانی نزد آلمانی‌ها محدود به یک قشر نیست. علاوه بر خبرنگاران و منتقدان فیلم که نظر بسیار مثبت نسبت به فیلم‌های ایرانی دارند، شمار زیادی از سیاستمداران آلمانی هم از فیلم‌های ایران ستایش و تمجید می‌کنند.
 
در جلسه‌ای که قبل از آغاز برلیناله در پارلمان آلمان و با حضور دیتر کاسلیک، رییس جشنواره برلین، برگزار شد، همواره ستایش از فیلم‌های ایران از زبان سیاستمداران آلمانی به گوش می‌رسید. 

دیتر کاسلیک، رییس برلیناله  سینمای ایران را در حال گذار به مرحله‌ای جدید می‌داند و می‌گوید: «در هفت سال گذشته وقتی ازسینمای ایران صحبت می‌شد، گفت وگوها اغلب حول استادان بزرگی مانند کیارستمی دور می‌زد. اما اکنون پس از هفت سال اوضاع تغییر کرده است. بطور مثال فیلم «درباره الی» که ما در بخش مسابقه برلیناله نمایش می‌دهیم، چنان ویژه و منحصر به فرد است که به جرات می توانم بگویم تا کنون در ایران و یا در کشورهای دیگر ندیده‌ام. این فیلم سیاسی نیست بلکه فیلمی در باره زندگی جوانان ایران است. این فیلم تاثر ما را برانگیخت و نظر مارا به جنبه هایی از سینمای ایران توجه داد که تا کنون برای ما شناخته شده نبود». 

اشپیگل در نهایت برلیناله را موفقیت آمیز ارزیابی می‌کند و می‌نویسد: «تا زمانی که هنوز کسانی هستند که ساعت هشت صبح و در هوای بارانی و سرما در صف های طولانی دریافت بلیط فیلم‌های اسپانیایی، فارسی زبان و یا لهستانی را انتظار می کشند، سخن گفتن از بحران سینما، حرف بیهوده‌ای است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین