کد خبر: ۸۵۰۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۸

بی‌توجهی به منافع ایران در غیبت دولتمردان!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب‌ـ‌ دکتر بهزاد قره‌یاضی*: در حالی که متولیان ایمنی زیستی کشور دست روی دست گذاشته‌اند و اقدامات و تصمیمات آنان عمدتاً شائبه محدودکردن پژوهشگران و تولید کنندگان داخلی محصولات تراریخته را به‌دنبال دارد، در غیبت معنی‌دار ایران در مجامع بین‌المللی تصمیماتی اتخاذ می‌شود که ردی از منافع ملی کشور در آن مشاهده نمی‌شود. 

به دنبال قصور سازمان حفاظت محیط زیست در اجلاس «بن» در اوایل سال جاری و از دست رفتن جایگاه ایران در شورای حکام پروتکل ایمنی‌زیستی «کارتاهنا» اکنون تدوین پروتکل الحاقی برای به دادگاه کشاندن کسانی که از این پروتکل تخطی نمایند در دستور کار قرار گرفته و در اولین روز از اجلاسی که در زمینه جبران خسارات در مکزیکو سیتی در حال برگزاری است تدوین یک پروتکل الحاقی به پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا به تصویب رسید. 

اگرچه این مصوبه پس از تصویب اجلاس متعاهدین نهم در «ناگویای ژاپن» قطعی خواهد شد و اگرچه محتوای این پروتکل الحاقی هنوز در پرده‌ای از ابهام قرار دارد اما تعلل مسئولین ناکارآمد سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی در تبیین منافع ملی و دفاع از آن در مجامع بین‌المللی به تنهایی شایسته نکوهش و انتقاد است. به طور معمول، این کشورهای قدرتمند و صنعتی هستند که قدرت و تکنولوژی استفاده از پروتکل‌ها در بازدارندگی کشورهای جهان سوم در دسترسی و استفاده از فناوری‌های پیشرفته را دارا هستند. 

سابقه کمی در مورد توسل موفق کشورهای جهان سوم (منهای کشورهای بزرگی مانند چین، هندوستان و برزیل) به پروتکل‌های بین‌المللی علیه دولت‌هایی مثل آمریکا و دریافت خسارت از آنها وجود دارد. بارزترین سوء استفاده کشورهای غربی از پروتکل‌های الحاقی را در مورد فناوری هسته‌ای (عدم تکثیر سلاح های هسته‌ای) شاهد هستیم. 

به دنبال روی کار آمدن دولت نهم و تصمیمات ناصواب مدیریتی و کنارگذاردن بسیاری از افراد با سواد و دانشمندی که سالهای سال مسئولیت پیگیری منافع ملی را در حوزه‌های مختلف عهده‌دار بودند و با نصب افرادی که بعضاً در جراید اقرار می‌کنند که در زمینه مدیریتی مورد نظر تخصصی ندارند، ایران جایگاه‌های خود را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد. 

این مدیران تازه به دوران رسیده گروه گروه و با هزینه میلیونی بیت‌المال در برخی از اجلاس‌های بین‌المللی شرکت و ناگهان در بسیاری از آنها به طور کامل غایبند! برای مثال در اجلاس چهارم متعاهدین پروتکل «کارتاهنا» در آلمان، هیئت ایرانی یکی از بزرگترین هیئت‌های اعزامی ولی در اجلاس مکزیک به طور کامل غایب بود! 

شاید جاذبه‌های توریستی مکان برگزاری اجلاس در شرکت یا عدم شرکت نمایندگان دولت در مذاکرات ایمنی زیستی بدون تاثیر نباشد. متاسفانه عواقب و نتایج منفی این اقدامات در یک دهه بعد تجلی می‌یابد و ممکن است در آن هنگام کسی به دنبال خانم دکتر جوادی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و یا وزیر و مسئولین بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی نفرستد و آنها را به محکمه نکشد. 

متاسفانه کاستی‌ها و سوء عملکرد فعلی و نتایج فوری این دانایی ستیزی‌ها و عملکرد فناوری هراسانه مسئولین یاد شده و همچنین پیچیدگی و تخصصی بودن موضوعات بیش از حدی است که بتوان رسیدگی به آن را از سوی مجلس هماهنگ با دولت نهم انتظار داشت. 

*متخصص ایمنی زیستی و بیوتکنولوژی کشاورزی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین