کد خبر: ۸۵۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۷
در لباس وزیر امور خارجه آمریکا صورت می‌گیرد

آغاز نخستین سفر هیلاری کلینتون به خاورمیانه و اروپا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی واشنگتن را به منظور سفر دوره‌ای به خاورمیانه و اروپا ترک کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، کلینتون که برای نخستین بار است به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا به این دو منطقه سفر می‌کند روز دوشنبه در شرم الشیخ مصر در کنفرانس کمک به بازسازی نوار غزه شرکت خواهد کرد.

به گفته «جرج لوداتو» (George Laudato)، مدیر خاورمیانه «آژانس کمک بین‌المللی آمریکا» (USAID)، آمریکا قصد دارد در این کنفرانس حضوری فعال داشته باشد.

بنا بر اعلام رسانه ها، کمک آمریکا به این کنفرانس حدود نهصد میلیون دلار خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در بروکسل در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، شرکت خواهد کرد. وی همچنین قرار است در ضیافت شام با حضور نمایندگان بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا شرکت کند. نماینده سوئیس نیز در این ضیافت شام حضور خواهد داشت.

«دانیل فرید»، معاون موقت وزیر خارجه آمریکا در امور اروپایی گفت: «سفر هیلاری کلینتون به اروپا به برقراری تماس دوباره آمریکا با اروپا و تحکیم حسن نیت بین دو سوی اقیانوس اطلس اختصاص خواهد داشت».

وی با اشاره به اوضاع افغانستان و مناسبات با روسیه که از جمله موضوعات مورد بحث در سفر کلینتون خواهد بود گفت: «هدف از این سفر تدوین برنامه‌ای مشترک برای دو سوی اقیانوس اطلس است نه یک برنامه آمریکایی».

وزیر امور خارجه آمریکا در ژنو برای نخستین بار به طور مستقیم با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفتگو خواهد کرد.

فرید گفت: «هدف از این دیدار استفاده از فرصت روی کار آمدن دولتی جدید در آمریکا برای مطرح کردن زمینه‌های ی است که آمریکا و روسیه در آنها منافع مشترک دارند».

سفر روز سه شنبه و چهارشنبه کلینتون به بیت‌المقدس و رام‌الله به وی فرصت خواهد داد اوضاع خاورمیانه را ارزیابی کند.

کلینتون روز جمعه از حماس خواست از خشونت دست بکشد، ‌اسرائیل را به رسمیت بشناسد و به تعهدات قبلی خود به ویژه در چاوچوب توافقنامه‌های اسلو عمل کند. حماس به شدت با این خواسته‌ها مخالفت کرد.

کلینتون با ایهود اولمرت نخست وزیر مستعفی، شیمون پرز رئیس و تزیپی لیونی وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل و نیز بنیامین نتانیاهو رئیس حزب راستگرای لیکود که مأمور تشکیل کابینه جدید شده است دیدار خواهد کرد.

روند صلح خاورمیانه نیز در حاشیه کنفرانس کمک به بازسازی غزه در شرم الشیخ مورد بررسی قرار می‌گیرد. این امر فرصت دیدارهای دو جانبه زیادی را فراهم خواهد کرد.

سفر دوره‌ای وزیر امور خارجه آمریکا با دیدار از ترکیه پایان خواهد یافت. کلینتون در آنکارا با عبدالله گل رئیس جمهور، رجب طیب اردوغان نخست وزیر و علی باباجان وزیر امور خارجه ترکیه دیدار خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین