آیتالله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبههای نماز عبادی سیاسی جمعه ششم مردادماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمهالله علیه کرج بابیان اینکه متقین بر اساس تعلیم الهی و توصیههای اهلبیت، اهل غیرت در همه زمینهها هستند، بیان داشت: غیرت از صفات خدای تعالی و یکی از فضائل اخلاقی انسان و مورد تأکید اولیاء همه ادیان الهی بخصوص اسلام است.
معنای کلمه «غیرت» در لغت و اصطلاح
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان البرز، وی در ادامه افزود: کلمه غیرت از تغییر و تغیّر گرفتهشده و کتب لغت در تعریف آن مینویسند: «غیرت یعنی سرشت انسان از مشارکت غیر، در امر موردعلاقهاش نفرت داشته باشد». بعد در اصطلاح معنای غیرت این است که کسی نسبت به ناموس خود، همسر یا فرد و یا هر امر موردعلاقهاش به حدی اهتمام ورزد که به دیگری اجازه تعرض به حریم آن را ندهد.
غیرت معنای وسیعی دارد
امامجمعه کرج ادامه داد: پس هر وقت چیزی که حقِ مخصوص به شخص و یا جمعی است و دیگران با روشهای مختلف حریم آن را از بین ببرند، کسی که به دفاع برمیخیزد و جلوی متجاوزان را میگیرد غیور است؛ لذا غیرت معنای وسیعی دارد، اموال و ناموس و آبرو و دین و استقلال کشور و تمامیت ارضی وطن و دفاع از حریم اسلام و امثالذلک را در برمیگیرد؛ اما بیشتر در مورد دین و ناموس بکار میرود غیرت دینی و غیرت ناموسی.
اگر بیغیرتی در جامعهای شایع شود همه افتخارات و هویت ملی و مذهبی از بین خواهد رفت
آیتالله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه در مقابل هم دیاثت و بیغیرتی و بیتفاوتی نسبت به انحرافات دینی و ناموسی است که اگر این حالت در جامعهای شایع شود حریم افراد و استقلال و عزت و فضائل و همه افتخارات و هویت ملی و مذهبی از بین خواهد رفت، گفت: اگر بخواهیم تشبیه کنیم غیرت نقش مأمور حراست را دارد که با هوشیاری و دقت تمام مواظبت میکند آسیبی به حدودوثغور محل مورد حراست نرسد.
عفت و استحکام خانواده و آسایش و آرامش روانی جامعه نتیجه «غیرت» است
وی بابیان اینکه در کربلا غیرت دینی در اوج است و اساساً همین غیرت دینی، کربلا و حماسه عاشورا را به وجود آورده است و هم غیرت ناموسی که صحنههای عجیبی در آن واقعشده است، اظهار داشت: در قرآن کریم کلمه غیرت بکار نرفته امام مفهوم غیرت درجاهای مختلف مثل داستان حضرت یوسف، دختران شعیب و حجاب بانوان و جریاناتی که منافقین داشتند بیانشده است؛ اما در روایات مفصل به آن پرداختهشده است. در روایات، عفت و استحکام خانواده و آسایش و آرامش روانی جامعه را نتیجه غیرت و بیعفتی و بیحیائی، اختلاط زن و مرد، نگاه نامحرم و چشمچرانی، شرب خمر، موسیقی لهوی و امثالذلک را از بیغیرتی دانسته است.
در روایات کسی که اهل امربهمعروف و نهیازمنکر است، غیور میدانند
نماینده، ولی فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه در روایات کسی که اهل امربهمعروف و نهیازمنکر است و در مقابل بدعتهایی که به دین زده میشود سکوت نمیکند و به دفاع برمیخیزد و در این راه مال و آبرو و جان خرج میکند را، غیور میدانند، اذعان داشت: رسول خدا فرمودند: «پدرم ابراهیم باغیرت بود و من باغیرتتر از اویم. خدا بینیِ مؤمنی را که غیرت ندارد به خاک بمالد».
حساسیتی که رسول خدا و اهلبیت علیهمالسلام روی غیرت ناموسی داشتند بر کسی پوشیده نیست
آیتالله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه حساسیتی که رسول خدا و اهلبیت علیهمالسلام روی غیرت ناموسی داشتند بر کسی پوشیده نیست، گفت: مثلاً مینویسند: «حکم بن ابىالعاص پدر مروان بن حکم بااینکه مسلمان شده بود و جزء مهاجرین بود، اما هوسباز و ازنظر اخلاقی منحرف بود. تا جایی که یک روز از درز در به داخل حجرهای که رسول خدا با همسرش در آنجا بود نگاه میکرد. رسول خدا فهمید و از شدت ناراحتی او را دنبال کرد، اما به او نرسید، ولی فرمود: «اگر او را مىگرفتم، چشمش را بیرون مىآوردم». بعد دستور داد او و فرزندش مروان را از مدینه به طائف تبعید کنند؛ و تا زمان خلیفه سوم نتوانستند خود را از تبعید نجات دهند». به خاطر همین کار بیغیرتی و بیناموسی تبعیدی بودند. یکى از اعتراضهاى شدید مسلمانان به عثمان همین بود که چرا اجازه بازگشتِ تبعیدیهای زمان پیامبر را داده است. این حساسیت پیامبر نسبت به گسترش بیعفتی در جامعه است.
لزوم برخورد باکسانی که باکارها و یا گفتارشان عفت عمومی را خدشهدار میکنند
وی در ادامه تصریح کرد: رسول خدا فرمودند: «بوى خوش بهشت تا مسیرِ پیمودنِ پانصد سال راه، مىرسد، ولى به مشام چند نفر نمىرسد، یکى از آنها بیغیرت است»؛ و نقل است که در یکى از جنگها چند نفر اسیر را به حضور رسول خدا آوردند که مستحق اعدام بودند، پیامبر اکرم فرمان اعدام آنها را صادر کرد، ولى یکى از آنها را آزاد کرد، او پرسید: چرا مرا آزاد کردى؟ حضرت فرمود: «جبرئیل به من خبر داد که تو داراى پنج خصلت هستى که خدا و رسولش آنها را دوست دارد: نسبت به ناموست غیرت شدید دارى، داراى سخاوت، حسن خلق، راستگویی و شجاعت مىباشى». آن شخص با شنیدن این سخن، مجذوب پیامبر شد و مسلمان شد و بعدها در رکاب حضرت به شهادت رسید. امیرالمؤمنین فرمود: «شخص باغیرت هرگز زنا نمیکند». درباره تبعید و برخورد باکسانی که باکارها و یا گفتارشان عفت عمومی را خدشهدار میکردند روایات متعددی داریم.
کسی که غیرت دارد بهموقع و بجا عمل میکند و سکوت نمیکند
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه به روایتی از امام حسین علیهالسلام در این رابطه پرداخت و گفت: حضرت دربیانی از پدر بزرگوارشان از قول رسول خدا فرمودند: «بر هیچ چشم مؤمنى روا نیست که ببیند خدا نافرمانى مىشود و چشم خود را فروبندد، مگر آنکه آن وضع را تغییر دهد»؛ یعنی کسی که غیرت دارد بهموقع و بجا عمل میکند و سکوت نمیکند و رسول خدا صلیالله علیه و آله و سلم فرمودند: ««اِنَّ اللّه یُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعیفَ الَّذى لازِبْرٌ حدیث لَهُ وَ هـُو الَّذى لایَنْهى عَنِ الْمُنْـکَرِ» خدای تعالی مؤمن ضعیف را غضب میکند کسی که رگ ندارد و او کسی است که نهیازمنکر نمیکند».
خدا از مؤمن ضعیفی که دین ندارد عصبانی است
آیتالله حسینی همدانی در ادامه یادآور شد: مرحوم شیخ حر در وسائل میآورد: ««اِنَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیُبغِضَ المُؤمِنَ الضَّعیفَ الّذَی لا دینَ لَهُ، فَقیلَ لَهُ: وَ ما المُؤمِنُ الّذی لادینَ لَهُ؟ قالَ الّذی لایَنهی عَنْ المُنکَرِ.» خدای عزیز از مؤمن ضعیفی که دین ندارد عصبانی است و از او نفرت دارد. عرض کردند چه مؤمنی است که دین ندارد؟ حضرت فرمود: کسی که نهیازمنکر نمیکند». در بعضی از روایات دارد که او دوست دارد خدا عصیان شود و کسی که دوست دارد خدا عصیان شود خدا را به مبارزه میطلبد و امیرالمؤمنین در یک بیان دیگری دارد که «انَّ اللّهَ تـَبـارَکَ وَ تـَعـالى لَمْ یـَرْضَ مـِنْ اَوْلِیـائِهِ اَنْ یـُعـْصـى فـِى الاَْرْضِ وَ هـُمْ سـُکـُوتـٌ مُذْعَنُونَ» همانا خداوند از اولیاء خود نپسندیده است که در زمین گناه انجام گیرد و آنها همچنان ساکت و آرام باشند. بعد میفرماید من وقتی دیدم که خدا اینگونه دوست ندارد اقدام کردم به عمل کردن دیدم که اگر بروم در میدان و کشته شوم بهتر است از غل و زنجیرهای بعد است».
کسی که نسبت به امربهمعروف و نهیازمنکر کوتاهی دارد غیرت دینیاش ضعیف است
وی بابیان اینکه حسین علیهالسلام هم در بحث غیرت دینی که دید حق و عدالت لگدکوب شده و احکام الهی را دچار تحریف و انحراف کردند و مردم را بیدین و سستعقیده کردند، قیام کرد و جانش را تقدیم کرد، گفت: مسلمان اگر در قبال احکام الهی غیور باشد نمیتواند نسبت به رواج گناه بیتفاوت باشد؛ یعنی کسی که نسبت به امربهمعروف و نهیازمنکر کوتاهی دارد غیرت دینیاش ضعیف است؛ و اگر افراد جامعه در وظیفه دینی خود کوتاهی کنند، سنت الهی این است که خوب و بد را باهم به خاطر بیمسئولیتی عقاب میکند.
امام حسین علیهالسلام حاضر نبود تا لحظهای که زنده است کسی به خیام و حرم نزدیک شود
خطیب نماز جمعه کرج خاطرنشان ساخت: غیرت دینی امام حسین علیهالسلام بود که در جواب مروان فرمود: «هرکس مثل من غیور باشد با مثل یزید بیغیرت فاسق بیعت نمیکند». روی زمین افتاده بود رمقی نداشت میخواستند سر از بدن مبارکش جدا کنند. ترس دارند از شجاعت امام. بعضی گمان میکردند امام نقشه جنگی کشیده تا حمله غافلگیرانه کند. برای امتحان امام از غیرت امام کمک گرفتند یکی فریاد زد به خیمهات حمله کردند! چون میدانند حسین علیهالسلام عکسالعمل نشان میدهد لذا اینجاست که امام آن کلام معروف را فرموده، با زحمت روی زانو بلند میشود به نیزهاش تکیه مىکند و فریاد مىکشد: «اى پیروان آل ابوسفیان، اگر خدا را نمىشناسید و اگر از قیامت نمیترسید، پس در دنیا آزاده باشید. طرف شما من هستم، زنها را رها کنید». این روح بلند باایمان حاضر نیست تا لحظهای که زنده است کسی به خیام و حرم نزدیک شود. چون شجاع و غیور است.
امام حسین علیهالسلام وقتی استغاثه و یا طلبِ یار میکند، برای حفظ حرم است
آیتالله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه علی علیهالسلام فرمود: «غیرت میوه شجاعت است؛ بنابراین کسی که غیرت ندارد، شجاعت ندارد»، گفت: اصلاً تاکتیک نظامی که امام علیهالسلام در مورد حفر خندق در اطراف خیمهها انجام دادند و فرمودند داخل گودال را آتش بریزند برای امنیت اهل حرم و خانواده بود که در اوج جنگ گرفتار نشوند و موردحمله قرار نگیرند. این مسئله خانواده و حفظ حرمت آن و غیرت داشتن نسبت به آن آنقدر مهم است که وقتی استغاثه میکند و یا طلبِ یار میکند، برای حفظ حرم است. «هل من ذابٍّ یَذبُّ عن حَرَمِ الرَّسُولِ الله». آیا دفاع کنندهای هست که از خانواده رسول خدا دفاع کند؟
وی در ادامه افزود: البته استغاثه حضرت در دل دشمن اثر نگذاشت، لذا امام علیهالسلام مقابل اجساد مطهر یارانش آمد و صدا زد: «ای حبیب بن مظاهر وای زهیر بن قین… شما خفتهاید و من امیدوار که سر از خواب بردارید. اینان زنان آل رسولاند که پس از شما یاوری ندارند. از خواب برخیزیدای کریمان و در برابر این عاصیانِ پست از آل رسول دفاع کنید». این حسین است و درخواستی که دارد و درسی که داده است. اعلام یک خط فکری و یک جریان است.
متأسفانه خیمه حسین برپا میکنند و حرف یزید میزنند / این نمونه دیگری از جنگ روایتهاست
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز گفت: حالا این اباحهگری که امروز در بین عدهای از افراد جامعه ما رواج پیدا کرده و هرکس برای اینکه عقب نماند مزخرفی میگوید مربوط به مکتب یزید است نه امام حسین؛ که متأسفانه خیمه حسین برپا میکنند و حرف یزید میزنند و رفتار یزیدی دارند. این نمونه دیگری از جنگ روایتهاست که اگر خوب تبیین نشود تحریف و انحراف شدید در دین به وجود میآید.
امروز هرکسی فکر میکند میتواند درباره دین و مکتب اهلبیت نظر بدهد / علماء و بزرگان دین باید وارد عرصه تبیین و تبلیغ دین شوند
آیتالله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه گرفتاری این است که امروز هرکسی فکر میکند میتواند درباره دین و مکتب اهلبیت نظر بدهد، گفت: علماء و بزرگان دین باید وارد عرصه تبیین و تبلیغ دین شوند. اینکه حضرت آقا فرمودند: «اگر ما در مقابل تحولات نو به نو در موضوع تبلیغ، غفلت و سستی کنیم دچار استحاله فرهنگی میشویم و مانند غرب گرفتار قبح زدایی قدمبهقدم از گناهان بزرگ خواهیم شد».
وی در ادامه افزود: اولش گفتند روسری یکذره شل و سفت شد؛ یک تار مو شد؛ جالب است که همین یک تار مو را اگر در یک ظرف ماست باشد ظرف ماست را دور میریزند. بعد کمی که گذشت گردن شد؛ دیگر بقیه را نگویم که چه شد؛ یعنی همین وضعیت امروز.
مادحان باسواد و مرثیهخوانان باغیرت اجازه ندهند هرکس هر خزعبلاتی را خواست در جلسات بگوید / با حرفهای خوشگل اباحهگری را در جامعه رواج میدهند
رئیس ستاد امربهمعروف و نهی از منکر استان البرز بابیان اینکه حتی مادحان باسواد و مرثیهخوانان باغیرت و مدافع حریم اهلبیت اجازه ندهند هرکس هر خزعبلاتی را خواست در جلسات بگوید، تأکید کرد: چه کسی گفته مجلس امام حسین باید مجلس گناه باشد؟ گناهکار آمد نشست یکگوشه توبه کرد خودش میداند و خدا؛ اما بگوییم کسانی که گناهکار هستند با چهره گناه بیایند که مجلس بشود مجلس گناه، چه کسی چنین چیزی را گفته؟ چه کسی در طول این هزاروچند صدساله تاریخ شیعه اجازه گناه و یا همراهی خلاف شرع بین و فساد را داده است؟ که میآیند با حرفهای خوشگل خوشگل اباحهگری را در جامعه رواج میدهند.
آیتالله حسینی همدانی تأکید کرد: امام قیام کرده برای اینکه با فساد مبارزه کند و امربهمعروف را زنده کند بعد بگوییم ما عزادار همان امامیم و البته کاری با این حرفش نداریم. امام حسین روز عاشورا برای عفت خاندانش اینگونه است. بعد خیابان و کوچه ملت امام حسین اینگونه باشد؟
برای چندمین بار عرض میکنم مسئله عفاف و حجاب را آقایان جدی بگیرید
وی در ادامه با تأکید بر اینکه برای چندمین بار عرض میکنیم مسئله عفاف و حجاب را آقایان جدی بگیرید، گفت: از غیر خدا نترسید، دستور و قانونی را که دارید اجرا کنید و الا وقتی پشیمان خواهید شد که سودی ندارد. نگذارید دشمنان، نیروهای ارزشی ما را کلافه و عصبانی کنند. نگذارید غیرت دینی و ناموسی متدینین که به شما فرصت دادهاند تا اقدامی داشته باشید بیش از این خدشه بردارد.
بهجای اینکه به فکر آینده خودتان باشید به آینده اسلام و انقلاب فکر کنید / این معضل با جلسه گذاشتن حل نمیشود
امامجمعه کرج بابیان اینکه بهجای اینکه به فکر آینده خودتان باشید به آینده اسلام و انقلاب فکر کنید، گفت: بیش از این ناامیدی ایجاد نکنید. برخلاف بیان رهبری عمل نکنید. آقایان توجه داشته باشید که این معضل با جلسه گذاشتن حل نمیشود و الا تا حالا بااینهمه جلسهای که گذاشتهاید نباید وضع شهر این باشد. اعمال قانون کنید و الا فردای قیامت جواب خدا و پیامبر و شهدا و امام و رهبری به کنار، جواب من را که از شما خواستم راهکار هم نشان دادم حمایت هم کردم را نمیتوانید بدهید.
فرازی از وصیتنامه شهید زقاقی
آیتالله حسینی همدانی در ادامه تصریح کرد: خوب است به این فراز از وصیتنامه شهید زقاقی توجه کنید: «مادرم، زمانی که خبر شهادتم را شنیدی، گریه نکن… زمان تشیع و تدفینم گریه نکن…. زمان خواندن وصیتنامهام گریه نکن…. فقط زمانی گریه کن که مردان ما غیرت را فراموش میکنند و زنان ما عفت را… وقتی جامعه ما را بیغیرتی و بیحجابی گرفت، مادرم گریه کن که اسلام درخطر است».
وی در بخش دیگری بابیان اینکه امروز، روز عاشوراست، گفت: روز عظیمی است. سخن گفتن سخت است. از عاشورا و کربلا و حسین علیهالسلام گفتن سنگین است. روزی که وارد این سرزمین شدند حضرت فرمود: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْکَرْبِ وَ الْبَلَاءِ» به خدا پناه برد، در زیارت امروز میخوانیم «َیا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّهُ وَ جَلَّتِ الْمُصِیبَهُ بِکَ عَلَیْنَا وَ عَلَى جَمِیعِ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض». اتفاقاتی که برای امام افتاد مسائل کمی نبود. برای چه کسی؟ برای حسینی که وقتی امیرالمؤمنین نامش را میبرد تفدیه میداد و میفرمود: بابی انت و امی. در بعضی روایات دارد وقتی حسین علیهالسلام را صدا میزد بلند میشد میایستاد؛ نه اینکه مقام امام حسین از امیرالمؤمنین بالاتر است؛ یعنی جایگاه رفیعی داشت.
روز عاشورا جریان نفاق و زر و زور و تزویر و طراحان خباثت و پلیدی تا قیامت رسوا شدند
نماینده، ولی فقیه در استان البرز بابیان اینکه در روز عاشورا جریان نفاق و زر و زور و تزویر و طراحان خباثت و پلیدی تا قیامت رسوا شدند، گفت: امامی که در زیارتش عرض میکنیم: «السَّلَامُ عَلَیکَ یا شَرِیکَ الْقُرْآنِ»؛ یعنی همان مطلبی که در حدیث ثقلین گفته شد که عِدل قرآن هستند. در هدایت هر دو باید باشند. اگر کسی بخواهد نجات پیدا کند و هدایت شود باید هر دو را در اختیار داشته باشد و به هر دو تمسک کند. چون هیچکدام اعوجاج و کجی ندارند یعنی همانطور که قرآن کریم انحراف ندارد که در سوره کهف آیه اول فرمود: «وَ لَمْ یَجْعَلْ لَهُ عِوَجاً». درباره حسین علیهالسلام داریم که: «وَ لَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ إِلَى بَاطِلٍ». یکلحظه هم گرایش به باطل پیدا نکردی.
حسین علیهالسلام به همه امم تعلق دارد
آیتالله حسینی همدانی در ادامه گفت: قرآن کریم بر همه کتب آسمانی مهیمن و جامع تورات و انجیل و زبور است؛ و درباره امام حسین علیهالسلام داریم: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ التَّوْرَاهِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ»؛ یعنی حسین علیهالسلام به همه امم تعلق دارد. میبینید که ارادتشان چگونه است، واقعاً مطالبی که راجع به امام حسین علیهالسلام داریم و تطبیق آن با قرآن عجیب است. در آیه ۲۶ سوره مبارکه فصلت دارد: «وَ قالَ الَّذینَ کَفَرُوا لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَ الْغَوْا فیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ»؛ و کسانى که کافر شدند گفتند به این قرآن گوش مدهید و سخن لغو در آن اندازید شاید شما پیروز شوید. همین مسئله هم برای امام در روز عاشورا واقع شد «و أحاطوا بالحسین من کل جانب حتى جعلوه فی مثل الحلقه». سپس آن مردم ازخدابیخبر از هر طرفى امام حسین را احاطه کردند و نظیر حلقه در اطراف آن حضرت گرد آمدند. امام حسین علیهالسلام خارج شد و نزد آن گروه آمد و از آنان خواست تا ساکت شوند، ولى ساکت نشدند کار بجایی رسید که امام به آنان فرمود: واى بر شما! چه مانعى دارد که ساکت شوید و سخن مرا گوش کنید؟
حسین حرارتی در قلوب مؤمنین است که سرد نمیشود
وی با تأکید بر اینکه قرآن کهنه نمیشود؛ حسین هم حرارتی در قلوب مؤمنین است که سرد نمیشود، گفت: اگر خواستیم به خدمت قرآن برویم چگونه برویم؟ اینکه امام صادق علیهالسلام فرمودند آداب تلاوت این است: «إِنَّ الْقُرْآنَ نَزَلَ بِالْحُزْنِ فَاقْرَءُوهُ بِالْحُزْن». درباره زیارت امام حسین هم گفتهشده: «إِذَا أَرَدْتَ زِیَارَهَ الْحُسَیْنِ علیهالسلام فَزُرْهُ وَ أَنْتَ حَزِین». برای زیارت دیگر از اهلبیت نداریم اینطور. باید شاداب رفت، اما زیارت حسین را باید خاکآلوده بروید پریشانحال بروید. حتی غسل زیارت هم لازم نیست؛ همانکه وارد شدید بروید. این کمی راجع به ویژگی امام حسین علیهالسلام.
نماز جمعه قرارگاه ایمان و بصیرت و تقوا و اخلاق است
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در بخش دیگری بابیان اینکه امروز هم روز عاشورا و هم سالگرد نماز جمعه است، گفت: عشق و علاقه امام به نماز و اقامه نماز و مهلت خواستن برای نماز و نماز خوفی که همین لحظات در صحرای طف اقامه کردن را همه میدانید و از طرف دیگر نماز جمعه قرارگاه ایمان و بصیرت و تقوا و اخلاق است. عاشورا هم بروز عینی و مصداق بارز ایمان و بصیرت و تقوا و اخلاق است. به هرکدام از ارکان کربلا و عاشورا که نگاه کنید به زبانهای مختلف یک پیام میدهند که تقابلی بین حق و باطل در عالم وجود دارد.
کربلا اساساً جنگی نرم، فرهنگی و گفتمانی بود
آیتالله حسینی همدانی بابیان اینکه باید از عاشورا یاد بگیرید که بصیر و آگاه باشید و امام خود را تنها نگذارید، گفت: درست است که در کربلا جنگ سخت برپا شد و جهات نظامی و مقاتله در آن جای بحث دارد، اما اساساً جنگی نرم و فرهنگی و گفتمانی بود. واقعه عاشورا راه تقابل با انحرافات فکری و اخلاقی جامعه را بیان میکند که چارهای جز امربهمعروف و نهیازمنکر نداری و اگر لازم شد باید اقدام عملی داشت.
امام حسین در کربلا مقابل اباحهگری و مرجئهگری ایستاد / امروز تلاش میکنند اباحهگری را به دستههای عزاداری و هیئات و مساجد بکشانند
وی در ادامه بابیان اینکه امروز هم همان نشانههایی که اسلام اموی که امام با آن میجنگید بهعنوان اسلام آمریکائی و شیعه انگلیسی وجود دارد، گفت: میبینید که چگونه دنیاگرایی را بهجای آخرتگرائی ترویج میکنند. امام حسین در کربلا مقابل اباحهگری و مرجئهگری ایستاد و امروز تلاش میکنند همین اباحهگری را به دستههای عزاداری و هیئات و مساجد بکشانند و ایمان واقعی را تحریف کنند.
اسلام رحمانی در مقابل اسلام علوی و فاطمی و حسینی و زینبی است
خطیب نماز جمعه کرج در ادامه اذعان داشت: یکزمانی شروع کردند راجع به اسلام رحمانی سخن گفتن و آن را تئوریزه کردن، اسلامی که جهاد ندارد، اسلامی که امربهمعروف و نهیازمنکر ندارد، اسلامی که با استکبار رفیق گرمابه و گلستان است؛ رئیس دولت وقت از این اسلام تبلیغ میکرد و مشکلاتی برای کشور درست کرد که تا امروز هم جبران نشده است. با آن مقابله شد تذکر داده شد حضرت آقا فرمودند دلسوزان دنبال کردند، ولی حواستان را جمع کنید امروز همان حرفها را با زبان دیگر و با ادبیات دیگر از دهان افرادی که احتمالش را هم نمیدادید داریم میشنویم. همان اسلام رحمانی که مقابل اسلام علوی و فاطمی و حسینی و زینبی است که مقابل ما ملت امام حسینم است را دارند بر سر زبان بچه حزباللهیها میاندازند و این همان خط نفوذی است که آقا چند سال قبل تذکر دادند.
ما تربیتشده مکتب فاطمه و حسینیم و تا جان در بدن داریم با هیچ ظالم و ستمگری سازش نمیکنیم
آیتالله حسینی همدانی در ادامه متذکر شد: دنیا و مستکبران عالم بدانند که ما تربیتشده مکتب فاطمه و حسینیم و تا جان در بدن داریم با هیچ ظالم و ستمگری سازش نمیکنیم و نشانهاش این است که هر جمعه و بهخصوص امروز که روز عاشورای حسین است هرچه فریاد داریم بر سر آمریکا میکشیم.
خطبه امام حسین علیهالسلام در منا را بخوانید و با مسائل روز تطبیق دهید
وی در بخش دیگری توصیه کرد: دوستان خطبه امام حسین علیهالسلام در منا را که یک سال یا دو سال قبل از مرگ معاویه ایراد کردند را بخوانید و با مسائل روز تطبیق دهید؛ و خط سیر تفکری امام حسین و مقدمات برپا شدن عاشورا و بیان جامع امام حسین علیهالسلام را در آنجا ببینید. کلمات امام حسین از مدینه تا زمان شهادتش را ببینید.
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در ادامه تأکید کرد: همین قرائتهای مختلف و التقاطی که برای اسلام تبلیغ میکنند و اسلامی خالی از سیاست و حکومت و جهاد و مبارزه و استکبارستیزی و بدون امربهمعروف و نهیازمنکر را تبلیغ میکنند اسلام سکولار و بیتفاوت را آن روز هم بهعناوینمختلف تبلیغ میکردند. بنیامیه میگفتند تا میتوانید از تولی بگوئید و همه آزادند از محبت و دوستی و باهم خوب بودن و حرفهای خوشگل بزنند؛ اما ممنوع بود از تبری سخن گفتن.
آیتالله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه کسی حق نداشت امربهمعروف کند و از منکر نهی کند، گفت: با هماهنگی کامل و تقسیمکار و استفاده از رسانههایی که در اختیار داشتند باکار فرهنگی و فکری و جنگ روایتها دقیق و منسجم برعلیه مکتب اهلبیت اقدام کردند. کاری که زیارت عاشورا اشاره میکند و لعن میکند: «وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّهً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقَامِکُمْ وَ أَزَالَتْکُمْ عَنْ مَرَاتِبِکُمُ الَّتِی رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فِیهَا». همه آن مقامات و مراتب معنوی و الهی و حتی ظاهری و دنیایی را که خداوند برای اهلبیت و بخصوص برای امام حسین علیهالسلام ترتیب داده بود را از بین بردند و امام حسین در مقابل همه اینها قیام کرد و بذل مهجه کرد تا دین زنده بماند.
امام سجاد علیهالسلام مبانی فکری مکتب تشیع را بازسازی و تحریفات را از دین دور و معارف را احیا کرد
وی در خاتمه بابیان اینکه امام سجاد علیهالسلام بعد از پدر سختترین دوران را داشت، اما با روش نرم و فرهنگی به مقابله با جریان سکولار و لیبرال اقدام کرد، گفت: امام سجاد علیهالسلام مبانی فکری مکتب تشیع را بازسازی کرد، تحریفات را از دین دور و معارف را احیا کرد و زمینه انقلاب فرهنگی امام باقر و امام صادق علیهماالسلام را فراهم کرد. حضرت یک بازسازی جدی و احیاگری در طول قریب به ۳۵ سال امامت انجام داد و در سن ۵۷ سالگی توسط هشام بن عبدالملک به شهادت رسید.