کد خبر: ۸۵۳۱۵
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۶
گزارش آفتاب از برنامه‌های روز نخست سفر هاشمی رفسنجانی به عراق

هاشمی: آرزو داریم اشغال عراق هر چه زودتر پایان یابد

طالبانی: قویاً خواهان اخراج منافقین هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری که برای یک دیدار سه روزه و در رأس یک هیأت سیاسی مذهبی صبح امروز وارد بغداد شده بود، بعد از ظهر دوشنبه و به طور رسمی از سوی جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور مورد استقبال قرار گرفت. 

در این مراسم که در محل «قصر‌االسلام» بغداد برگزار شد، تنی چند از وزرای دولت عراق و تعداد دیگری از شخصیت‌های برجسته سیاسی و مذهبی عراق حضور داشتند.
 
طالبانی به صورت رسمی از هاشمی استقبال کرد [کلیک کنید]
گزارش تصویری: اولین روز سفر هاشمی به عراق [کلیک کنید]

بر اساس این گزارش، پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از یگان نظامی حاضر در «قصر السلام» سان دید. 



آیت الله هاشمی رفسنجانی که به دعوت رسمی رییس جمهوری عراق به این کشور سفر کرده، در فرودگاه مورد استقبال برهم صالح معاون نخست وزیر عراق قرار گرفت.

در مراسم استقبال از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علاوه بر «برهم صالح» معاون نخست وزیر، رییس دیوانعالی ریاست جمهوری عراق، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، رییس فراکسیون کردها در مجلس، نماینده عبدالعزیز حکیم و تعدادی دیگر از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی عراق حضور داشتند.

این اولین سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عراق است. رسانه‌های عراقی سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به بغداد را تاریخی خوانده‌اند. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وارد بغداد شد [کلیک کنید]

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، قرار است در این سفر علاوه بر دیدار و رایزنی با مسوولان عالی‌رتبه عراقی از جمله رییس جمهوری و نخست وزیر عراق با علمای اهل تسنن و شیعه و روسای عشایر و احزاب سیاسی و نخبگان و فرهیختگان و استادان دانشگاه دیدار و پیرامون مسایل منطقه‌ای، جهان اسلام و به ویژه مسایل عراق و مناسبات دو جانبه بحث و تبادل نظر کند.

زیارت عتبات عالیات از دیگر برنامه‌های سفر آقای هاشمی رفسنجانی به عراق اعلام شده است .

گفتگوهای رسمی هاشمی و طالبانی
پس از پایان مراسم استقبال رسمی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق درباره زمینه‌های همکاری دو کشور تبادل نظر کردند.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار گفت: «آرزو داریم اشغال سرزمین عراق هر چه زودتر پایان یابد و مردم این کشور، یک‌پارچه و مستقل و بدون حضور بیگانگان در مسیر توسعه و پیشرفت گام بردارند».

رئیس مجلس خبرگان رهبری، قانون اساسی عراق را گام مهمی در جهت استقلال این کشور دانست و با تأکید بر لزوم هماهنگی طوایف و مذاهب مختلف در عراق، اقدامات مسئولان این کشور را در این زمینه تحسین برانگیز خواند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برگزاری انتخابات گوناگون در عراق از جمله انتخابات اخیر، این امر را نشانه بلوغ و اراده مردم این کشور برای استقلال و آزادی برشمرد.

وی گفت: «جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آمادگی دارد در کنار مردم عراق باشد و از هیچ کمکی برای پیشرفت و توسعه این کشور دریغ نخواهد کرد». 



جلال طالبانی رئیس جمهور عراق هم در این دیدار با قدردانی از کمک های انسان‌دوستانه و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با مردم عراق پس از سقوط صدام، سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به عراق با اهمیت خواند.

وی با اشاره به مشترکات و پیوندهای دینی و فرهنگی دو ملت ایران و عراق گفت: «ملت عراق هرگز کمک‌های دولت جمهوری اسلامی ایران را در دوران مبارزه با دیکتاتوری صدام و سختی‌ها و مشکلات آن دوران فراموش نخواهد کرد».

رئیس جمهور عراق ابراز امیدواری کرد با ادامه کمک‌های برادرانه تهران، مردم عراق بحران و مشکلات کنونی خود را پشت سر بگذارند.

طالبانی تقویت و تعمیق روابط تهران - بغداد را در چارچوب منافع و مصالح دو ملت و منطقه مهم ارزیابی کرد و گسترش همکاری‌ها را در همه زمینه‌ها خواستار شد.

رئیس جمهور عراق تصریح کرد: «با توجه به سابقه سازمان تروریستی منافقین در کشتار مردم مظلوم و بی دفاع عراق در کنار دیکتاتور سابق بغداد، مردم عراق قویاً اخراج منافقین از عراق را خواستار هستند». 

شرکت در کنفرانس خبری
طالبانی: خواهان استفاده از تجربیات ارزنده هاشمی هستیم
هاشمی: با مردم عراق احساس برادری عمیقی داریم
جلال طالبانی در پایان مذاکراتش با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بغداد، در جمع خبرنگاران افزود: «دولت عراق در چارچوب قانون اساسی خود که حضور افراد مسلح بیگانه را در سرزمین عراق ممنوع کرده است تصمیم دارد منافقین را اخراج کند».

رئیس جمهور عراق تأکید کرد: «اعضای این گروهک تروریستی باید در مدت زمان مشخصی از عراق خارج شوند و دولت بغداد تلاش می‌کند کشور دیگری را متقاعد سازد تا آنان را تسلیم ایران کند».

طالبانی با تجلیل از شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان سیاستمداری شناخته شده در منطقه و عرصه بین‌المللی گفت: «مقامات عراقی خواهان استفاده از تجربیات ارزنده رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مدیریت کشور پس از جنگ هستند».

رئیس جمهور عراق سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عراق را نشانه توجه خاص نظام جمهوری اسلامی ایران به مردم عراق و تلاش برای کمک بیشتر به عراقی‌ها در فایق آمدن بر مشکلاتشان خواند.

وی افزود: «دولت عراق توافق‌های خوبی با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های گوناگون داشته است». 



آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز با اشاره به مجاهدت‌های طولانی ملت عراق در برابر دیکتاتوری صدام و حاکمیت بیگانگان گفت: «امروز عراق مورد توجه همه محافل سیاسی جهان است».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «دولت و ملت ایران از موفقیت‌های مردم عراق خوشحالند و احساس برادری عمیقی با مردم عراق دارند».

وی ابراز امیدواری کرد مشکلات سخت امنیتی و رفاهی در عراق هر چه زودتر پایان یابد و همه شاهد عراقی مستقل، آزاد و آباد باشیم. 

گفتگو با وزیر صنایع عراق
هاشمی: عراقی‌ها وحدت خود را حفظ کنند
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار وزیر صنایع عراق تاکید کرد: «مصلحت و منافع عراق حکم می‌کند اقلیت‌های دینی وحدت و همبستگی خود را حفظ کنند».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: «همه عراقی‌ها باید برای عراق یکپارچه و رفاه مردم و سازندگی این کشور تلاش کنند».

«فوزی حریری» وزیر صنایع عراق هم در این دیدار که در محل اقامت آیت الله هاشمی رفسنجانی در بغداد برگزار شد، با ارائه گزارشی از وضع مسیحیان عراق گفت: «در زمان دیکتاتوری صدام حدود سه چهارم از مسیحیان عراق از این کشور مهاجرت کردند».

این وزیر مسیحی عراقی به وضع مسیحیان در جمهوری اسلامی ایران و فعالیت‌های آزاد اجتماعی - مذهبی آنان اشاره و ابراز امیدواری کرد اوضاع مسیحیان ایران الگوی مناسبی برای سایر کشورهای اسلامی از جمله عراق باشد.

وی افزود: «کمک های جمهوری اسلامی ایران در دوران مبارزات مردم عراق علیه رژیم صدام غیرقابل اغماض و تحسین برانگیز است».

حریری گفت: «امروز نیز جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار برجسته و تاثیرگذاری در امنیت و ثبات منطقه دارد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین