کد خبر: ۸۵۴۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۳:۳۵
در جریان سفر یک روزه بیت‌المقدس اعلام شد

کلینتون: آمریکا متعهد به حفظ امنیت اسرائیل است

آمریکا دو مأمور ویژه به سوریه می‌فرستد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا بر ادامه همکاری نزدیک واشنگتنن با کابینه آینده رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: «ما (آمریکا) نمی‌توانیم با یکدیگر (اسرائیل) برای انجام امور ارتباط نداشته باشیم. من و کشورم درباره امنیت اسرائیل و دوستی پایدار تعهد داریم».

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، کلینتون که در نخستین سفر خود به منطقه خاورمیانه در سمت وزیر خارجه آمریکا به بیت‌المقدس سفر کرده است، روز سه‌شنبه با شیمون پرز رییس، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر موقت، بنیامین نتانیاهو، رئیس کابینه آینده و تزیپی لیونی، وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی، دیدار و گفتگو کرد.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه همچنین گفت آتش‌بس دائم در غزه نخستین گام در جهت دستیابی به صلح در خاورمیانه است.

وی که این اظهارات را در کنفرانس خبری مشترک با تزیپی لیونی وزیر امور خارجه اسرائیل در بیت‌المقدس بیان می‌کرد افزود: «نخستین گام درحال حاضر این نیست که منتظر تشکیل دولت جدید در اسرائیل بمانیم بلکه حرکت در جهت برقراری آتش‌بس دائم در خاورمیانه است».

لیونی نیز گفت: «کلینتون را از تازه‌ترین اطلاعات مربوط به مذاکرات اسرائیل با فلسطینی‌ها مطلع کرده است».

کلینتون همچنین گفت: «راه حل تشکیل دو کشور فلسطینی و اسرائیلی برای پایان دان به مناقشه بین اسرائیل و فلسطین اجتناب ناپذیر است».

وی افزود: «ارزیابی ما این است که سرانجام باید در جهت تشکیل دو کشور فلسطینی و اسرائیلی حرکت کنیم و این مسئله اجتناب‌ناپذیر است».

کلینتون با اعلام اینکه آمریکا دو فرستاده به سوریه اعزام خواهد کرد افزود: «"جفری فلتمن" (Jeffrey Feltman)، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و "دانیل شاپیرو" (Daniel Shapiro)، از مقامات بلند پایه کاخ سفید قرار است به سوریه سفر کنند».

وی افزود: «این دو مقام در سوریه درباره برخی مسائل دوجانبه گفتگو خواهند کرد. ما باید آینده روابط خود را با سوریه بررسی کنیم. ما قصد نداریم تنها به سبب اینکه با سوریه گفتگو کرده باشیم ، مذاکرات با این کشور را اغاز کنیم».

کلینتون تصریح کرد: «این گفتگوها باید هدفی را دنبال کند و برای ما نیز سودی به دنبال داشته باشد».

وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری با ایهود اولمرت نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در بیت المقدس، نیز گفت: «من افتخار این را داشتم که به "ایاد واشم" بروم و بخش‌های جدیدی از موزه و یادواره‌ها را ببینم و در آنجا به شش میلیون قربانی هولوکاست احترام بگذارم».

وی افزود: «آمریکا و اسرائیل با چالش‌های متعددی روبرو هستند و سفر من با هیئت همراه ازجمله سناتور میچل فرستاده خاورمیانه‌ای ما به این مکان با اهمیت است».

کلینتون گفت: «من گفتگوهای عمیق با سران اسرائیلی درباره نگرانی‌های مشترک داشتم. من لحظاتی پیش گفتگوهایی با گروه زنان کارآفرین در هتل داشتم. رقابتی را وزارت خارجه آمریکا برگزار کرده و به دنبال طرح‌های جالب در جهان است. صدها نفر از اسرائیل طرح خود را ارائه دادند و در این طرحها از کمک به زنان به ویژه زنان مهاجر برای پیوستن به گروه کارآفرین از تبعه شوروی سابق و اتیوپی یا هر جای دیگر شدند».

وزیر امورخارجه آمریکا افزود: «ما باید به مردم کمک کنیم با امنیت و آرامش زندگی کنند تا بتوانند توان خدادادی خود را بروز دهند. من درباره موضوعات مهم نظیر تروریسم، افراط گرایی و تهدید درباره تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای صحبت کردم. ما (آمریکا) نمی‌توانیم با یکدیگر (اسرائیل) برای انجام امور ارتباط نداشته باشیم. من و کشورم درباره امنیت اسرائیل و دوستی پایدار تعهد داریم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین