کد خبر: ۸۵۴۴۸
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۴

ژنرال روس: برخورد ماهواره‌های آمریکایی و روسی عمدی بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک ژنرال بلند پایه روس روز سه شنبه اعلام کرد برخورد ماهواره «اریدیوم» آمریکا و ماهواره نظامی روسیه در ماه گذشته احتمالاً عمدی و کار واشنگتن بوده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، ژنرال لئونید شرشنر در مصاحبه مطبوعاتی گفت: «احتمالاً آمریکا سرگرم آزمایش فناوری جدیدی برای رهگیری و انهدام ماهواره‌های کشورهای رقیب بوده است».

وی افزود: «این فناوری جدید شامل روش‌های نظارت بر سایر ماهواره‌ها در مدارهای مختلف زمین می‌شود که آمریکا با کمک آن می‌تواند روی عملکرد ماهواره‌ها تاثیر بگذارد و حتی در صورت لزوم آن‌ها را منهدم کند». 



این مقام تاکید کرد: «ماهواره "اریدیوم 33" به سامانه هدایتی مجهز بود و هر هدفی را که به این ماهواره نزدیک می‌شد ، ردیابی می‌کرد بنابراین وجود هر ماهواره دیگری را در مسیر خود شناسایی و علائمی به مرکز زمینی کنترل ماهواره آمریکا ارسال می‌کرد و این مرکز می‌توانست مدار ماهواره را برای جلوگیری از وقوع چنین حادثه‌ای به موقع تغییر دهد».

وی تصریح کرد: «متاسفانه چنین تدابیر پیشگیرانه‌ای صورت نگرفت».

این دو ماهواره دهم فوریه (بیست و دو بهمن ماه) ساعت 16 و 55 دقیقه به وقت گرینویچ با یکدیگر برخورد کردند.

ماهواره تجاری پانصد و شصت کیلوگرمی "ایریدیم" آمریکا در سال 1997 و ماهواره نظامی نهصد کیلوگرمی روسیه در سال 1993 میلادی به فضا پرتاب شده بودند.

بقایای این دو ماهواره که در فضا معلق مانده است ایستگاه فضایی بین‌المللی و سایر فضاپیماها را تهدید می‌کند. اما سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد خطر ناشی از برخورد بقایای این دو ماهواره با سایر فضاپیماها بسیار کم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین