آفتابنیوز : آفتاب: دولت امارات متحده عربی از ماه گذشته طرحی را آغاز کرده است که بر اساس آن دو امارت ابوظبی و فجیره با هم همکاری میکنند تا یک اسکله نفتی را در فجیره برپا کنند. این طرح باعث میشود که ابوظبی (دارنده ذخایر نفتی فراوان) بتواند تا 70 درصد از نفت خام خود را بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز از طریق اسکله نفتی فجیره صادر کند.
نقشه امارت برای دور زدن تنگه هرمز [کلیک کنید]
اعراب به دنبال جایگزین تنگه هرمز [کلیک کنید]
تنگه باب المندب جايگزين تنگه هرمز! [کلیک کنید]
تنگه هرمز پاشنه آشیل کاخ سفید است [کلیک کنید]به گزارش سرویس بینالملل آفتاب، رسانههای جمعی امارات این اقدام را راهحلی برای خروج از بنبستی دانستند که در صورت بسته شدن تنگه هرمز ازسوی ایران با آن مواجه خواهند شد. این اسکله میتواند در آینده با توسعه شبکه لولههای نفتی باعث شود که نفت سایر کشورهای خلیجی نیز از طریق اسکله فجیره صادر گردد.
العربیه در گزارشی مدعی شده است که «ایران طی چند ماه گذشته بهطور مستمر به نقل و انتقالات و تغییر و تحولات نظامی قابل توجهی در منطقه خلیج [فارس] پرداخته و بارها تهدید به بستن تنگه استراتژیک هرمز کرده است. ایالات متحده نیز ناوهای هواپیمابر خود را در منطقه متمرکز کرده است».
از نگاه العربیه «این تمرکز با هدف گردش و تفریح صورت نمی گیرد»، بلکه «میتواند از علائم جنگی باشد که بر محور تأسیسات اتمی ایران خواهد چرخید و طبیعتاً موجب بسته شدن تنگه هرمز خواهد شد که با توجه به عبور 40 درصد نفت جهان از این تنگه، اثراتی تکان دهنده بر جهان خواهد گذاشت»!
یک روزنامه اماراتی به نقل از موسی مراد مدیر کل بندرگاه فجیره، نوشت: «مقدمات تأسیس اسکله صادراتی در جریان است». وی اظهار داشت که در صورت تکمیل این پروژه، میتوان تا 70% صادرات نفت ابوظبی را از طریق آن انجام داد و به عبارتی تا 1,800,000 بشکه در روز از این نقطه صادر نمود.
وی گفت: «فاز اول این طرح در ژوئن 2010 پایان خواهد گرفت و مراحل بعدی بر مبنای نیاز پیش خواهد رفت». موسی مراد ضمن اعلام این که نفتکشهای بزرگ قادر خواهند بود که در اسکله فجیره پهلو بگیرند، اظهار داشت که نفت از طریق لوله وارد مخازنی در نزدیکی اسکله خواهد شد.
گفتنی است که تنگه 7 کیلومتری هرمز از سمت شمال در اختیار ایران و از سمت جنوب، تحت سیطره عمان قرار دارد.
از سوی دیگر «عبدالعزیز بن عثمان بن صقر»، رئیس مرکز پژوهشهای خلیج [فارس] گفت: «در پاسخ به تهدیدهای ایران چارهای جز یافتن راه حل نبود»!
وی افزود: «میبایست یا از طریق عمان و حوضچه نفتی "شیبه" در خاک پادشاهی سعودی اقدام میشد و یا گزینه فجیره را برگزید و در این میان فجیره سادهتر بود».
وی این طرح را اقدامی مهم دانست و آن را دارای فوایدی از قبیل یک روز و نیم صرفه جویی در ورود و خروج کشتیها از تنگه هرمز، کاهش هزینه بیمه خطر و امثال آن دانست.
وی افزود که در صورت توسعه اسکله نفتی فجیره، شاید پادشاهی سعودی و عراق و سایر کشورهای خلیج [فارس] نیز از آن استفاده کنند.