کد خبر: ۸۵۵۰۴
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۷
در دیدار مسوولان كمیته امداد امام خمینی(ره) به مناسبت سالگرد تاسیس این نهاد ابراز شد؛

انتقاد سید حسن خمینی از پول دادن برای دنباله‌رو کردن افراد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی با تاکید بر این‌که نباید به‌خاطر دنباله‌رو کردن افراد به آن‌ها پول داده شود، گفت: «برای همه مجموعه‌های خدماتی کشور، سیاسی کاری سم است و برای کمیته امداد سم مهلک، همه چیز را از درون می‌پوساند».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، یادگار حضرت امام در دیدار با مسوولان کمیته امداد امام خمینی(ره) به مناسبت سالگرد تاسیس این نهاد، کمیته امداد را مجموعه‌ای ارزشمند و بی‌نظیر خواند و به تبیین جنبه‌های مختلف موضوع منزلت اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: «منزلت، جایگاه و ارزش هر فرد در یک جامعه تحت فاکتور‌ها و عواملی تعریف می‌شود. این طبیعی است که برخی افراد در این جامعه بالاتر قرار می‌گیرند و برخی دیگر پایین‌تر، این فاصله در همه جوامع از جمله جوامع اسلامی، سرمایه‌داری و سوسیالیستی بوده است».

وی با طرح این سوال که معیار قرار ‌گرفتن در هرم منزلت اجتماعی چیست؟ گفت: «در طول تاریخ تلاش برای به‌دست گرفتن قدرت سیاسی زیاد بوده به‌خاطر این‌که هرکسی می‌خواسته در هرم منزلت اجتماعی رشد کند و باید در کانون قدرت قرار می‌گرفت هرچه از آن دور می‌شد از منزلت اجتماعی‌اش کاسته می‌شد».

سیدحسن خمینی با بیان این‌که بعد از تشکیل نظام‌های فدارلیته ثروت عامل رشد افراد در هرم منزلت اجتماعی شد، افزود: «در دنیای امروز پول نشانگر قدرت اجتماعی و اقتصادی در برابر قدرت سیاسی و مهم‌ترین عامل منزلت اجتماعی در فرهنگ غربی است. عوامل دیگر مانند ارزش‌های فرهنگی هم با ترازوی پول سنجیده می‌شوند. هرکسی برای کار فرهنگی پول بگیرد در هرم منزلت اجتماعی قرار می‌گیرد».

وی با تشریح تفاوت‌های فرهنگ غربی و فرهنگ اسلامی در حوزه‌ شان اجتماعی افراد گفت: «در فرهنگ اسلامی پول نباید عاملی برای بالا‌رفتن در هرم منزلت اجتماعی باشد. تمایز جامعه اسلامی با دیگر جوامع این جهان‌بینی است. جامعه‌ای اسلامی است که هرم منزلت اجتماعی در آن بر مدار پول تعریف نشده باشد. هرمقدار این امر هست بدانید از اسلامی ‌بودن و از جامعه متعالی اسلامی فاصله گرفته‌اید».

وی به توصیف ارزش‌های بی‌بدیل اجتماعی در جریان انقلاب اسلامی پرداخت و تشریح کرد: «بعد از انقلاب اسلامی پولدار ‌بودن ارزش خود را از دست می‌دهد؛ ثروتمندان اموال خود را بی‌ چشم‌داشت و بعضا با خجلت می‌بخشند؛ افراد به ساده‌زیستی تظاهر نمی‌کردند و ثروت را واقعاً بد می‌دانستند و ارزش خود را در چیز دیگری تعریف می‌کردند».

یادگار امام(ره) با تاکید بر این‌که درباره تغییر ارزش‌های فرهنگی جامعه نباید پنهان کاری کرد، گفت: «باید درد را فهمید و بیان کرد. درد این است که بدانیم از نظام اصلی اسلامی‌مان مقداری دور شده‌ایم، با کتمان آن چیزی حل نمی‌شود؛ اگر هرم منزلت اجتماعی‌مان بر مدار پول بنا شده با نگفتنش چیزی حل نمی‌شود».

سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: «نمی‌خواهیم بخشی از جامعه را متهم کنیم؛ این چیزها به کل جامعه بر می‌گردد؛ این از آن درد‌هایی است که وقتی می‌آید همه جامعه را به‌صورت اپیدمی گرفتار می‌کند؛ این مساله درد اجتماعی فرهنگی ماست».

وی به نقش امام‌ خمینی (ره) در تحول معنوی و اخلاقی جامعه اشاره کرد و گفت: «مغناطیس امام (ره) وقتی وارد جامعه شد همه‌چیز خود‌به‌خود ساخته شد، لازم نبود کسی دستور بدهد؛ همگان کار خود را خودبه‌خود درست انجام می‌دادند. یک فضای مغناطیسی در جامع به‌وجود آمد و همه براده‌های پراکنده آهن را جمع کرد».

یادگار حضرت امام به تحول جامعه جاهلی عرب اشاره و اظهار کرد: «جزیرة العرب در دوران رسالت پیامبر(ص) در پست‌ترین دوره زمانی خودش بود وجود پیامبر(ص) وقتی به جزیره می‌آید براده‌های آن در همه مناطق منظم می‌شود. پیامبر (ص) فضا را چنان تغییر داد که چند سال بعد تمدن عظیم اسلامی شکل گرفت بدون این‌که نقش مستقیمی در لایه‌های مختلف آن داشته باشد».

وی با بیان این‌که بازخوانی مشکلات موجب هم‌اندیشی می‌شود، خاطرنشان کرد: «برای ورود به دهه چهارم بیش از هرچیز احتیاج داریم فضایی اخلاقی و معنوی ایجاد شود؛ البته این فضا تنها با حرف‌زدن فراهم نمی‌شود. باید با هم‌فکری و استفاده از توان فکری اندیشمندان و عقلای قم پاسخی یافت».

وی به تشریح نقش کمیته‌ امداد امام خمینی(ره) در بازسازی و پویایی جامعه پرداخت و گفت: «نقش امداد صرفا یک نقش تاثیر‌گذار در رفع مشکلات مادی مردم نیست. این مجموعه با نگاه فراتر به‌عنوان تضمین‌کننده سلامت، امنیت ملی و فرهنگی و حافظ ارزش‌های اصیل اجتماعی شکل گرفته است. اگر جامعه در راستای فقرزدایی حرکت نکند نهالی را در درونی خود می‌پروراند که این نهال در آینده تیشه به ریشه‌اش می‌زند و خانمان همه را نابود می‌کند».

سیدحسن خمینی تاکید کرد: «توده انسان‌های گرسنه در هرجامعه‌ای تهدید‌کننده است و در جامعه ما در صورت وجود بهترین لشکری هستند برای مجموعه‌ای که می‌خواهد به انقلاب لطمه بزند و امنیت ملی را به خطر بیاندازد».

وی با بیان این‌که اگر زکات پرداخت نشود شکاف طبقاتی این قدر زیاد می‌شود که همه داشته‌ها و ارزش‌های جامعه را یک‌جا با خود می‌برد، گفت: «زکات جدای از این‌که ثواب دارد و ادای دین به اسلام است، سلامت جامعه را نیز تضمین می‌کند».

وی هم‌چنین با بیان این‌که باید میزان تاثیر‌گذاری کمیته امداد در دفع شر از جامعه اسلامی بررسی و راهکاری‌های نوینی برای بهینه‌تر کردن ارائه خدمات فراهم شود، گفت: «باید این نکته بررسی شود که اگر برروی ازدواج و اشتغال و مسکن سرمایه‌گذاری کنیم چه مقدار هزینه از جای دیگر کم می‌شود. اگر در یک منطقه دست مردم را بگیریم و با ایجاد شغل و تهیه مسکن مشکلات معیشتی آن‌ها را حل کنیم به مقدار زیادی در منطقه دیگر از مشکلات آتی کاسته می‌شود، چون اگر این‌جا امور زندگی آن‌ها نگذرد مجبور می‌شوند جای دیگری بروند و آن‌جا مشکلات زیادی به‌وجود آوردند و این باعث به‌وجود آمدن روند ادامه‌دار مشکلات و هزینه‌های زیاد می‌شود».

سیدحسن خمینی در ادامه مسوولیت دینی و ادای دین انقلابی را دو عامل تاسیس کمیته امداد از سوی امام خمینی(ره) عنوان کرد و گفت: «تک‌تک ما نه به‌عنوان حاکم مسلمین بلکه به‌عنوان مسلمان نسبت به فقرا وظیفه داریم. راه‌اندازی کمیته امداد در امتداد وظیفه شرعی امام (ره) بود؛ این‌که اساسا ما دین‌داریم و خداوند از ما نمی‌پذیرد که از حال مسلمانان دیگراطلاع نداشته و یا نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم».

وی تشریح کرد: «مگر می‌شود در جامعه اسلامی مسلمانی در خانه خود باشد بچه‌اش بتواند مدرسه برود و غذای سیر بخورد ولی اصلاً توجهی به این نداشته باشد که برادرانش در همان شهر یا در همان کشور در فقر به سر ببرد به این معنا که حداقل امکانات را ندارد».

وی به عامل دوم تاسیس کمیته امداد پرداخت و گفت: «ادای دینی که انقلاب به طبقه پایین جامعه دارد موجب راه‌اندازی کمیته‌ امداد شد. این طبقه که زمان انقلاب مستضعف و امروزه آسیب‌پذیر و دو دهک پایین جامعه گفته می‌شود، انقلاب اسلامی را پدید آورد؛ باید نسبت به آن احساس مسوولیت جدی کنیم و امام عظیم‌الشان به‌عنوان رهبر، مسوول و بنیانگذار انقلاب به آن توجه داشتند».

یادگار حضرت امام در ادامه به‌ خلوص نیت در کمک به افراد اشاره و اظهار کرد: «کمک به افراد باید با نیت صالح باشد، نوع نیت افعال را رنگین می‌کند و افعال به همین علت اثر پیدا می‌کنند یا بی‌اثر می‌شوند. این‌گونه نیست که بگوییم نیت در دل است و بیرون نمی‌آید. طرز برخورد و احوالپرسی خیلی معنی دارد. نیت پاک باید چنان باشد اثر عمیقی روی طرف بگذارد».

وی با تاکید بر این‌که نباید به‌خاطر دنباله‌روی کردن افراد به آن‌ها پول بدهید، گفت: «برای همه مجموعه‌های خدماتی کشور، سیاسی‌کاری سم است و برای کمیته ‌امداد سم مهلک، چون همه چیز را از درون می‌پوساند. حتی نگذارید این اتهام به مجموعه منتسب شود».

دراین دیدار انواری، رییس کمیته امداد و عسگر‌اولادی، نماینده ولی‌فقیه در کمیته امداد امام خمینی (ره) در سخنانی ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت این کمیته به ارائه دیدگاه‌های خود درباره اوضاع اجتماعی جامعه پرداختند.

عسگر‌اولادی با بیان خاطراتی از امام خمینی (ره) و تاکید ایشان بر توجه به محرومان گفت: «امام (ره) عمق خدمت به مردم و مستضعفان را از 1324 به ما آموخت. ایشان مدام توصیه می‌کردند در کنار فعالیت‌های فرهنگی و هنری به محرومان و مستضعفان بیش‌تر برسید».




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین