کد خبر: ۸۵۵۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۷
در پی برگزاری مجدد مانور نیروی انتظامی در کویر شهداد کرمان، مطرح شد؛

خواسته‌های دوستداران طبیعت از احمدی‌نژاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی‌که، برگزاری مانور سال گذشته نیروی انتظامی در کویر شهداد که با شلیک گلوله به سمت کلوت‌های تاریخی شهداد همراه بود، اعتراضات زیادی را از سوی دوستداران میراث طبیعی به همراه داشت، برگزاری مانور جدید نیروی انتظامی در همین منطقه باعث شده است تا بار دیگر بر لزوم جلوگیری از تخریب زیبایی‌های طبیعت در گرمترین کویر جهان تاکید شود.

به گزارش خبرنگار آفتاب در کرمان، انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهداد در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور از وی خواسته است تا مانع انجام مانور نیروی انتظامی در منطقه کلوت‌های کویر شهداد شود. در این نامه آمده است: «بدینوسیله به استحضار آن مقام عالی می‌رساند، از آنجا که توسعه صنعت توریسم یکی از اولویت‌های اصلی برنامه‌ریزی کشور طی سالهای اخیر قرار گرفته و در جریان برنامه چهارم توسعه فرهنگی اجتماعی نگاه خاص و ویژه‌ای به این مهم شده است و با عنایت به اهداف عالی دولت نهم در زمینه ایجاد خودباوری و عدالت اجتماعی که بایستی سرلوحه کلیه فعالیت‌های مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، بعضا شاهد بعضی اعمال و فعالیت‌هایی از ناحیه مسئولین می‌باشیم که نه تنها هیچ‌گونه سنخیتی با برنامه و اهداف کلان نظام ندارد، بلکه باعث ضربه زدن جدی به بخشی از توسعه کشور نیز می‌شود و پیامدهای منفی آن در حال و آینده ملموس خواهد بود».

در ادامه این نامه نوشته شده است: «جناب آقای احمدی‌نژاد همانگونه که استحضار دارید و بارها نیز بیان فرموده‌اید بالندگی و خودباوری هر ایرانی ناشی از میراث اسلامی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و طبیعی ایران زمین است. تمدنی که قابل قیاس با هیچ تمدن و فرهنگی نیست و شهداد این دیار دیرپای تاریخ کهن و صاحب قدیمی تریم پرچم فلزی جهان (درفش شهداد) از این قاعده مستثنی نیست.شهداد شهری آرام در کنار کویر لوت در استان کرمان با مردمانی صبور و سختکوش همیشه در انتظار نگاه عدالت‌محور مسئولین نظام بوده و هست و این مهم طی چند سال اخیر دقیقا قابل لمس می‌باشد، بهره‌برداری از جاده شهداد – نهبندان و سرمایه‌گذاری‌های اخیر در بخش جذب توریست و ایجاد امکانات در کویر شهداد این نوید را می‌دهد که تحول در شهداد آغاز شده است. جناب آقای رئیس‌جمهور! در مجاورت شهداد و در عمق کویر لوت کلوت‌های افسانه‌ای کویر شهداد به عنوان بکرترین جاذبه طبیعی، بزرگترین و زیباترین شهر کلوخی جهان با 11000 کیلومتر مربع وسعت قرار گرفته عارضه طبیعی که بی‌شک می‌توان آن را میراث خدادادی نامید، تا آنجا که به تنهایی می‌تواند بخش بزرگی از توسعه گردشگری ایران باشد! با فعالیت‌هایی که با عنایات مسئولین محترم صورت گرفته کلوت‌های شهداد در کنار گرمترین نقطه کره زمین هر ساله پذیرای گردشگران و کویر‌نوردان داخلی و بسیاری از کشورهای مختلف دنیاست که باعث ایجاد تحول اقتصادی در منطقه نیز شده است. اما متاسفانه قرار است در تاریخ 21/12/87 رزمایش نیروی انتظامی استان کرمان در منطقه کلوت‌هابرگزار شود دقیقا در اردیبهشت ماه گذشته نیز در این منطقه مانور مشابه‌ای صورت گرفت که منجربه تخریب تعدادی از کلوت‌ها این عارضه‌های منحصر به‌فرد گردشگری شد. تخریب این مناظر طبیعی آنهم توسط نیروی انتظامی که خود بایستی عامل برقراری نظم و امنیت و حافظ میراث این کشور باشد به دور از انتظار بود».

این فعالان میراث فرهنگی در ادامه متذکر شده‌اند: «ریاست محترم شورای عالی امنیت ملی کشور! همگی ما به این موضوع واقف و آگاهیم که نیروی نظامی ما باید آمادگی لازم جهت برخورد با عوامل ناامنی را داشته باشد، که یکی از راههای کسب این آمادگی برگزاری مانور و رزمایش نظامی است. اما این رزمایش در محلی نامناسب توسط نیروی انتظامی استان که زیبنده جایگاه این نیرو نمی‌باشد در اذهان عمومی این پرسش را به وجود آورده که چرا این فعالیت‌ها به گونه‌ای انجام می‌شود که با سیاست‌های کلی نظام و دولت در زمینه توسعه صنعت توریسم مغایرت دارد؟ چگونه است که کودک دبستانی شهدادی در زمان برگزاری جشن بادبادکها در کلوت‌ها سعی در به جا نگذاشتن تکه کاغذ یا آشغالی در کویر را دارد اما سمبل اعتماد مردمی نمی‌بایست حداقل پس از رزمایش گلوله‌های شلیک شده را جمع‌آوری کند و متاسفانه اینک پس از ده ماه مجددا می‌خواهد در همان محل رزمایش دیگری برگزار نماید»؟!

در ادامه این نامه یادآوری شده‌است: «در خردادماه گذشته پس از اعتراضات محلی، مردمی و خبرنگاران و اصحاب رسانه فرماندهی محترم نیروی انتظامی کرمان به راحتی خبر انفجار و تخریب کلوتهای شهداد را تکذیب کرد و این در حالی است که خبرها و عکس‌های منتشر شده در خبرگزاری‌ها و مدارک موجود واقعیتی دیگر را نمایش می‌دهد. جناب آقای احمدی‌نژاد! جدای از آنچه اتفاق افتاده و تکذیب شده است، اگر برخی از گلوله‌های مورد استفاده در کلوت‌های شهداد عمل نکرده و خنثی نشده باشند و از آنجا که اغلب گردشگران این منطقه علاقه خاصی به کویر پیمایی دارند حین سفر به کلوتها با این گلوله برخورد کنند و انفجاری صورت بگیرد چه کسی جوابگوی آنها خواهد بود؟ چه بازتابی در رسانه‌های غربی خواهد داشت؟ و جدای از آن چه ضربه‌ای به صنعت گردشگری ایران وارد خواهد شد؟ آیا آن زمان هم می‌توان واقعیتها را تکذیب و یا توجیه کرد»؟

در پایان این نامه آمده است: «ما امضاکنندگان ذیل اهالی بخش شهداد و اعضای انجمن درفش شهداد ضمن اعلام اعتراض شدید به برگزاری مجدد رزمایش در کلوت‌های شهداد تقاضا داریم جلوی برگزاری رزمایش نیروی انتظامی استان کرمان در منطقه کلوت‌های کویر شهداد گرفته شود و مانور یاد شده در منطقه‌ای مشخص و خارج از کلوت‌ها برگزار گردد. آقای رئیس‌جمهور! دستوردهید رزمایش نیروی انتظامی درکلوت‌های شهداد لغو شود تا جدای از کلوتهای شهداد در ایران، این سرزمین صاحب تمدن و شگفتیها شاهد تخریب میراث فرهنگی و گردشگری نباشیم. بدون شک همه ما پشتیبان حرکت‌های هوشمندانه نیروی انتظامی هستیم و جانفشانی‌های نیروهای مخلص و سلحشور آن را در عرصه‌ای مختلف ارج نهاده و امنیت خود را مدیون آنان هستیم».

در همین حال رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهداد نیز با تایید انجام مانور توسط نیروی انتظامی در کلوت‌های شهدادگفت: «مکاتبه‌ای با این نمایندگی برای برگزاری مانور انجام نشده است اما اطلاعیه‌های برگزاری مانور را دیده‌ام. حجت ابراهیمی با اشاره به انجام مراحل اولیه ثبت کلوتهای شهداد و کویر به عنوان یک جاذبه ملی طبیعت‌گردی خواستار تغییر محل انجام این مانور شد.

همچنین یکی از اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهداد با مهم خواندن وجود امنیت در کلوت‌ها و مناطق گردشگری اظهارداشت: «ما از نیروی انتظامی می‌خواهیم مانور را در منطقه‌ای برگزار کند که به کلوت‌ها آسیب نرسد ضمن آنکه از لحاظ جغرافیایی محدوده برگزاری مانور مشخص باشد».

محمد شادمانی با اشاره به حضور گردشگران در منطقه کلوت‌های شهدادخاطرنشان کرد: «در صورت تکرار مانور اردیبهشت ماه صنعت گردشگری کویر دچاررکود خواهد شد».

عضو شورای اجرایی تشکل غیردولتی جوانان شهداد هم از نوشتن نامه‌ای به رئیس‌جمهور، استاندار کرمان و مسئولان دیگر استان خبر داد که در آن جوانان شهداد و اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی و مردم منطقه خواستار تجدیدنظر در خصوص محل برگزاری مانور شده‌اند.

عباس شاهرخی خواستار دخالت استاندار کرمان در موضوع و بررسی عواقب اجرای مانور در منطقه کلوت‌ها شد.

کلوت‌های شهداد عارضه‌های کلوخی هستند که در اثر فرسایش بادی و آبی به وجود آمده‌اند و زیباترین آنها در 40 کیلومتری شمال شهداد قرار دارند. شهداد در 93 کیلومتری شمال شرق کرمان واقع است. مانور اردیبهشت ماه نیروی انتظامی که منجر به تخریب تعدادی ازکلوت‌ها شد در 50 کیلومتری جاده شهداد-نهبندان و در نزدیکی جاده انجام شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین