کد خبر: ۸۵۵۱۷
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۳
همگرایی روسیه و ایران در موضوع هسته‌ای ایران بیشتر می‌شود

کلینتون: درباره ایران نباید وقت را تلف کنیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد مذاکراتش با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، آغازی تازه در بهبود روابط بین دو کشور است.

کلینتون گفت: «در مذاکرات روز جمعه وی با لاوروف علاقه متقابل آمریکا و روسیه به پیشبرد خلع سلاح هسته‌ای، بی‌ثباتی در افغانستان و نگرانی‌های فزآینده در خصوص توسعه هسته‌ای ایران مطرح شد».

کلینتون با اشاره به موضوع ایران، در کنفرانس خبری خود گفت: «نباید هیچ وقتی را تلف کرد ما برای تغییر حرف به عمل فورا اقدام می‌کنیم».

کلینتون اظهار داشت: «ایران در مقابل خواسته‌های جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم مقاومت می‌کند».

وزیر خارجه روسیه نیز با از تلاش دولت اوباما در برقراری روابط دیپلماتیک با ایران ابراز امیدواری کرد. لاوروف در عین حال اتهامات موجود را مبنی بر توافق تهران-مسکو برای انتقال و فروش تسلیحات مخالف قوانین بین‌المللی از روسیه به ایران رد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه خاطر نشان کرد: «این مذاکرات توافقنامه‌هایی رسمی در بر نداشت اما دو طرف به از سرگیری مذاکرات عدم تکثیر ابراز علاقه کردند».

وی در عین حال خاطر نشان کرد که روسیه و آمریکا درمورد تشکیل گروهی کاری برای ازسرگیری اجرای پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به استارت به توافق رسیده‌اند.

وی افزود: «اقدامات مقدماتی خوبی برای احیای پیمان استارت که پنجم دسامبر (پانزدهم آذر ماه) تاریخ آن پایان می‌یابد انجام شده است».

وی تصریح کرد: «ما قصد داریم تا پایان امسال به توافق دست یابیم و این مسئله در اولویت کاری دولت‌های آمریکا و روسیه قرار دارد».

هیلاری کلینتون همچنین گفت: «دو طرف در این مذاکرات به دیدگاهی مشترک درباره برنامه‌های واشنگتن برای استقرار بخش‌هایی از سامانه دفاع موشکی خود در اروپا دست یافته‌اند».

کلینتون همچنین از تمایل مسکو به اعطای اجازه برای انتقال محموله‌های غیر نظامی آمریکا از خاک روسیه به افغانستان قدردانی کرد.

کلینتون گفت: «دو طرف در این دیدار، نشستی بسیار سازنده در خصوص طیفی از مسائل داشتند که انتظار می‌رود در مذاکرات آینده مطرح شود»

بحران مالی در جهان این باور را در روسیه به وجود آورده است که ممکن است به کمک غرب نیاز داشته باشد.

ممکن است این‌طور به نظر بیاید که وزرای خارجه آمریکا و روسیه با یکدیگر سازگاری نداشته باشند. وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که درباره حمایت از متحدان تسلیم نخواهد شد و حمایت خود را کشورهایی نظیر گرجستان و اوکراین برای به عضویت در آمدن آنها در ناتو کاهش نخواهد داد.

حقیقت این است که آمریکا می‌خواهد با روسیه معامله کند و همکاری روسیه را در زمینه موضوعاتی نظیر برنامه جنجال برانگیز هسته‌ای ایران و دسترسی به منطقه جنگی در افغانستان جلب کند به همین منظور باید به صورت محرمانه دست از تعهداتی که موجب نگرانی روسیه شده است بردارد. گسترش ناتو و سپردفاع موشکی در شرق اروپا دو مورد از این تعهدات هستند.

روس‌ها و به خصوص افرادی که جنگ سرد را به خاطر دارند و می‌دانند چگونه این دوره در دهه نود خاتمه یافت، معتقدند غرب با روسیه به عنوان قدرت شکست خورده رفتار کرده است. بنابراین رنجش در بین بسیاری از مردم در این کشور وجود دارد.

روسیه اکنون به مانند اتحاد شوروی در دوران جنگ سرد از منافع ملی خود در مخالفت با غرب و آمریکا دفاع می‌کند. برنامه هسته‌ای ایران از جمله این موارد است. روسیه در حال حمایت از ایران برای ساخت راکتور آب سنگین در داخل ایران است. غرب از این موضوع مایوس شده است و از روسیه می‌خواهد تا همه همکاری هسته‌ای با ایران را متوقف کند اما موضوعات مختلفی در جهان وجود دارد که روسیه موضع مخالف با غرب داشته است.

روسیه از جهاتی به دنبال رابطه بهتر با آمریکا است زیرا این کشور از لحاظ اقتصادی قدرتمند نیست و بحران مالی جهانی این کشور را درهم شکست. صدها هزار نفر در این کشور بیکاری شدند و درآمد نفتی این کشور که بسیار به این درآمد وابسته است کاهش یافته است. بنابراین این باور تازه در روسیه به وجود آمده که ممکن است به کمک غرب نیاز داشته باشد و زمان آن نیست که دیگر در موضع مخالف قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین