کد خبر: ۸۵۵۷۱۲
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
بررسی رونق اقتصاد آمریکا با مشارکت زنان

پای سه زن در میان است

معمولا زنان از منظر اقتصادی جایگاه کمتری در قیاس با مردان دارند؛ اما در سال‌های اخیر در آمریکا با فروش میلیارد دلاری آثار سلبریتی‌های زن که درون‌مایه‌های زنانه نیز در آثار آنها نقش اساسی دارند، اهمیت نقش زنان در اقتصاد بیش از پیش شناخته شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد کنسرت‌های بیانسه، تیلور سوئیفت و حضور «مارگو رابی» در فیلم باربی یکی از عوامل رونق اقتصادی آمریکا محسوب می‌شود.
پای سه زن در میان است
آفتاب‌‌نیوز :

فیلم «باربی» ساخته گرتا گرویگ، «تور اراس» تیلور سوئیفت و «تور رنسانس» بیانسه سه رخدادی هستند که اقتصاد آمریکا را در سال 2023 تکان داده‌اند.

وال استریت ژورنال در گزارشی به بررسی اثر اقتصادی این سه اتفاق بر اقتصاد آمریکا پرداخته است. زنان در تابستان امسال به سالن‌ها هجوم آوردند و بلیت‌های رویدادهای مهم فرهنگی تنها شروع این اتفاق بود. گروه‌های دوستانه، مادران و دختران به کنسرت‌های بیانسه سفر کردند، لباس‌های صورتی باربی خریدند، و ناخن‌های خود را به خاطر تور موسیقی سوئیفت به رنگ‌های مختلف درآوردند. آنها بار دیگر با دوستان و خانواده‌های خود به سالن‌ها رفتند و میزان مصرف و خرید همه گروه‌ها را افزایش دادند. این وضعیت را می‌توان اثر فزاینده زنان بنامیم. هزینه‌های زنان نیروی قدرتمندی در اقتصاد ایالات متحده است که موفقیت تجاری مهمی را برای فیلم «باربی»، «تور رنسانس» بیانسه، و «تور اراس» تیلور سوئیفت به ارمغان آورد. برای اولین بار در بیش از 100 نمایش یک‌میلیارد دلار درآمد کسب شد. اقتصادهای محلی از مزایای جانبی که توسط فدرال رزرو در گزارش ژوئیه ذکر شده است، بهره‌مند شدند. برای مثال تور سوئیفت رونق صنعت هتلداری در منطقه فیلادلفیا را منجر شد.

پای سه زن در میان است

تابستان زنان

بلر کوهن، شریک و نماینده آژانس استعدادیابی یوتا ( ‌UTA)، آژانسی که نماینده گرتا گرویگ، نویسنده و کارگردان «باربی» است، گفت: «زنان همیشه یک نیروی اقتصادی بسیار دست‌کم‌گرفته‌شده بودند.» او گفت آنها تجربیات مشترک نسل‌ها را پذیرفته‌اند. اتفاقی را که رخ داده است نمی‌توان نوعی کنشگری نامید، اما آنچه واقع شده بیش از صرف سرگرمی بود. داغ‌ترین رویدادهای تابستان امسال جمعیتی را به خود جلب کردند که با یک موضوع مشترک شکل گرفته بودند: آثار هنری ساخته‌شده توسط زنان که از تجربه زن بودن صحبت می‌کنند. ستاره‌های بزرگ روی صحنه و پرده به نظر در دنیاهایی متفاوت هستند، اما داستان‌هایی را به اشتراک می‌گذارند که آشنا هستند. به گفته نماینده فروش بلیت ویوید سیتز، بیش از 80درصد از افرادی که برای دیدن سوئیفت و بیانسه بلیت خریدند، بیش از دو بلیت برای تورهای «اراس» و «رنسانس» خریداری کردند.

سایت فروش فاندانگو اعلام کرده است خرید سه بلیت یا بیشتر برای بزرگسالان، 27درصد از سفارش‌های بلیت فیلم «باربی» را تشکیل می‌دهد، در حالی که امسال 20درصد از کل سفارش‌های بلیت فیلم از طریق این سرویس بوده است. جودی گرسون، رئیس هیات‌مدیره و مدیر عامل گروه انتشارات موسیقی یونیورسال، ناشر سوئیفت، گفت: باربی، تیلور سوئیفت و بیانسه در زمانه‌ای که بسیاری از زنان احساس ناتوانی می‌کنند، داستان‌هایی از توانمندسازی زنان را به زبانی شیوا تعریف می‌کنند. او گفت: «اینها زنان قدرتمندی هستند که از مسوولیت‌پذیری نمی‌ترسند، ما ناخودآگاه دور آنها جمع شده‌ایم زیرا نیروی آنها به ما قدرت می‌دهد.» مدیران حوزه سرگرمی می‌گویند که از این پدیده‌ها درس‌هایی در زمینه برندسازی و بازاریابی می‌آموزند، مانند اینکه چگونه یک عروسک می‌تواند توسط زنان و مردان بزرگسال جذاب تلقی شود. نکته مهم دیگر اینکه یک برند یا هنر باید جرقه یک گفت‌وگوی فرهنگی را بزند تا به یک موفقیت فراری تبدیل شود. زمانی که پروژه‌ای به راه می‌افتد، یافتن راه‌هایی برای جذب گروه‌ها و تشویق حس اجتماعی برای کسانی که شرکت می‌کنند ضروری است.

اجراهای افسانه‌ای

برخی از مردان نیز بعضا به صورت گروهی به مراسمات مختلف می‌روند. آنها ممکن است هنگام رفتن به یک بازی ورزشی، پیراهن‌هایی با نام و شماره بازیکنان مورد علاقه خود بپوشند. آنها با هم به سینما می‌روند، اما تابستان امسال، این زنان بودند که بزرگ‌ترین گروه‌های تماشاگران سینما و کنسرت را گرد هم آوردند و کیف پول‌های خود را بارها و بارها روی آن تجربیات تا حدی غیرعادی باز کردند. کارولین اسلون، استاد اقتصاد در دانشکده سیاست عمومی هریس دانشگاه شیکاگو، می‌گوید: «مردم دور هم جمع می‌شوند، این به نوعی رویای این بازاریابان است، که شما کارشان را برایشان انجام دهید و همه دوستانتان را به سالن فیلم بیاورید.»

تیلور سوئیفت که با سرویس‌های استریم برای دریافت حق امتیاز بهتر دست و پنجه نرم می‌کند و به دنبال آن است که با ضبط مجدد آلبوم‌هایش به نام خود، درآمد حاصل از آلبوم‌هایش را به دست آورد، از برنامه معمولی کنسرت اراس سرپیچی کرد و هر بار ۳ ساعت و نیم اجرا کرد. لزلی اولنیک، مشاور تبلیغاتی تورهای جهانی در لایو نیشن، گفت فروش بلیت برای خانم‌ها در 25 تور برتر بیش از 400درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. طبق گفته فروشنده بلیت بازار ثانویه استاب‌هاب، فروش بلیت‌ تورهای بیانسه و سوئیفت، 66درصد از کل فروش 10هنرمند برتر تور در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. این گروه از زنان بیشتر برای بلیت این هنرمندان و دیگر نمایش‌های زنانه هزینه می‌کنند. به گفته استاب‌هاب، در میان 50 اثر برتر جهان، میانگین قیمت بلیت برای هنرمندان زن 660دلار است، درحالی‌که برای هنرمندان مرد 245 دلار است.

تغییرات اجتماعی

مری آیهیدریونی، یک مدیر برنامه ۲۷ساله در یک شرکت انرژی، قصد دارد دو بار بیانسه را در طول تور جهانی رنسانس خود ببیند، یک بار با دوستان و یک بار هم اعضای خانواده. او در اولین کنسرت در شهر زادگاهش فیلادلفیا با پسرعمویش و دوست نزدیکش 1200دلار برای یک بلیت VIP به علاوه حدود 300دلار برای آرایش و یک لباس جدید از جمله یک کلاه کابوی پارتی سیتی درخشان، نقره‌ای و حاشیه‌دار شبیه بیانسه هزینه کرد. او یک بلیت هواپیما برای دومین نمایش در آتلانتا در اواخر این ماه با گروهی از زنان خریداری کرد، اگرچه هزینه بلیت در آنجا بسیار کمتر بود. او قصد دارد در مجموع حدود 800دلار برای سفر آتلانتا هزینه کند. او گفته است: «این کنسرت‌ها لحظات جذاب تابستان من بودند.» برخی از هزینه‌های این رویدادها ناشی از تقاضای سرریز برای سرگرمی در طول همه‌گیری بود، زمانی که بسیاری از خانوارها در حالی که در خانه گیر کرده بودند، پول پس‌انداز کردند.

اقتصاددانان می‌گویند بخش عمده‌ای از تغییرات اقتصادی و جمعیتی که برای یک دهه یا بیشتر در جریان بوده‌اند، از افزایش دستمزد زنان و تغییر نقش‌های جنسیتی خانوار تا افزایش زنانی که در مراحل بعدی زندگی خود بچه‌دار می‌شوند عامل بروز پدیده اخیر بوده‌اند. طبق گزارش اداره آمار کار، متوسط درآمد هفتگی زنان در مشاغل تمام‌وقت و حقوق‌بگیر طی پنج سال گذشته 28درصد افزایش یافته و به 1001دلار در سه‌ماهه دوم سال جاری رسیده است. مشارکت نیروی کار در میان زنان 25 تا 54ساله از 5/ 74درصد یک دهه قبل به 4/ 76درصد در سال 2022 افزایش یافته است، در‌حالی‌که درصد زنان دارای فرزند زیر 18 سال که کار می‌کنند نیز در این دوره افزایش یافته است. میستی هگینس، اقتصاددان و استاد دانشگاه کانزاس، می‌گوید: «اکنون زنان به جای اینکه در مورد خرید کالاهای سنتی که به نوعی یک کالای عمومی برای خانواده است، تصمیم بگیرند، از منابع مالی خود برای خرید کالاها و تجربیاتی استفاده می‌کنند که برای آنها شادی می‌آورد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین