آفتابنیوز : آفتاب: بررسی لایحه بودجه سال 1388 كل كشور در مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شده است که بسیاری از کارشناسان نسبت به آثار تورمی این بودجه هشدار دادهاند و تنها امید باقی مانده را اعمال تغییرات وسیعتر در آن از سوی نمایندگان میدانند. اما بر اساس تجربه تا کنون تغییرات لوایح بودجه در مجلس بیش از 2 تا 3 درصد نبوده که در این صورت بودجه سال آینده را باید بودجهای غیرشفاف و غیر واقعی با کسری قابل ملاحظهای دانست.
به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب بر اساس اخبار رسیده از مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح بررسی کلیات بودجه سال 88 که روز یکشنبه برگزار شد، ابتدا «محمدمهدی مفتح» سخنگوی كمیسیون تلفیق گزارش این كمیسون درباره بودجه سال آینده را قرائت كرد و پس از آن هشت مخالف و هفت موافق لایحه بودجه به بیان نقاط ضعف و قوت آن پرداختند.
همچین بر اساس برنامه 2 مخالف و 3 موافق کلیات بودجه در جلسه عصر ایراد سخن خواهند کرد و پس از آن نیز مجلس در مورد کلیات لایحه بودجه سال 88 رای گیری كرده و بلافاصله وارد جزئیات لایحه بودجه خواهد شد.
اکثر کارشناسان و ناظران با توجه به فضای کلی مجلس هشتم معتقدند که کلیات بودجه 88 در رایگیری بعد از ظهر تصویب خواهد شد و نمایندگان نسبت به پیشنهاداتی که از سوی منتقدان و مخالفان این لایحه در مورد بودجه فصلی 3 دوازدهم مطرح است بیتفاوت خواهند بود.
مخالفان کلیات بودجه بر اساس این گزارش در جلسه صبح یکشنبه، نمایندگان مخالف با کلیات لایحه بودجه سال 88 کل کشور، تنظیم ناعادلانه اعتبارات در مناطق محروم، کسری بودجه، عدم تحقق درآمدهای نفتی، افزایش منابع درآمدی توسط کمیسیون تلفیق را به عنوان نکات منفی این لایحه برشمردند.
یونس اسدی نماینده مشکین شهر در این جلسه علنی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 88 اظهار داشت: «این لایحه کاملا ناعادلانه تنظیم شده است و به واقعیتهای مناطق محروم در این لایحه توجه نشده است».
وی گفت: «متاسفانه کمیسیون تلفیق از این ناعدالتی گذشته و بعضا به آن دامن زده است».
اسدی تصریح کرد: «آیا منصفانه است دست اندرکاران تهیه بودجه فقط 400 میلیارد تومان برای پروژههای عمرانی و زیر بناهای اقتصادی 18 استان در نظر بگیرند و این در حالی است که در اثر این بیتدبیری و کم توجهی به مناطق محروم در سایه مهاجرت این استانها مشکلات کلان شهرها گسترش مییابد».
عضو کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: «در کمیسیون تلفیق فقط توزیع ناعادلانه را تایید کردهاند. لایحه بودجه غیر مرتبط با برنامه چهارم تدوین شده است و در بودجه جاری هیچ ردیفی برای جبران خشکسالی به چشم نمیخورد، و این در حالی است که امروز خشکسالی به عنوان یک واقعیت اجتناب ناپذیر کشور را تهدید میکند».
وی ادامه داد: «دولتمردان به پدیده خشکسالی به عنوان یک پدیده جدی و خطرناک توجه نمیکنند».
اسدی گفت: «احتمال عدم تحقق منابع غیر نفتی، مغایر با قانون اساسی و افزایش تورم در پی افزایش قیمت حاملهای انرژی از دیگر نکات منفی بودجه است».
وی خاطر نشان کرد: «با رد کلیات لایحه بودجه یک سال از فرصت سوزی در مملکت جلوگیری خواهیم کرد امیدوارم همکاران سنت شکنی کرده و به کلیات رای منفی دهند و به لایحه دو دوازدهم که از سوی دولت ارائه می شود، رای دهند».
محمد رضا خباز سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز طی سخنانی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 88 کل کشور اظهار داشت: «بنده منکر نکات مثبت در لایحه بودجه نیستم، نکات مثبت وظیفه است و باید نکات منفی را برطرف کنیم».
وی افزود: «بودجه سال 88 دارای کسری فاحشی است حدود 44 هزار میلیارد تومان کسری و عدم تحقق در آمدهای پیش بینی شده دارد».
خباز با اشاره به تاکید موافقان لایحه با کاهش اتکا بودجه به درآمدهای نفتی گفت: «هیچ تفاوتی میان درآمد حاصل از فروش نفت، فروش داخلی نفت، مالیات معوقه عملکرد نفت و معاوضه نفتی با سالهای گذشته وجود ندارد و همه اینها نشان دهنده وابستگی به درآمدهای نفتی است».
سخنگوی کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: «در بودجه 88 متمم هم آورده شده است یعنی اگرهر بشکه نفت 37.5 دلار بفروش برود یک بودجه داریم واگر غیر این صورت باشد با یک بودجه دیگری مواجه خواهیم شد و منابع دیگری برای جبران کسری این بودجه در جای دیگری در نظر گرفته شده است».
خباز گفت: «در آغاز لایحه همکاران تاکید داشتند درآمدها واقعی نیست، اگر چنین است کمیسیون تلفیق چرا 24 درصد منابع درآمدی را افزایش داده است. از دیگر نکات منفی این است که ارتباط مستقیمی بین لایحه هدفمند کردن یارانهها که هنوز به تصویب مجلس نرسیده با لایحه 88 ایجاد کردند و این در حالی است که هدفمند کردن یارانهها باید دردی از درد مردم کاهش دهد نه اینکه دردی به دردهای آنها بیفزاید».
وی افزود: «مبنای علمی افزایش درآمدها کجاست؟ نامه رئیس جمهور به این معنی بود که یا به لایحه هدفمند کردن یارانهها کامل رای دهید یا سرنوشت را از بودجه جدا کنید. همکاران میدانند افزایش 20 هزار میلیارد تومان درآمد دولت، قیمت بنزین را 300 درصد و گاز را 600 درصد و برق را 400 درصد افزایش میدهد».
سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: «در رهنمودهای مقام معظم رهبری در رابطه با طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانهها به عدم شتابزدگی، کاهش آثار تورمی و فشارهای اقتصادی و اجماع کارشناسی و وفاق ملی تاکید شده است که باید در هدفمند کردن یارانهها به این تاکیدات توجه شود».
خباز تصریح کرد: «با این لایحه بالای 40 درصد تورم خواهیم داشت». وی خواستار آن شد که نمایندگان به کلیات لایحه جدا از هدفمند کردن یارانهها رای دهند و هدفمند کردن یارانهها، در مسیر جدا پیگیری شود».
دفاع موافقان از بودجه در این جلسه محمد کاظم حجازی در موافقت با لایحه بودجه گفت: «لایحه بودجه 88 از جامعترین لوایح بودجه دولت در سالهای اخیر است».
نماینده همدان افزود: «لایحه بودجه 88 به علت گنجانده شدن اثرات بحران جهانی اقتصادی، قانون اصل 44، طرح تحول اقتصادی در آن از جامع ترین لوایح بودجه سالهای اخیر است».
فرهاد دلقپوش نیز در موافقت با کلیات بودجه گفت: «در بودجه 88 کاهش اتکا به درآمدهای نفتی دیده میشود و سهم منابع نفتی از 64.1 به 39.4 درصد کاهش یافته است».
نماینده آستار رشد درآمد دولت از مالیاتهای عمومی را از دیگر نکات مثبت بودجه عنوان کرد و گفت: «جهت گیری طرحهای عمرانی با اولویت آموزش و بهداشت و درمان و آب و تاکید بر اتمام پروژههای نیمه تمام از مهمترین ویژگیهای بودجه سال آینده خواند».