سعید جلیلی در جمع دانشجویان حاضر در مراسم افتتاحیه دوره اسلام ناب، اظهار کرد: اگر بخواهیم حرکت دانشجویی را آسیبشناسی کنیم و به آنچه که قبل از این بوده است و آنچه که الان هست و آنچه که در آینده میتواند باشد نگاه کنیم، دو آسیب مهم وجود دارد که ححمیتواند به طور جدی به حرکت دانشجویی ضربه بزند که یکی انفعال و دیگری انحراف است. این آسیبها فرضی نیستند؛ متأسفانه نمودهای واقعی داشته و لطمهای جدی به حرکت دانشجویی وارد کردهاند. تثبیت در یک مسیر و انجام حرکت درست به معنای واقعی کلمه اهمیت دارد. این بحث نشان میدهد که برای هر حرکت، نیاز دارید که با روشنبینی حرکت کنید. نمیتوانید بدون نقشه، بدون برنامه، بدون هدف، بدون مبنا، بدون هیچ تصویر صحیحی از صحنه حرکت را شروع کنید. اگر در هر یک از این موارد، نقصی داشته باشید یا ایرادی وجود داشته باشد، خود را در آن حرکت شما نشان خواهد داد.
وی خاطرنشان کرد: حرکتهایی قبل از انقلاب به اسم مبارزه با آمریکا و موارد مشابه شروع شدند که امروز میبینید همان افرادی که از این شعارها شروع کردند، امروز از کاخ سفید سر در میآورند؛ این نشان میدهد این حرکتها از مسیر درست خارج شدهاند. در حرکتهای بعد از انقلاب، در همان تشکلهای بعد از انقلاب که در دفاع از انقلاب شکل گرفتند هم، شما این آسیبشناسیها را مشاهده میکنید که برخی از تشکلها و یا حداقل برخی از افراد این تشکلها، که مثلاً یک زمانی حرفهای خوبی میزدند و شعارهای خوبی داشتند، دچار انحراف شدهاند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: اول از همه این جلسات و مباحثات باید کمک کند تا مسیر درست شناخته شود و حرکت درست انجام شود و به سمتی درست و با مبنای درست حرکت کنیم.با چه برنامههای آمادگی و مقابله میخواهیم روبرو شویم؟ این توجه مهم است زیرا اگر از ابتدا برنامهریزی کنیم و آمادهباش مناسبی داشته باشیم، غافلگیر نمیشویم. اگر امروز قصد داریم در عرصههای مختلف حرکتهایی را انجام دهیم، این حرکتها در چه زمینهها و جنبههایی باید انجام شود؟ چگونه باید برنامهریزی کنیم؟ اینجا انفعال نباید وجود داشته باشد. اگر انحرافی سراغ ما نیامده است، انفعال هم نباید در اینجا وارد شود. چه کارهایی را به عنوان وظیفه باید انجام دهیم؟ چه مسئولیتهای بزرگی بر عهدۀ من و شما قرار میگیرد؟
جلیلی یاداور شد: سه اقدام در اردو برای عملیات وظیفۀ ماست که بنشینیم و در حد توان خود نقاط ضعفی را که در جامعه وجود دارند تلاش کنیم تشخیص دهیم و تصحیح کنیم. همچنین باید به نقاطی که مورد غفلت واقع شدهاند و نادیده گرفته شدهاند، توجه کنیم و جامعه را آگاه سازیم. برنامههای عملیاتی میتوانند برای این منظور تعریف شوند. مانند گفته شهید بهشتی که دانشجو موذن جامعه است، ممکن است در برخی مواقع نیاز باشد که شما این نقاط ضعف و مسائل مورد غفلت را به صدا درآورید و جامعه را به آنها توجه دهد. آنگاه این برنامههای عملیاتی، اردوها و برنامههای تشکیل شده میتوانند معنی و اهمیتی داشته باشند. اولاً لازم است که افراد مبنای درستی را بشناسند و با این مبنا حرکت کنند تا راه درستی را طی کنند. ثانیاً باید از امتداد مبنا آگاه شوند و در صحنههای سیاست و ساحت جامعه حضور پیدا کنند. ثالثا نیاز است که برنامههای عملیاتی تعریف شود تا بتوان به اهداف اندیشهای دست یابید. بر اساس این طرحریزی است که ما در این اردو به مدتی معین (یک روز، دو روز، یا تا چند هفته) حضور داریم و بر اساس این اقدام، یک جبهه عملیاتی شکل میگیرد.
وی افزود: در مقابل نیز جبههای برای هجمه علیه شما وجود دارد و در آن اهدافی را دنبال میکند. این یک صحنه و میدان واقعیست، باید بدانیم که در این میدان چه عملی باید انجام دهیم و چه برنامهای برای خود تعریف میکنیم. سیمرغی که انقلاب اسلامی را به قله میرسانند خود شمایید هدف اصلی این است که جامعه و تشکلهای دانشجویی زنده باشند و به جای بیتفاوتی، حرکت و پویایی داشته باشند. برگزاری این جلسات به این علت است که افراد جامعه در همفکری و با ارادۀ یکپارچهای با هم، برنامههای عملیاتی و پیشرفتهایی را برای رسیدن به کمال و نقطۀ ارتقاء تعریف کنند. ویژگی انقلاب اسلامی این است که به حداقلها اکتفا نمیکند و به قلهها نگاه میکند. آن سیمرغی که میآید و مسائل را حل میکند، آحاد جامعه هستند، این سیمرغ خود شما هستید که زمانی که جمع میشوید این اردو اهمیت پیدا میکند.
جلیلی خاطرنشان کرد: در برنامۀ هفتم مأموریت دانشجو و دانشگاه و تشکلهای عملی را برای تحقق اهداف برنامههای ملی تعریف کنید رسیدن به اهداف انتزاعی نیست بلکه در عینیات هدفگذاری درحال شکلگیری است. گاهی من مسئلهای میگویم گاهی شما موضوعی را بیان میکنید، اما یکوقت هست که در سطح ملی، کشور در حال نگارش یک برنامه باعنوان برنامۀ هفتم است که ریلگذاری پنج سال کشور را بههمراه دارد. سؤال من این است که نسبت دانشگاه، اساتید، دانشجویان و تشکلها بهویژه تشکلهای علمی با برنامه هفتم چیست؟ نقاط قوت، ضعفها و نقصها در این برنامه کجاست؟ اینجاست که دانشگاهها و تشکلها در این مسئله باید بایستند تا به این موضوع که سرنوشت هشتادمیلیون نفر یک جامعه را میخواهد رقم بزند، پرداخته شود.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یکی از موضوعات مهم مربوط به تعریف مأموریت برای دانشگاهها به منظور تحقق اهداف برنامههای ملی بود. این موضوع هم حق و هم تکلیف دانشگاهها و مسئولیت آنها در تحقق اهداف ملی است. دانشگاهها با ظرفیتهای بزرگ اساتید و دانشجوها، همچنین فعالیتهای علمی و پژوهشی، باید نقش مشخصی در تحقق اهداف برنامههای ملی ایفا کنند. برای این منظور، لازم است تعریف دقیقی از نقش دانشگاهها در این زمینه ارائه شود که این تعریف شامل جنبههای مختلف مانند اشتغال، ارزآوری و دیگر موارد مرتبط با تحقق اهداف ملی است. باید مشخص شود هر دانشگاه چه نقشی در تحقق اهداف ملی دارد و آیا این نقش به صورت کامل تعریف شده است یا نیاز به تعریف و اجرای جدید دارد.
وی در پایان گفت: خواسته و سؤال من از شما این است که در این جلسات که یک فرصت و غنیمت ارزشمند هستند که جوانانی چنین با انگیزه و دارای نگاههای و رویکردهای خوب دورهم جمع میشوند، آیا هرکدام از ما کارهای لازم را به میزان وسع خود انجام دادهایم؟ هرکدام از ما به اندازه وسعمان به اهداف خود در هر زمینه یا موضوعی پرداختیم یا خیر؟ این جلسات یک فرصت مناسب هستند تا این وسع را تجمیع کنیم و به کارها و بحثهای موضوعی که مطرح شدهاند، بیشتر توجه کنیم. تا به یک جمعبندی برسیم و در عرصههای مختلف مثل اجتماع، سیاست، دانشگاه، محله و شهر، یا حتی در سطح ملی بتوانیم، در حرکت انقلاب که باید با قوت پیش برود، نقش خود را ایفا کنیم.