کد خبر: ۸۵۶۶۵۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵

۱۴ عامل آتش‌سوزی‌های اخیر مریوان به مراجع قضایی معرفی شدند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: ۱۴ عامل آتش سوزی‌های اخیر مریوان به مراجع قضایی معرفی شدند که یک نفر عامل عمدی بود.
۱۴ عامل آتش‌سوزی‌های اخیر مریوان به مراجع قضایی معرفی شدند
آفتاب‌‌نیوز :

بهزاد شریفی پور روز سه شنبه در نشست خبری در سنندج اظهار کرد: از این تعداد ۱۲ نفر در ذغال‌گیری فعالیت داشتند و یک نفر کار حمل ذغال را انجام می‌داد.  این افراد چهار روز بعد از وقوع آتش‌سوزی‌های اخیر بازداشت شدند و ۳۴ کوره ذغال‌گیری منهدم، ۱۰۱ کیسه ذغال و ۲ دستگاه حامل آن توقیف شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: ورود سه فروند بالگرد برای اطفای آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی مریوان، در کشور بی نظیر بود.

شریفی پور با بیان اینکه آتش سوزی در "ئاسنه وه" از سمت عراق شکل گرفته و به خاک ایران نفوذ کرده بود، ادامه داد: همه تجهیزات از جمله ۴۰ دستگاه دمنده و و ۱۵ دستگاه خودروی کمک‌دار در مریوان به همراه ۷۰ پرسنل کارآمد منابع طبیعی استان از همه شهرستان‌ها بکار گرفته شد.

شریفی پور ادامه داد: در بررسی میدانی آتش سوزی‌ها مشخص شد که انسان در ۹۰ درصد آتش سوزی عرصه‌های طبیعی نقش دارد و ۳۰ درصد بصورت عمدی است. در طول سه روز آتش سوزی جنگل‌های مریوان ۷۰ پرواز با ۲۸۰ هزار لیتر آبگیری انجام گرفت و با ورود بالگرد سوم در روز سوم، مدت زمان آبگیری از ۱۷ دقیقه به ۶ دقیقه کاهش یافت.

طرح جامع مدیریت منابع طبیعی و گردشگری در صلوات‌آباد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در ادامه به اجرای طرح جامع مدیریت منابع طبیعی و گردشگری در صلوات‌آباد سنندج اشاره کرد و افزود: سه هزار و ۵۸۰ هکتار در قالب این طرح با دارا بودن اسناد بالادستی تعریف شده که ۲ هزار و ۱۸ هکتار از این میزان خارج از حریم شهرسازی و در اختیار منابع طبیعی است.

شریفی‌پور با بیان اینکه گنجایش آبیدر برای پذیرش شهروندان و گردشگران اشباع شده اشت، افزود: به همین منظور باید مدیریت لازم برای برخورداری مردم از ظرفیت فضای سبز فراهم شود که با توجه به استقبال شهروندان، گردنه صلوات آباد بستر مناسبی برای این منظور است. در قالب این طرح، ۵۳ هکتار به عنوان تفرجگاه موقت، ۳۳.۵ هکتار جنگل کاری حاشیه جاده، هزار و ۸۲ هکتار برای تقویت پوشش گیاهی، ۱۶ هکتار برای ایجاد مکان‌های ورزشی و نیز بخش‌هایی به عنوان اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در نظر گرفته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان از تولید سه میلیون و ۱۰۰ اصله نهال در اقلب طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور در استان خبرداد و گفت: از این تعداد ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار اصله در صلوات آباد غرس می‌شود.

اختصاص یک میلیارد تومان برای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان هم با بیان اینکه سال گذشته یک میلیارد تومان برای تهیه ۴۰ دستگاه دمنده از محل مسوولیت اجتماعی معدن داران خریداری شد، افزود: از این تعداد ۲۰ دستگاه به مریوان اختصاص یافت که از اماکن بحرانی به شمار می‌رود.

سعید کریمی با بیان اینکه بعد از آتش سوزی‌های گسترده اخیر در مریوان مقرر شد که وزارت جهاد کشاورزی ۲۰۰ دستگاه دمنده، کوادکوپتر و سنسور‌های حساس به دود را تهیه و در اختیار استان قرار دهد.

وی به نقش انجمن‌های زیست محیطی در زمینه مقابله با بحران‌ها اشاره کرد و گفت: نشست‌های مستمری با این سمن‌ها برگزار شده و قرار است پایگاه اطفا آتش در مریوان راه اندازی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان از استقرار ۲ شعبه برخورد با تخلفات منابع‌طبیعی و محیط زیست در مریوان خبر داد و گفت: ستاد مدیریت بحران استان به شورای عالی مدیریت بحران کشور پیشنهاد داده تا عرصه‌های طبیعی تخریب شده ناشی از بلایای طبیعی و غیرطبیعی قابلیت واگذاری نداشته باشد و تنها برای احیای آن تلاش شود. امسال آتش‌سوزی ناشی از رزمایش در مرز‌های استان نداشتیم و تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که در صورت برگزاری هر مانور، تیم‌های اطفای آتش و عملیات نیز حضور داشته باشند.

۱۲ مرداد بود که بخش وسیعی از جنگل‌های مریوان در بخش خاو و میرآباد و سه نقطه مرزی (ده‌ره‌وه ران، ئاسنه وه) و جاده مریوان- سقز (گوماره‌له‌نگ) دچار حریق و پس از سه روز مهار شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین