انتخاب یک مهد کودک مناسب و اصولی میتواند تاثیرات مطلوبی هم برای فرزندان و هم برای خانوادهها داشته باشد، اما گاهی شاهدیم که برخی مهدهای کودک با رعایت نکردن استاندارها مشکلاتی را برای افراد ایجاد میکنند.
از طرفی برخی مربیان مهد کودک به دلیل مشکلات مالی و نداشتن امنیت شغلی انگیزه کافی برای کار ندارند و بیشتر مواقع میخواهند به صورت کوتاه مدت فعالیت کنند که این موضوع میتواند تاثیرات مخربی بر روحیات کودکان در پی داشته باشد.
فرشته یکی از مادرانی است که به علت شاغل بودن فرزند خود را به مهد کوک گذاشته و در گفت و گو با ایسنا، میگوید: با توجه به اینکه کار با کودک، کار بسیار تخصصی است و نیاز به آشنایی با روحیات و خصوصیات هر کودک دارد بنابراین مربیان مهد علاوه بر علاقه به حوزه کودک، به روانشناسی کودک نیز باید اشرافیت داشته باشند، اما متأسفانه بسیاری از مهدهای کودک از مربیان کمتجربه و با رشتههای نامرتبط استفاده میکنند.
او ادامه میدهد: باتوجه به اینکه کودک من ساعت شش صبح به مهد کودک برده میشود صبحانه، میان وعده و ناهار را به همراه خود به مهد کودک میبرد اما متاسفانه وقتی فرزندم از مهد کودک برمیگردد تغذیهای که برای او گذاشتهایم دست نخورده برمیگردد، این نشان دهنده آن است که مربی توجه چندانی به تغذیه کودکان نداشته و شاید به این دلیل باشد که تعداد کودکان در هر کلاس زیاد هستند و مربی به خوبی نمیتواند رسیدگی کند.
فرشته خاطرنشان کرد: به نظر بنده محیط برخی مهدهای کودک برای رسیدگی به کودکان کم سن و سال باید امن باشد و محیط بزرگی را برای بازی کودکان در نظر بگیرند تا کودک به راحتی بتواند بازی کرده و انرژی خود را تخلیه کند، پس باید مسئولین به این موارد به خوبی توجه کنند که مکان مناسب در اختیار مهد کودکها قرار گیرد.
این مادر میگوید: در کنار این مشکلات خوشبختانه از زمانی که فرزندم به مهد کودک میرود، روابط اجتماعی بهتری برقرار میکند و بازیهای او همچون ساخت کاردستی هدفمند شده است.
در ادامه فاطمه مادر یکی دیگر از کودکان مهدکودکی میگوید: به دلیل اینکه من و همسرم کارمند هستیم و کسی نیست که از فرزند ما نگهداری کند، هر روز فرزند خود را از ساعت هفت صبح تا چهار بعدازظهر به مهد کودک میسپاریم.
فاطمه ادامه میدهد: فرزند من قبل از رفتن به مهد کوک نمیتوانست کارهای شخصی خودش را انجام دهد که خوشبختانه با رفتن به مهد کودک، مهارت انجام کارهای شخصی را کسب کرده و همچنین با بازی کردن با کودکان هم سن وسالش توانسته جسورانهتر از خود دفاع کند و بسیاری از مهارتها را از کوکان هم سن وسالش آموزش ببیند.
وی افزود: در برخی مواقع برای توانمندسازی کودکم نمیدانستم چگونه به آن آموزش دهم تا متوجه شود و تشخیص دهد اما اکنون کودکم به من آموزش میدهد چگونه با او رفتار کنم و این رفتارها را از هم سن و سالانش آموزش میبیند و به من هم آموزش میدهد.
فاطمه تصریح کرد: کودک من از وقتی که به مهد کودک رفته همبازیهای بیشتری پیدا کرده است، به نظر بنده مهد کودکها میتوانند به ارتقای مهارتهای اجتماعی و تقویت هوش کودکان کمک کنند.
این مادر افزود: با توجه به اینکه مهد کودکها مزایای خوبی برای رشد خلاقیت و مهارت آموزی کودک دارند اما گاهی بدآموزیهایی هم برای کودکان به همراه دارد، به عنوان مثال استفاده از کلمات نامناسب و رفتارهای نامناسب که از سایر کودکان آموزش میبینند.
فاطمه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مهد کودکها شهریه قابل توجهی دریافت میکنند اما مکان و وسایل مناسبی در اختیار کودکان قرار نمیدهند و همچنین به هر دلیلی مربیان مهد چند ماه یکبار تعوض میشود و کودک به مربی خود وابستگی احساسی پیدا کرده است و با تغییر مربی کودک آسیب روحی میبیند و دیگر تمایلی به رفتن به مهد کودک ندارد.
در ادامه مینا مربی یکی از مهدهای کودک درباره وضعیت اشتغال خود به ایسنا میگوید: مهمترین مشکلات مربیان مهد کودک نداشتن بیمه و حقوق ثابت است. از نظر اقتصادی مربیان مهد تامین نمیشوند، با وجود اینکه آموزش به کودکان بازیگوش بسیار سخت است ولی به دلیل علاقه به کار خود این شغل را ادامه میدهند.
مینا ادامه میدهد: علاوه بر سختی کار با کودکان، بخشی از کار را به منزل میبریم. به عنوان مثال مربی مهد کودک با ساختن کاردستی بسیاری از آموزشها را به کودکان نشان میدهند اما وقت ساخت کاردستی در مهد کودک وجود ندارد و مجبور میشویم در منزل انجام دهیم.
این مربی مهد کودک با اشاره به اینکه مربیان مهد کودک تعطیلات تابستانه ندارند، تصریح کرد: گاهی برای یک مرخصی چند ساعته با مدیر مهد کودک باید چند ساعتی بحث کنیم و این موضوع انگیزه کاری ما را از بین میبرد و دائما دنبال پیدا کردن شغل دیگری هستیم.
مینا با اشاره به اینکه بیشتر مربیان مهدکودک مجبورند روزانه چند ساعت هم در محل کار سرپا بایستند به همین دلیل در معرض مشکلات زانو، کمر و بیماریهایی مانند واریس قرار میگیرند، افزود: مربیان با اینکه کارهای سختی انجام میدهند و دچار برخی از بیماریها میشوند بیمه ندارند که بتوانند از تسهیلات بیمه ای برای درمان استفاده کنند.
این مربی مهد کودک گفت: وقت گذراندن با یک کودک خردسال و بهانهگیر و بازیگوش واقعا علاقه میخواهد اما بسیاری از مربیان باتوجه به مشکلاتی که دارند با علاقه و انگیزه کار نمیکند و این باعث میشود توجه لازم را به کودکان نکنند.
در ادامه آرش یدالهی رییس اداره پیش دبستانی و ابتدای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سالهای اخیر مجوز تاسیس کودکستانها را سازمان بهزیستی صادر میکرد و اکنون صدور مجوز بر عهده آموزش و پرورش است، گفت: برای سال تحصیلی اینده تمام افرادی که میخواهند در این حوزه فعالیت کنند باید مجوز فعالیت داشته باشند که یکی از شاخصهای اعطای مجوز فعالیت متناسب بودن فضای کودکستانها است و ساختمانی که پیشبینی شده باید تاییده استحکام و تاییده سازمان نظام مهندسی، سازمان بهسازی و شبکه بهداشت را داشته باشد و اسناد در سامانه بارگذاری شده تا اجازه فعالت به کودکستان داده شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از خانوادهها از محیط کودکستانها رضایت ندارند، گفت: در سالهای گذشته کودکستانها میتوانستند در یک زیر زمین یا خانه قدیمی احداث شوند اما در سال جدید باید استانداردها را رعایت کنند.
یداللهی با تاکید بر اینکه مربیانی که خارج از فیلترها وارد کودکستانها میشوند باید آموزشهای مورد نیاز را بگذرانند، تصریح کرد: باید خانوادهها مطالبهگر باشند و در خصوص مربیان و تخصصها جستجو کنند.
رییس اداره پیش دبستانی و ابتدای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه تمامی مربیان باید گواهیهای آموزشی مرتبط را طی کرده باشند، خاطرنشان کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای موسسین، مدیران و مربیانی که با رشته غیرمرتبط مشغول به فعالیت هستند دورههای تخصصی برگزار میکنند.
وی در پاسخ به سوال برخی از مربیان که حقوق و بیمه اداره کار دریافت نمیکنند و این موضوع بی انگیزگی را در فعالیت انها بهجود آورده است، اظهار کرد: اداره آموزش و پرورش تابع اداره کار است و کودکستانها باید متناسب با شرایط قانون اداره شوند، هر چه برای کارفرما و کارگر در مدارس غیر دولتی دیده میشود برای کودکستان ها هم باید اعمال شود.
رییس اداره پیش دبستانی و ابتدای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: کسانی که به عنوان مربی یا مدیر وارد مجموعه کودکستانها میشوند الزاما باید یکسری شاخصها را داشته باشند، این شاخصهای تخصصی و عمومی هم طبق دستور کودکستانها تعریف میشود.
یدالهی در ادامه بیان کرد: اکثر مربیان که در کودکستانها مشغول به کار هستند، به دلیل اینکه شاخصهای مورد تایید را ندارند، قرارداری با آنها منعقد نمیشود.
وی ادامه داد: بسیاری از مربیان به دلیل اینکه شراط اولیه داشتن مدرک فوق دیپلم یا لیسانس کودکیاری را ندارند و با مدرک غیر مرتبط مشغول به کار میشوند حقوق و مزایای قانون کار دریافت نمیکنند.
رییس اداره پیش دبستانی و ابتدای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید با جلسهای که با مسئولین اداره کار برگزار شد، شرایط و حقوق و مزایای مربیان کودکستانها مشخص شد و مدیر و موسس مهد کودک که خارج از چارچوب عمل کرده باشند به شورای نظارت استان معرفی میشود و متخلف باید پاسخگو باشد.