کد خبر: ۸۵۷۲۴
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۱:۴۴

گورباچف: همچنان کافر هستم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق بر اهمیت توجه روسیه به کشورهای همسایه قدرتمند خود از جمله ایران، هند و چین تاکید کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، میخائیل گورباچف درباره علت تمرکز غرب روی روسیه به جای دیگر کشورهای قدرتمند جهان از جمله چین و هند و برزیل گفت: «علت مربوط به چگونگی درک غربی‌ها از روسیه است. روسیه تاریخی با شکوه و منابعی فراوان دارد و کشوری است که هنوز سلاحهای قوی دارد از این رو موضع روسیه در خصوص مسائل اهمیت زیادی دارد».

وی افزود: «گرچه همکاری روسیه با اروپا و آمریکا مهم است اما این کشور همسایگان دیگری نیز دارد از جمله ایران، ترکیه، هند و چین که باید به آنها نیز توجه کند». 

گورباچف به عنوان تنها شخصیت سیاسی روسیه که به رسمیت شناختن ابخازی و اوستیای جنوبی را نادرست خواند، گفت: «روسها و گرجی‌ها در طول تاریخ روابط خوبی با یکدیگر داشته و روابط فرهنگی آنها بسیار ریشه‌دار است و هم اکنون حدود یک میلیون گرجی در روسیه زندگی‌می کنند».

او یادآور شد: «پس از پایان جنگ جهانی دوم، انگلیسی‌ها‌ می‌خواستند نژاد آلمان را از بین برده و محو و نابود کنند و آمریکایی‌ها نیز‌می خواستند آنها را به چندین کشور تجزیه کنند در صورتی که ما طرفدار آلمانی متحد بودیم».

گورباچف پیشنهاد کرد: «اگر طبق مدل اتحادیه اروپا، اتحادیه‌ای تشکیل شود که کشورهایی نظیر اوکراین، بلاروس و گرجستان در آن باشند، در ان صورت بسیاری از اختلافات حل خواهد شد. البته این مسئله به این زودی تحقق نمی پذیرد بلکه به مرور آنهایی که با وحدت این کشورها مخالف‌اند کنار خواهند رفت».

آخرین رئیس‌جمهور اتحاد جماهیر شوروی گفت: «البته منظور از اتحادیه این کشور تبدیل آنها به یک کشور و حکومت واحد نیست بلکه هدف بیشتر گسترش همکاری‌های اقتصادی است».

وی تصریح کرد: «من در کتابهایم بارها تاکید کرده‌ام که ‌می‌شد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی جلوگیری کرد».

گورباچف در عین حال افزود: «البته نظر سنجی‌ها نشان‌ می دهد بیشتر مردم جمهوریهای استقلال یافته حاضر به بازگشت به دوران سابق نیستند؛ با وجود این همکاریهای اقتصادی موضوعی است که ‌می تواند این کشورها را به یکدیگر نزدیک کند و دیگر نیازی نباشد که آنها در خاک خود علیه یکدیگر سامانه‌های موشکی مستقر کنند».

رهبر شوروی سابق در پایان گفتگوی ویژه با شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه درباره دین خود گفت: «من هر جا که‌ می‌روم از اماکن مذهبی کلیسا، کنیست، معبد بودائیان و مسجد دیدن‌ می‌کنم زیرا آنها را بخشی از فرهنگ مردم ‌می‌دانم؛ اما این به معنی اعتقاد به خدا نیست و من همچنان به خدا اعتقادی ندارم و کافر هستم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین