کد خبر: ۸۵۷۶۷
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۹
از سوی کمیته ناظر بر تحریم‌های ایران مطرح شد

اتهام سازمان ملل به ایران درباره نقض تحریم‌های تسلیحاتی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کمیته شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه ایران را به نقض تحریم‌های تسلیحاتی و  انتقال مواد و قطعات تسلیحاتی به خارج از کشور متهم کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، «یوکیو تاکاسو» سفیر ژاپن در سازمان ملل که ریاست کمیته شورای امنیت برای نظارت بر تحریم‌های ایران را نیز بر عهده دارد، در گزارش خود اظهار داشت: «در 3 فوریه نامه‌ای از یکی از اعضا مبنی بر تحقیق درباره کشتی حامل سلاح با پرچم این کشور دریافت شد».
 
کشور قبرس در این تاریخ مدعی شد که کشتی توقیف شده «مونچه گورسک» با پرچم قبرس تحت اجاره ايران و در حال حمل تسلیحاتی بوده که برخلاف قطعنامه سازمان ملل است.

قبرس کشتی حامل اسلحه ایران را توقیف کرد 

این مقام سازمان ملل افزود: «کمیته، ششم فوریه در پاسخ به این نامه اعلام کرد انتقال مواد ناقض قطعنامه 2007 (تسلیحات متعارف) از ایران به هر کشوری ممنوع است». 

این قطعنامه به دلیل عدم توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران توسط 15 عضو شورای امنیت به تصویب رسید.

تاکاسو به شورا گفت: «کمیته نامه‌ای را در 9 مارس به کشورهای عضو ارسال کرده و از آنها درخواست کرده تا 10روز آینده هر اطلاعات مربوط به این موضوع را در اختیار کمیته قرار دهند».

 وی در ادامه گزارش خود درباره جزئیات مقصد این کشتی و کشوری که این کشتی را ضبط کرده صحبت کرد. آن‌طور که در گزارش تاکاسو ادعا شده، مقصد این کشتی سوریه بوده است. 

در این زمینه کمیته شورای امنیت نامه‌هایی را به ایران و سوریه ارسال داشته و خواستار توضیح شده است.
 
«سوزان رایس» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: «واضح است ایران هنوز نسبت به تعهدات بین‌المللی خود در ارتباط با پرونده هسته‌ای و قطعنامه‌های صادر شده پایبند نیست». 

رایس از این کمیته درخواست کرد در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد. 

نماینده انگلیس، «جان سایرز» نیز از اقدام قبرس استقبال کرد و گفت در انتظار توضیحات ایران و سوریه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین