کد خبر: ۸۵۷۹۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۳

ارتحال یادگار امام

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی در 24 اسفند سال 1324 شمسی در بیت علم و عرفان و فضیلت و مجاهدت، در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود. 

دوره‌های تحصیل ابتدایی و متوسطه را در قم به پایان رساند. سالهای پایانی دوره دبیرستان او مصادف با قیام 15 خرداد شد. پس از آن به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و بعد از تبعید امام خمینی، در سال 1345 مخفیانه برای دیدار پدر عازم نجف شد و در همان جا به دست پدر، به سلک روحانیت درآمد.
 
چندی بعد به وطن بازگشت و با ایجاد ارتباط‌های مطمئن در میان عناصر انقلابی و رهبر انقلاب، ‌به سازماندهی نیروهای فعال مذهبی پرداخت و ضمن انجام این فعالیت‌ها، ‌با جدیت تمام به کسب علوم و معارف دینی و ضروری روی آورد. 

پس از طی دوره مقدماتی و متوسطه حوزه، ‌سطوح عالی را نزد اساتید بزرگی همچون آیت‌الله سلطانی طباطبائی(‌پدر همسر مکرشان)،‌ آیت‌الله حاج مرتضی حائری و آیت‌الله شبیری زنجانی سپری کرد. در سال 1356،‌ برخی از همرزمان ایشان توسط ساواک دستگیر شده و ارتباط آنان با وی آشکار شد. از این رو مخفیانه ایران را ترک نموده و به نجف می‌رود. در همین سفر، فاجعه رحلت برادر بزرگوار ایشان آیت‌الله سید مصطفی خمینی به وقوع پیوست.


 حاج سید احمد پس از شهادت برادر بزرگوارش آیت الله سید مصطفی خمینی، مسؤولیت اصلی ارتباط امام امت با یاران انقلاب را به عهده گرفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از استقرار نظام اسلامی، این ارتباط را کاملاً حفظ نمود و در تمامی لحظات در کنار حضرت امام بود. 

ایشان در پاریس، علاوه بر مقابله با جریان‌های سیاسی منحرف از خط امام و برنامه‌ریزی دقیق برای تنظیم امور بیت و دفتر امام در نوفل لوشاتو، رسالتی مهم بر عهده داشت که تجربه کافی آن را قبلاً طی سالهای مبارزه در ایران آموخته بود. این رسالت مهم، برقراری ارتباط های گسترده و لازم بین اقشار مختلف جامعه انقلابی ایران و رهبری انقلاب در خارج از کشور بود. 

ایشان پس از ورود به کشور و پیروزی انقلاب اسلامی، همانند گذشته زمینه‌های لازم را برای هدایت امور انقلاب و تنظیم بیت و دفتر امام و تأمین شرایط برای ارتباط های گسترده امام با مردم و مسؤولان که روزانه در نوبت های متوالی به دیدار امام می شتافتند، فراهم می نمود. 

وی به عنوان رییس دفتر امام، بخشی از مسؤولیت های خطیر ایشان را بر عهده گرفت و در خلال این مدت، با قوت و به خوبی، از ایفای وظایف محوله بر آمد.

همچنین با شروع جنگ، کسب اطلاعات دقیق روزمره از آخرین وضعیت جنگ و آخرین اخبار از شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه و موضع‌گیری افراد و گروه‌ها در قبال جنگ، تنظیم و جمع بندی اطلاعات و رساندن به موقع این اخبار به حضرت امام، مسؤولیتی بود که مرحوم حاج احمد خمینی آن را با مدیریت عالی خود انجام می داد. 

ایشان پس از رحلت جانگداز حضرت امام خمینی (ره)، به عضویت مجلس خبرگان رهبری و نمایندگی مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت کشور برگزیده شد و تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی را بر عهده گرفت و بسیاری از کتاب‌ها و نوشتارهای امام را به زیبایی منتشر نمود. 

ارتباط حاج سید احمد با مقام معظم رهبری بسیار گرم و زبانزد همگان بود و از یاران صدیق رهبر انقلاب و مورد احترام همه ملت ایران بود. 

این روحانی سرانجام پس از تحمل چند سال غم جانکاه دوری پدر که مهلک‌ترین خبر به جسم و روح ایشان بود،‌ پس از چند روز بیماری حاد، در شامگاه 25 اسفند 1373 مصادف با 1416 قمری در سن 49 سالگی دار فانی را وداع گفت و طی مراسم باشکوهی در جوار مزار پدر ارجمندش به خاک سپرده‌شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین