در ۱۹ آبان ۱۴۰۰ محمد خزاعی، معاون سینمایی طی حکمی حبیب ایل بیگی را به سمت معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی منصوب کرد. او در سازمان سینمایی وظیفه مدیریت موثر در تشکیل و نظارت بر حسن جریان امور در شوراهای پروانه ساخت و نمایش را بر عهده دارد.
حبیب ایل بیگی، حیات دوباره سینما پس از دو تهدید کرونا و اغتشاشات را یکی از موفقیتهای دولت سیزدهم عنوان کرد و از آمار امیدوارکننده تعداد فیلمهای اکرانشده و مخاطبان سالنهای سینما گفت.
متن این مصاحبه در ادامه آمده است.
آقای ایلبیگی در زمانی که دولت سیزدهم کارش را آغاز کرد، سینمای ایران با توجه به شیوع پاندمی کرونا به لحاظ تولید و اکران چه وضعیتی داشت؟
دولت سیزدهم در حالی کارش را شروع کرد که ما دو سال تعطیلی سینما را گذرانده بودیم. در همه جای دنیا مردم به دلیل کرونا و ترسی که از حضور در جاهای شلوغ داشتند به سینما نیامدند. خوشبختانه با واکسیناسیون و اتفاقاتی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ افتاد و فیلمهایی که اکران شد، کم کم سینماها راه افتاد.
در طول دوران کرونا، پلتفرمها که رقیب سینما بودند بسیار رشد کردند. یک جایگزینی برای سینما پیدا شد. این نگرانی وجود داشت که بعد از تمام شدن کرونا چند سال طول بکشد تا سینما باز شود. اما در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و نیمه اول ۱۴۰۱ رونق خوبی را در سینماها داشتیم.
اتفاق بعدی که سینما را دستخوش تحول کرد، ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ بود. اگر موافقید مروری بر حاشیههای سال گذشته داشته باشیم.
در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ همان طور که میدانید به اغتشاشات خوردیم. اکران لوکوموتیوی است که بقیه حوزهها را با خودش میکشد و پیشران تولید و بقیه حوزههاست. اگر سینما به عنوان سالن تعطیل شود، کسی علاقهمند نیست تولید و سرمایهگذاری کند. سال گذشته حتی در محرم و صفر (پیش از اغتشاشات) فیلمهای اجتماعی به شکل مناسبی فروختند. خیلیها میگفتند این دو ماه برای اکران مناسب نیست.
برای اکران فیلمها در ۶ مهر ۱۴۰۱ برنامه متنوعی داشتیم. اما اغتشاشات برنامههای ما را به هم زد. چالشی که پارسال داشتیم این بود که برخی سینماگران درگیر ماجرای اغتشاشات و آتش بیار معرکه بودند. اینها باعث شدند فیلمها اکران نشود. خیلیها را تشویق میکردند که به سینما و جشنوارهها نروند. حتی دشمنان ما در خارج کشور در رسانههایشان به فیلمسازان ایرانی که در حال تولید فیلم بودند حمله میکردند. در حالی که همه مشاغل فعال بودند. یک جریانی دنبال این بود که سینما تعطیل بشود. در شبکههای ماهوارهای فارسی زبان تاکیدشان این بود که فلان فیلمساز چرا حرفی نمیزنی و تلاشی نمیکنی؟ روی سینما به عنوان یک ابزار مهم فرهنگی برنامه داشتند.
شما در آن زمان چگونه با این تهدیدها مقابله کردید؟
ما با فیلمسازان صحبت میکردیم که فیلم شان را اکران کنند. برخی، چون امکان تبلیغ در فضای مجازی را نداشتند، قبول نمیکردند. خوشبختانه چند تهیه کننده با ما همکاری کردند و حاضر شدند فیلمشان را اکران کنند.
برخی سینماگران تحلیلهایشان درست نبود. میگفتند نمیتوانید دوباره این سینما را راه بیاندازید. میگفتند دولت باید با یک مبلغ زیاد تهیه کننده را راضی کند که فیلمش را بیاورد. ما در همین شرایط اکران نوروزی را چیدیم. خوشبختانه مردم استقبال بسیار خوبی کردند. دشمنان که روی تعطیلی سینما خیلی حساب کرده بودند، تیرشان به سنگ خورد. چون مردم دوباره به سینماها برگشتند. امسال استقبال از فیلمها بسیار خوب بوده و بسیار پررونق شروع شده است. گونههای مختلفی از فیلمها را به نمایش گذاشتیم. برای اکران نوروز خیلیها حاضر به اکران فیلمهایشان نبودند. فکر نمیکردند که این همه رونق وجود داشته باشد. الان در شرایط خوبی هستیم. مردم مثل همه جای دنیا، استقبالشان از فیلمهای کمدی بیشتر است. مردم یک زمانی گرایششان به سمت فیلمهای اجتماعی میرود. شاید مردم الان از فیلمهای تلخ و ناامید کننده خسته شده اند. سینماگران ما باید روی تحلیل درست مخاطب وقت بگذارند و از علایق و سلائقشان بیشتر مطلع شوند. باید پژوهش شود که چرا این اتفاق افتاده است. ما توقع داشتیم از برخی فیلمها استقبال بیشتری بشود.
سازمان سینمایی برای حل مشکل فیلمهای مساله دار چه تلاشهایی انجام داده است؟
فیلم گشت ۳ نتوانسته بود مجوز بگیرد. در همین دولت با اصلاحاتی که انجام داد و همکاری آقای سعید سهیلی اکران شد. فیلم چپ راست پس از یک سال رفت و آمد توانست اکران بشود. تلاش ما در این دوره این بود که تا میتوانیم در حوزه پروانه نمایش فیلمی متوقف نشود و با گفتگو و تعامل و انجام اصلاحات فیلم به نمایش دربیاید. در دوره دو ساله کرونا به دلیل این که نیاز بوده سینماگران کار کنند و معیشتشان به خطر نیفتد به تعدادی زیادی فیلم مجوز دادهاند. بعضا در صدور این مجوزها آسان گیری زیادی شده است. قبل از صدور مجوز میتوانستند مجوز بشوند چنین متنی با خط قرمزهایی که میشکند به مشکل میخورد. یکی از مشکلات ما این بود که با حجم زیادی فیلم مواجه شدیم. به اندازه سه سال تولید سینمای ایران فیلم وجود داشت که پشت در اکران مانده بودند. سختیهای زیادی برای سرمایه گذاران و مالکان فیلمها مثل خواب سرمایه و کاهش ارزش پول ملی وجود داشت. اینها در بدو شروع دولت جزو چالشهای ما بود. باید تلاش میکردیم. تا جایی که میشود، تعداد بیشتری فیلم اکران بشود.
در چند سال گذشته آمار تعداد فیلمهای اکران شده و تعداد مخاطبان چه میزان بوده است؟
در سال ۱۴۰۲ تا الان ۲۸ فیلم اکران شده است. سال ۱۴۰۱ جدای از فیلمهای گروه هنر و تجربه۵۰ فیلم اکران شد. اگر آن اتفاقات اغتشاشات نبود، در سال ۱۴۰۱ تعداد فیلمها به رقم معقول ۷۰ تا ۸۰ فیلم میرسید. امسال امیدوارم به رقم ۷۰ فیلم برسیم. تعداد سالنها دارد اضافه میشود. تعداد سالنهای فعلی فعال کشور ۶۰۰ سالن است که امیدواریم تا پایان کار دولت به ۱۰۰۰ سالن برسد. آن موقع میشود زمان اکران را کمتر و تعداد فیلمها را بیشتر کرد.
امسال تعداد مخاطبان سینما به ۹ میلیون و ۴۵۵ هزار نفر رسیده که عدد بدی نیست. پیش بینی ما این است که تا پایان سال به ۲۰ میلیون نفر برسد
البته بسیاری از فیلمهایی که ساخته میشود، مناسب پرده نیست و برای نمایش خانگی مناسب است. خیلیها فیلم را برای شرکت در جشنوارهها و تجربه کردن میسازند. بعضیها هم به دلیل هزینهها دنبال اکران نیستند. ارزیابی سرمایه گذاران فیلم خائن کشی این بوده که اگر به صورت مینی سریال در پلتفرم برود بهتر است. این یک فرصت برای سینماگران است. اتفاقا میتواند یک راهی را باز کند که پلتفرمها پولی بابت فیلمها بدهند.
امسال تعداد مخاطبان سینما به ۹ میلیون و ۴۵۵ هزار نفر رسیده که عدد بدی نیست. پیش بینی ما این است که تا پایان سال به ۲۰ میلیون نفر برسد. در ژانرهای مختلف فیلمهای خوبی تولید شده است. سال گذشته با توجه به آن شرایط ۱۴ میلیون و ۲۵۷ هزار نفر مخاطب داشتیم. سال ۹۸ یعنی سال ماقبل کرونا سینما حدود ۲۸ میلیون تماشاگر داشت. نیمه دوم امسال اکران خوبی را خواهیم داشت.
پخش فیلمهای سینمایی از تلویزیون میتواند به وضعیت اکران کمک کند؟
صداوسیما به دلایلی در همه این سالها تعدادی از فیلمهای سینمای ایران را پخش نکرده است. شاید اگر صداوسیما بودجه مناسبی را برای تامین نیازهای نمایشی خودش کنار میگذاشت و در بدو شروع فیلم پیش خرید میکرد، میتوانست نظرات و دیدگاههای خودش را راجع حجاب بازیگران و مضمون به تهیه کنندهها بگوید. در دهه هفتاد ما در سیمافیلم این کار را برای صداوسیما انجام میدادیم. سیمافیلم بر روی تعداد زیادی فیلم سینمایی سرمایه گذاری کرد. قبل از تولید نکات را میگفتیم و انجام میشد. بعد از تولید و اکران دستمان خالی نبود.
علاوه بر این شاهد هستیم که صداوسیما تیزر برخی فیلمها را هم پخش نمیکند.
ما نمیتوانیم این چندگانگی را داشته باشیم. درست است که صداوسیما نگاه رسمی را دارد و در سینما نگاه عرفی وجود دارد. ولی میتوانیم به یک هماهنگی بهتری برسیم. توقع ما این است که صداوسیما از سینمای ملی حمایت کند. حتما سینما بخش زیادی از نیازهای صداوسیما را میتواند تامین کند. صداوسیما همان اندازه که روی فیلمهای خارجی انرژی میگذارد، اگر برای سینمای ایران هم همین کار را بکند، میتواند از تولیدات داخلی حمایت کند. چون فیلمهای خارجی را میخرد و برایشان تبلیغات میکند.
درباره سیاست شناورسازی قیمت بلیط توضیح دهید. این تصمیم چه کمکی به افزایش تعداد سینماروها خواهد کرد؟
قیمت بلیط یکی از موارد چالش بین ما و سینماداران بوده است. هزینههای سینماداری به شدت افزایش پیدا کرده است. در همه جلساتی که با صنوف داریم، از پایین بودن قیمت بلیط گلایه میکنند. الان هزینههای یک فیلم سینمایی که حداقلها را داشته باشد به ۱۵ میلیارد تومان رسیده است. ۶ سال پیش این هزینهها حدود ۲ میلیارد تومان بود. هزینه نگهداری سینماها و نیروی انسانی هم بالا رفته است. برای آنها خیلی به صرفه نیست که با بلیط حداکثر ۶۰ هزار تومان سینماداری کنند. مردم هم مشکلات معیشتی دارند و شاید سینما را کنار بگذارند. باید تلاش کنیم تا تعداد مخاطبان بیشتر با قیمت کمتری به سینماها بیایند. در یک سال گذشته در شورای صنفی بحث شناور شدن بلیطهای سینما را داشتیم. در ساعتهای کممخاطب قیمتها را کاهش دادیم. در ایام آخر هفته و ساعتهای پیک هم قیمت سقف را تعیین کردیم. برخی فکر میکنند قیمت بلیط همه جا ۶۰ هزار تومان شده است. ولی در همه سالنها حتی سالنهای مدرن، سانسهایی با قیمت پایینتر داریم.