کد خبر: ۸۵۹۳۵
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۵
رئیس مجلس می‌گوید که هدف دیوان محاسبات پیشگیری از وقوع تخلف است

لاريجانی: جلوی تخريب ديوان محاسبات را می‌گيریم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «دیوان محاسبات یک پشتوانه قوی در قانون اساسی دارد و گزارشات آن نباید مورد شبهه قرار گیرد».

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز با حضور در مراسم جشن میلاد حضرت رسول اکرم (ص) که در دیوان محاسبات کشور برگزار شد با بیان اینکه دیوان محاسبات ابزاری برای قانونگرایی در کشور است، گفت: «یکی از موضوعاتی که برای رسیدن سند چشم انداز نیاز است ایجاد یک نظم همگون از طریق قانون است».

علی لاریجانی اظهار داشت: «دیوان محاسبات در جایگاه خاصی قرار دارد و در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است، که البته کمتر دستگاهی است که در قانون اساسی به آن اشاره شده باشد».

رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در جمع مسئولان دیوان محاسبات کشور با اشاره به جایگاه مهم این نهاد در قانون اساسی گفت: «دیوان محاسبات در قانون اساسی مسئولیت بسیار سنگینی دارد و گزارش‌های این نهاد در باره مسائل مالی کشور برای همه مسئولان حرف نهایی است و باید مورد توجه باشد».

آقای لاریجانی تصریح کرد: «دیوان محاسبات بدون توجه به مسائل خرد و کلان سیاسی کاری حرفه‌ای انجام می‌دهد بنابراین دستگاه‌های کشور نیز باید به گزارش‌های این نهاد صرفاً از جنبه حرفه‌ای توجه کنند».

وی افزود: «نمی‌خواهم بگویم در گزارش‌های دیوان محاسبات اشتباهی رخ نمی‌دهد اما وقتی با نیروهای حرفه‌ای گزارش‌های تخصصی تهیه می‌شود باید همه مسئولان کشور به آن اعتماد کنند».

وی برخورد سياسی با عملكرد ديوان را يک رفتار اشتباه دانست و خاطرنشان كرد: «جايگاه ديوان محاسبات قابل تخريب نيست و مجلس شورای اسلامی جلوی تخريب ديوان را می‌گيرد. ديوان محاسبات بايد با شجاعت و دقت كار خود را انجام دهد و گزارش ديوان يک سند مورد اعتنا می‌باشد».

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم تقویت فرهنگ قانونگرایی در کشور تاکید کرد و آن را عامل نبوغ و غنی شدن فکر سیاسی در جامعه دانست.

وی گفت: «اگر در کشوری فرهنگ قانونگرایی رایج نباشد سرمایه‌ها هدر می‌رود و تفرقه ایجاد می‌شود».

رئیس مجلس با بیان اینکه قانون را مبنا و میثاق درست مردم و مسئولان می‌دانیم افزود: «کسی نمی‌تواند بگوید قانون بدون خطا است، اما نباید به بهانه نقص قانون آن را زیر پا گذاشت».

آقای لاریجانی دیوان محاسبات را ابزاری برای قانونگرایی در کشور دانست و گفت: «همه باید برای ایجاد نظم همگون و مطابق قانون تلاش کنند».

وی بر لزوم به روز کردن گزارش‌های نظارتی دیوان محاسبات تاکید کرد وآن را موجب پیشگیری از تخلف و فرار از قانون خواند.

رئیس مجلس گفت: «دیوان محاسبات درصدد مچ گیری نیست بلکه هدف، پیشگیری از وقوع تخلف است».

لاریجانی اضافه کرد: «همه مدیران کشور تلاش و خدمت می‌کنند و هدف دیوان محاسبات این نیست که مانع ایجاد کند و روحیه خدمت را از بین ببرد».

لاريجانی در ادامه با اشاره به عملكرد ديوان محاسبات در سال جاری خاطرنشان كرد: «از گزارش ديوان محاسبات در خصوص تفريغ بودجه سال 85 تقدير و تشكر مي‌كنم چرا كه مسئولين ديوان زحمات زيادی را متقبل شدند».

وی افزود: «اينجانب از كميسيون‌های تخصصی مجلس خواستم تا در تنظيم بودجه سال آينده به گزارش ديوان توجه داشته باشند».

رئيس مجلس سپس گفت: «ديوان محاسبات گزارش تفريغ سال 86 را به مجلس ارائه كرد همچنين گزارش 9 ماهه خود را به مجلس داد و اين گزارش‌ها مورد توجه نمايندگان در تنظيم و تصويب لايحه بودجه قرار گرفت».

لاريجانی با اشاره به برخی از گزارشات در زمينه فرار از قانون گفت: «نكاتی كه در خصوص فرار از قانون وجود داشت، امسال نمايندگان در لايحه بودجه به آن توجه كردند و كار شما مسئولين ديوان بسيار مفيد و بااهميت بود».

لاريجانی گفت: «ما می‌خواهيم در كشور كاری خلاف قانون صورت نگيرد و اگر مديری خلاف قانون عمل می‌كند به وی تذكر دهيم تا جلوی خلاف گرفته شود. از اين روش حمايت خواهيم كرد».

وی گفت: «كار مهمی كه ديوان محاسبات جرقه آن را زد، ارائه گزارش تخصصی و موضوعی بود كه بسيار مفيد بود كه در اين زمينه گزارش‌هايی همچون در مورد بنگاه زودبازده و اصل 44 قانون اساسی ارائه شد كه خيلی برای مجلس مفيد و مورد توجه بود».

وی با اشاره به گزارش‌های دیوان محاسبات درباره اجرای اصل 44 قانون اساسی و تبصره 13 گفت: «نیاز داریم برای اجرای سند چشم انداز نظارت دقیقی صورت گیرد و برخی خلأهای قانونی، کمبودها و نواقص قانونی شناخته و رهنمود‌های لازم به مجلس شورای اسلامی ارائه شود».

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم اجرای متوازن سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و واگذار کردن کارها به مردم تاکید کرد و گفت: «دیوان محاسبات باید هر سه ماه یک بار روند اجرای اصل 44 را بررسی کند».

لاریجانی اضافه کرد: «در بودجه سال آینده کل کشوردر چندین بند راهکار هایی فراهم شده است که مسئولان اجرایی را به سمت اجرای اصل 44 حرکت می‌دهد و این از امتیازات و ویژگی‌های بودجه سال 88 است».

رئیس مجلس از برنامه اصلاح ساختار و به روز کردن روند نظارت در دیوان محاسبات حمایت کرد وگفت : «با توجه به تلاش برای جلوگیری از تخلف در دستگاه‌ها، ارزش دارد که حرکت جدید ساماندهی نظارت پیگیری شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین