کد خبر: ۸۶۰۷۸۲
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴

میدان گازی آرش باعث تنش بین ایران و عربستان می‌شود؟

مشاور وزیر نفت در دولت روحانی با بیان اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند اعلام کند برداشت از میدان گازی آرش آزاد است گفت: احتمال اینکه این موضوع موجب ایجاد تنشی در روابط ایران و عربستان شود، کم است و عربستانی‌ها می‌دانند که اگر برخلاف منافع ایران موضعی بگیرند موضع‌گیری ایران هم تند خواهد بود.
میدان گازی آرش باعث تنش بین ایران و عربستان می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

سال‌ها از اکتشاف میدان گازی آرش در پیچیده‌ترین جغرافیای سیاسی جهان می‌گذرد و حل اختلاف‌های مرزی، نیازمند راهکارهای دیپلماتیک و درنظر گرفتن منافع ایران،کویت و عربستان است تا «میدان آرش»، آرش بماند.

مهم‌ترین بخش‌های گفتگوی بهروز نعمتی، نماینده سابق مجلس، درباره بیانیه ضدایرانی و شبیخون دوباره شورای همکاری خلیج فارس را می‌خوانید:

در مناطق نفت‌خیز و در نقاطی که حوزه‌های نفتی مشترک وجود دارد، ازجمله در میدان گازی آرش، شرایط دیپلماتیک می‌تواند مهم باشد و به عنوان موضوعی در کنار ماجرای اصلی دنبال شود.

 اما حدود مرزی ایران مشخص و نقشه‌های کلی معلوم است. بر این اساس هیچ شخص و کشوری نمی‌تواند بگوید که برداشت از آرش آزاد است یا نیست.

درواقع کسی نمی‌تواند برای ایران حق تعیین کند. البته در این بین شیطنت‌هایی وجود دارد، اما اصل ماجرا آشکار است و روش‌های دیپلماتیک نمی‌تواند تاثیری بر  کلیات موضوع داشته باشد.

گرچه کویتی‌ها مواضع تندی از خود نشان دادند، اما فعلا عربستان در این خصوص موضع‌گیری خاصی نکرده است. شورای همکاری خلیج فارس نیز نمی‌تواند حرفی علیه مالکیت ایران و سهم ایران در این میدان بزند؛ زیرا نقشه‌ها موجود هستند و نشان می‌دهند که بخشی از میدان آرش در جغرافیا و خاک ایران قرار دارد.

موضع دولت در دو بخش تعریف می‌شود؛ یک بخش مسائل فنی و عملیاتی که وزارت نفت متولی آن است و بخشی مربوط به دیپلماسی که بر عهده وزارت امور خارجه قرار دارد.

ایران نیز باید به اندازه سایر کشورهای سهیم در این میدان، دیپلماسی فعال داشته باشد. اگر کویت موضع‌گیری می‌کند و توسط دستگاه دیپلماسی این کشور مطرح می‌شود، وزارت خارجه ایران نیز باید نسبت به این موضوع اظهار نظر کند.

موضوع روشن است، به عنوان مثال، ایران در عسلویه هم میدان مشترک با قطر دارد، هر چه ایران یا قطر موضع‌گیری کنند؛ طرح مساله آزاد است و برای رسانه‌ها خوب است، ولی نمی‌توانند از اصل موضوع عدول کرد. در آرش و در غرب کارون  هم این موضوع صدق می‌کند و ایران با همسایگانش میدان‌های انرژی مشترک دارد.

احتمال اینکه این موضوع موجب ایجاد تنشی در روابط ایران و عربستان شود، کم است و عربستانی‌ها می‌دانند که اگر برخلاف منافع ایران موضعی بگیرند موضع‌گیری ایران هم تند خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین