در اقدامی که به عنوان چالشی برای جاهطلبیهای اقتصادی چین در منطقه تلقی میشود، پروژه ریلی و کشتیرانی چندملیتی که هند را به خاورمیانه و اروپا متصل میسازد، در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلینو اعلام شد.
سرمایهگذاریهای گسترده به رهبری واشنگتن
به نوشته الجزیره، این کریدور که شامل هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن، اسرائیل و اتحادیه اروپا میشود، به تقویت تجارت، ارائه منابع انرژی و بهبود اتصال دیجیتال کمک میکند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن گفت که این شبکه منعکسکننده دیدگاه بایدن برای «سرمایهگذاریهای گسترده» بوده که ناشی از «رهبری مؤثر آمریکا» و تمایل به مشارکت با سایر کشورهاست.
او گفت که این زیرساختها رشد اقتصادی را تقویت کرده، به گرد همآمدن کشورهای خاورمیانه کمک میکند و آن منطقه را از یک «منبع چالش، درگیری یا بحران» به قطب فعالیتهای اقتصادی تبدیل میکند. بایدن با معرفی واشنگتن به عنوان شریک و سرمایهگذار جایگزین برای کشورهای در حال توسعه گروه ۲۰ قصد دارد با فشارهای پکن برای پیشبرد طرح کمربند و جاده چین در زیرساختهای جهانی مقابله کند.
بایدن گفت: این مسئله مهمی است. این واقعاً مسئله مهمی است». رهبر ایالات متحده در مراسمی اعلام کرد که این توافق «فرصتهایی بیپایان» برای انرژی پاک، برق پاک و اتصال جوامع فراهم میکند.
نارندرا مودی، نخستوزیر هند که میزبان اجلاس امسال بود، گفت: «امروز که چنین ابتکار بزرگی را آغاز میکنیم، بذرهایی برای نسلهای آینده میکاریم تا رویاهای بزرگتری داشته باشند». مودی افزود: «تقویت ارتباط با همه مناطق یک اولویت کلیدی برای هند بوده است. ما معتقدیم که اتصال فقط وسیلهای برای افزایش تجارت متقابل بین کشورهای مختلف نیست، بلکه اعتماد متقابل را نیز افزایش میدهد».
برگ برنده و برهمزننده بازی؟
کاترینا یو، خبرنگار الجزیره در پایتخت هند گزارش داد که مقامات از این قرارداد به عنوان چیزی یاد کردند که نتیجه بازی را تغییر میدهد. یو افزود: «آنها میگویند این یک کریدور اقتصادی بوده که برای اتصال هند، خاورمیانه و اروپا طراحی شده است. این کریدور شامل راهآهن و خطوط کشتیرانی است که از امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن و اسرائیل میگذرد. فعلا جزئیات کمی وجود دارد. اما مقامات آمریکایی و اروپایی که در آن اعلامیه شرکت داشتند، با استقبال از آن، این طرح را یک برگ برنده و برهمزننده معادلات میدانند. آنها گفتند که طولانیبودن زمان حملونقل، تجارت بین هند و اروپا را ۴۰ درصد کاهش میدهد».
یو گفت که پکن در زمان اعلام این توافق حضور نداشت. او توضیح داد: «چین غایب بزرگ این نشست بود. به نظر میرسد این یک طرح واضح برای رقابت با طرح زیرساختی عظیم کمربند و جاده چین است که در سال ۲۰۱۳ اعلام شد و برای اتصال آسیا، آفریقا و اروپا طراحی شده است. بنابراین، به نظر میرسد که این کریدور وزنه متعادلی در برابر آن است».
تلویزیون الاخباریه عربستان سعودی به نقل از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این اجلاس گفت که پروژه جدید شامل خطوط لوله برق، هیدروژن و راهآهن خواهد بود و به امنیت انرژی بینالمللی کمک خواهد کرد.
جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده در نشست سالانه این اتحادیه در دهلینو به خبرنگاران گفت: «این توافق به نفع کشورهای کمدرآمد و با درآمد متوسط منطقه خواهد بود و جایگاه مهمی به خاورمیانه در تجارت جهانی میدهد». مقامات ایالات متحده گفتهاند که هدف از آن اتصال کشورهای خاورمیانه از طریق راهآهن و اتصال آنها به هند از طریق بندر، کمک به جریان انرژی و تجارت از خلیج فارس به اروپا برای کاهش زمان حمل، هزینه و مصرف سوخت است.
جایگزینی برای طرح کمربند و جاده چین
قرار بود برای این توافق بین اتحادیه اروپا، هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایالات متحده و سایر شرکای گروه ۲۰، یک یادداشت تفاهم امضا شود. فاینر گفت: «به نظر ما پیوندخوردن این مناطق کلیدی فرصت بزرگی است».
رادا کومار، یک تحلیلگر مستقل گفت که این یک «ابتکار شگفتانگیز» بوده که جایگزینی برای طرح کمربند و جاده چین ارائه است. او الجزیره گفت: «قدرت چین به سرعت در حال افزایش است و بسیاری از کشورها نیاز به یک جایگزین را احساس میکنند». اما او افزود که این پروژه جدید لزوماً پروژه زیرساخت جهانی چین را تضعیف نمیکند». کومار خاطرنشان کرد: «هند بخشی از طرح کمربند و جاده نبود؛ بنابراین، ابتکار جدید اعضای گروه ۲۰ باعث اتصال هند به سایر کشورها میشود».
این اقدام در بحبوحه تلاشهای آمریکا برای دستیابی به یک توافق دیپلماتیک بزرگ در خاورمیانه برای به رسمیتشناختن اسرائیل توسط عربستان سعودی است.